Nu har jag blivit polisanmäld.

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
Idag damp det väntade brevet ner från Radiotjänst. Det står att de lämnat en polisanmälan där jag är folkbokförd eftersom jag inte betalar tv-licens. Jag hävdar att jag inte har någon TV. Kommer polisen nu att göra en husrannsakan hemma hos mig och vad har jag att vänta mig? Tingsrätt eller lägger polisen ner ärendet ibrist på bevis? Mitt ord står ju mot kontrollantens ord, så några bevis har dom ju inte?
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Nej, det lär inte bli någon husrannsakan. För 1-2 månader sedan var det en liknande dom. En kvinna hävdade att hon inte hade TV. Radiotjänsts kontrollant hävdade att han sett TV:n, kvinnan fortsatte förneka att hon hade TV. Det gick till domstol, och kvinnan vann. Ord stod mot ord, 1 mot 1, så det ansågs inte finnas tillräckliga bevis för att fälla henne. Detta har det skrivits om i Metro i alla fall.

Obetald TV-licens är inte (tror jag) skäl för husrannsakan.
 

Solid snake

Guest
Det är lugnt, du får inte fängelse för att inte betala licens, så då blir det ingen husrannsakan.

Även om polisen kommer dit så ska du neka till att de får komma in och titta.
 

Dominator-Rocks

Guest
Maxxi skrev:
2612699 Idag damp det väntade brevet ner från Radiotjänst. Det står att de lämnat en polisanmälan där jag är folkbokförd eftersom jag inte betalar tv-licens. Jag hävdar att jag inte har någon TV. Kommer polisen nu att göra en husrannsakan hemma hos mig och vad har jag att vänta mig? Tingsrätt eller lägger polisen ner ärendet ibrist på bevis? Mitt ord står ju mot kontrollantens ord, så några bevis har dom ju inte?

Jag har ingen aning men låt säga att polisen slår in dörren hos dig imorgon bitti och hittar en tv eller 2.

Finns det liksom inget "spann" alltså typ om man skaffar en tv tisdagen den 10 så har man till den 15 på sig att anmäla TV innehav??!?!? I såna fall så är det ju Cowcalm!

Jag hade ingen tv när Pejlkärringen/gubben var här, skaffade den/dom igår och jag har bla bla dagar på mig att anmäla innehavet sådeså ........... bla bla sån är lagen ..........

????
:va :va
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Maxxi skrev:
2612699 Idag damp det väntade brevet ner från Radiotjänst. Det står att de lämnat en polisanmälan där jag är folkbokförd eftersom jag inte betalar tv-licens. Jag hävdar att jag inte har någon TV. Kommer polisen nu att göra en husrannsakan hemma hos mig och vad har jag att vänta mig? Tingsrätt eller lägger polisen ner ärendet ibrist på bevis? Mitt ord står ju mot kontrollantens ord, så några bevis har dom ju inte?
1. Anmäl TV-innehav.
2. Betala räkningen som kommer hem.
3. Vänta ett par dagar.
4. Avanmäl TV-innehav (jag har sålt den, har inte råd, whatever).
5. Case closed.
 

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
Men den stora frågan är ju om polisen får göra en husrannsakan om man inte betalt tv-licens. Jag tror att en husrannsakan endast får göras om ett ev. straff leder till fängelse, och det borde ju inte va så i detta fall.

valmers skrev:
2612729 1. Anmäl TV-innehav.
2. Betala räkningen som kommer hem.
3. Vänta ett par dagar.
4. Avanmäl TV-innehav (jag har sålt den, har inte råd, whatever).
5. Case closed.
Nja är ju tveksam eftersom jag redan har blivit polisanmäld. Risken är ju att om jag anmäler innehav så får jag betala retroaktivt eftersom jag då avslöjar mig själv.
 
Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Som redan sagts, polisen får inte göra husransakan om det inte föreligger misstankar om brott som ger minimum 6 månaders fängelse. Du kan vara lugn :tummenupp

Be Radiotjänst att sätta sig på den tummen och rotera.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Maxxi skrev:
2612733 Men den stora frågan är ju om polisen får göra en husrannsakan om man inte betalt tv-licens. Jag tror att en husrannsakan endast får göras om ett ev. straff leder till fängelse, och det borde ju inte va så i detta fall.


Nja är ju tveksam eftersom jag redan har blivit polisanmäld. Risken är ju att om jag anmäler innehav så får jag betala retroaktivt eftersom jag då avslöjar mig själv.

Exakt, din stora fråga är besvarad av dig själv :) Du behöver inte oroa dig för en husrannsakan men känner du dig fortfarande osäker så ringer du polisen (nummer på www.polisen.se) och ber dem förklara hur det ligger till.
 

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
Dee_cati skrev:
2612743 Exakt, din stora fråga är besvarad av dig själv :) Du behöver inte oroa dig för en husrannsakan men känner du dig fortfarande osäker så ringer du polisen (nummer på www.polisen.se) och ber dem förklara hur det ligger till.
Ok sporthoj är en kunskapskälla som aldrig sinar :yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Stod det inte just det i tidningen när ministerkärringen inte hade betalat, att maxstraffet var just sex månader i fängelse?
Jag har för mig att det är samma maxstraff för innehav av radarvarnare.

Ofta sätts sex månader som (ett orimligt högt) maxstraff för brott där polisen KAN behöva göra husranssakan, bara för att ha just den möjligheten.

Räknas ditt licensskolkande som brott mot radiolagen VET jag att fängelsestraff toppar straffskalan, eftersom jag i själv har åkt dit för brott mot radiolagen. (på ett helt annat sätt än licensskolk).

Jag dömdes dock till 30dagsböter, men fick det senare reducerat till 15 för att jag "hade handlat i ungdomligt oförstånd", som ni kanske har listat ut så är det rätt länge sedan
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
GuW skrev:
2612845 Stod det inte just det i tidningen när ministerkärringen inte hade betalat, att maxstraffet var just sex månader i fängelse?
Jag har för mig att det är samma maxstraff för innehav av radarvarnare.

Ofta sätts sex månader som (ett orimligt högt) maxstraff för brott där polisen KAN behöva göra husranssakan, bara för att ha just den möjligheten.

Räknas ditt licensskolkande som brott mot radiolagen VET jag att fängelsestraff toppar straffskalan, eftersom jag i själv har åkt dit för brott mot radiolagen. (på ett helt annat sätt än licensskolk).

Jag dömdes dock till 30dagsböter, men fick det senare reducerat till 15 för att jag "hade handlat i ungdomligt oförstånd", som ni kanske har listat ut så är det rätt länge sedan


2-3 år?

Du kommer nog undan med "handlat i GuWiskt oförstånd" :tungan
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Kan politiker klara sig utan att betala i 16 år utan att hamna i fängelse så tror jag nog du oxå slipper....



(´Hmm konstig mening jag fick till där) :D
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
GuW skrev:
2612845
Räknas ditt licensskolkande som brott mot radiolagen VET jag att fängelsestraff toppar straffskalan, eftersom jag i själv har åkt dit för brott mot radiolagen. (på ett helt annat sätt än licensskolk).

Jag dömdes dock till 30dagsböter, men fick det senare reducerat till 15 för att jag "hade handlat i ungdomligt oförstånd", som ni kanske har listat ut så är det rätt länge sedan

Kom-radio i EPA-traktorn? :tummenupp
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Maxxi skrev:
2612733 Nja är ju tveksam eftersom jag redan har blivit polisanmäld. Risken är ju att om jag anmäler innehav så får jag betala retroaktivt eftersom jag då avslöjar mig själv.
Inte då, du har just köpt en TV (på blocket.se, det har du ett falskt kvitto på).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lugn skrev:
2612861 Kom-radio i EPA-traktorn? :tummenupp

Close, but no cigarr... (jag hade aldrig Epa-traktor)

Innehav/bruk av kraftig radiosändare för frekvenser som inte var upplåtna för enskilt bruk, eller någonting ditåt tror jag det stod i domen.

Numera har jag rätt att sända med en kilowatt på frekvenser mellan likström och bullugn (lite mindre effekt därutöver)

Men åldern prickade du ganska rätt :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
AndreasNo skrev:
2612852 2-3 år?

Du kommer nog undan med "handlat i GuWiskt oförstånd" :tungan

Hur fan ska ni ha det, nyss var jag ju en gammal grinig moralkakegubbe, jag får ju fan en identitetskris här...

Fast okej, jag kan gå med på att jag är en ungdomlig outlaw :yoparty

(måste jag börja stava illa då oxo?)
 

Dominator-Rocks

Guest
GuW skrev:
2613313 Hur fan ska ni ha det, nyss var jag ju en gammal grinig moralkakegubbe, jag får ju fan en identitetskris här...

Fast okej, jag kan gå med på att jag är en ungdomlig outlaw :yoparty

(måste jag börja stava illa då oxo?)
:spammer :trött
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
GuW skrev:
2613313 Fast okej, jag kan gå med på att jag är en ungdomlig outlaw :yoparty
Du var en fjunig radionörd som sände piratradio?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top