Nu ryker banrekordet på Gelleråsen all världens väg!!!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alla cyklar i WSB är baserade på produktionscyklar, men just de exemplar som tävlar längst fram i WSB är allt annat än produktionscyklar, oavsett om vi pratar Aprilia, Kawasaki, Ducati eller Honda. Alla ramar är garanterat handbyggda från grunden, eller kraftigt modifierade produktionsramar. Allt för att få den styvhet och den geometri man eftersträvar. Detta är naturligtvis helt lagligt så länge man följer de mått och de toleranser som anges på ens egen homologiseringsritning.

Att jag inte listar RSV4:an som "het produktionscykel" beror på att det knappt finns några i IDM eller CEV (som väl får anses vara de bästa mästerskapen när det gäller "Superstock med slicks") och inte heller några konkurrenskraftiga i de flesta nationella Superstockmästerskapen. Det finns några i CIV, men dessa är delvis gamla fabriksmaskiner som tävlar under ett betydligt friare reglemente.

De flestas åsikt om RSV4:an verkar vara att den har ett helt fantastiskt chassie som räcker mycket långt i Superstock, men tyvärr för lite motor för att hänga med. Och att ta ut mer effekt är krångligt (usel support från Aprilia jämfört med andra märken) och dyrt och när man väl är där så börjar saker att gå sönder.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Innan banan byggdes om, och velodromkurvan togs bort, fanns ett rekord slaget av Kenny Roberts under 500GP vid Gelleråsen, Karlskoga. Kenny körde 1.21.1 med sin yamaha 500 TZ. Detta rekord stod sig under alla år, fram tills dess att banan kortades ned.
Information om gamla tider fann jag på följande sida:
http://davestestsandarticles.weebly.com/uploads/4/8/4/5/4845046/karlskogasweden2425may1985.pdf
Är det fler än jag som hittar sig själv i startlistorna?

Kul läsning. GSX R 750 48.995:- 1985 :)
Året efter tog jag licensen på Sviesta, med 3st Peter som instruktörer ;o)

Back on topic:

1990 eller om det var -91 är vi på Willow Springs i CA och testade för Suzuki.

In kommer en skinande blank långriggare som rullar ut en Cagiva GP-hoj. Det var Eddie Lawson som hade gjort upp att få ta några varv. Caigiva hade gjort nån större förändring & ville bara testa att det funkade.
På den tiden var det Chuck Graves som hade banrekordet... är inte säker men har för mig tiden var 1.28.xx

Cagiva låg aldrig speciellt bra till i GP serien och var väl en skithoj egentligen... men på de 3-4varv Lawson körde, hängde vi över depåmuren & klockade honom ca 3sek under gällande banrekord... :3freak:banana

Det var då jag fattade skillnaden mellan mus & man :gråta
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Ang. varvtider på Gåsen:
Jag hörde rykten om att Jeremy Mc Williams körde 1.10.5 med Duke 690:n under Endurancet, vilket jag gissar är snabbt med en sån hoj ;) (inofficiella varvrekordet för Supermono på Gälleråsen är/var 1.12.7)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ang. varvtider på Gåsen:
Jag hörde rykten om att Jeremy Mc Williams körde 1.10.5 med Duke 690:n under Endurancet, vilket jag gissar är snabbt med en sån hoj ;) (inofficiella varvrekordet för Supermono på Gälleråsen är/var 1.12.7)

Han hade placerat sig skapligt i R1000 med de tider han hade på den hojen. Ska det gå fortare behövs nog mer effekt även på Åsen (som ändå är så trång och guppig att effekten har mindre betydelse än på större banor.) Det var kul att ligga bakom och försöka hänga på när man blivit omkörd... :crash
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Blev du omkörd av McWilliams? Berätta mer! Hur körde han?

:):)

Hehe, det var jag nog inte ensam om...

Såg ut att köra snålt, flyttade sig relativt lite på hojen (eller så är han bara kort), väldigt konstanta spår. Kortväxlade på samma ställe som mig i Ejes med samma resulterande orolighet i hojen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top