Video Nu är det "vår" jag o kompisens helgtur, firade + grader och chans till sol:tummenupp

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har din polare hojkort? Han ser väldigt ovan ut

japp. 4k kronor kostade det i polen. . . . . … han har ett hojkort liknande ett sådant man får i cornflakes paketet, dessutom tror jag han var lite skraj för att vi körde över 100km/h och de svängde för första gången i hans liv. innan så har vi bara kört i staden vi pluggar i pågrund av väder o vind, nu blev de mer våraktigt och jag tog med honom på en tur ut där de finns goa landsvägar, tyvärr har all hans övningskörning även skett i storstan, helt uteslutet och även uppkörningen. men jag skall ta tvinga med honom på en 15 mila tur till en gocart bana som mc får köras på (kostar 90kr för 1 timmes tillträde så de e ju inget o snacka om, kör fö fan)
detta blir nog dock i april för jag vet inte hur vädret kommer se ut nu i mars, 15 mil även om de e sol i mars är fan inte varmt :gnissla

Årets tips.
Ta inte hojkort i Polen, efter du har kortet får du lära dig ALLT själv, man lär sig att starta hojen, och inte krocka med den i första taget i princip. :tummenupp Risk 2 borde vara obligatoriskt i polen, för dom behöver riskutbildning som heter duga… fast när man kör här ett tag så blir man som dom :crash så vettofan om jag borde predika här om trafiksäkerhet :fakta
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Åh fan, ja men vad bra att han verkar ha någon som kan lära honom lite om att kurvtagning och att placera blicken etc. Han borde kanske inte dra på fullt spjäll varje gång det blir raksträcka heller om han blir osäker så fort vägen börjar svänga. Kan öppna upp för olyckliga händelser.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
japp. 4k kronor kostade det i polen. . . . . … han har ett hojkort liknande ett sådant man får i cornflakes paketet, dessutom tror jag han var lite skraj för att vi körde över 100km/h och de svängde för första gången i hans liv. innan så har vi bara kört i staden vi pluggar i pågrund av väder o vind, nu blev de mer våraktigt och jag tog med honom på en tur ut där de finns goa landsvägar, tyvärr har all hans övningskörning även skett i storstan, helt uteslutet och även uppkörningen. men jag skall ta tvinga med honom på en 15 mila tur till en gocart bana som mc får köras på (kostar 90kr för 1 timmes tillträde så de e ju inget o snacka om, kör fö fan)
detta blir nog dock i april för jag vet inte hur vädret kommer se ut nu i mars, 15 mil även om de e sol i mars är fan inte varmt :gnissla

Årets tips.
Ta inte hojkort i Polen, efter du har kortet får du lära dig ALLT själv, man lär sig att starta hojen, och inte krocka med den i första taget i princip. :tummenupp Risk 2 borde vara obligatoriskt i polen, för dom behöver riskutbildning som heter duga… fast när man kör här ett tag så blir man som dom :crash så vettofan om jag borde predika här om trafiksäkerhet :fakta

Och det är i princip samma sak för ett bilkort. Som jag sa, imponerad av all som vågar hoja i Polen.

Ställ upp en konbana och se hur kompisen klarar sig.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Åh fan, ja men vad bra att han verkar ha någon som kan lära honom lite om att kurvtagning och att placera blicken etc. Han borde kanske inte dra på fullt spjäll varje gång det blir raksträcka heller om han blir osäker så fort vägen börjar svänga. Kan öppna upp för olyckliga händelser.

ja, så som att jag kör in i honom bakifrån då jag går i tankarna kurva, fortsätt öka i fart och han tvärnitar och drar av 50km/h ifrån den fart han hade innan kurvan, det var precis så jag tänkte i videon och höll bra med avstånd till honom :tummenupp

Nu har vi interkom (sena 20S) frågan är. skall jag skita i hur han kör eller pusha honom att hålla högre fart i sådana kurvor? vill ju inte fälla honom i diket :va
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Och det är i princip samma sak för ett bilkort. Som jag sa, imponerad av all som vågar hoja i Polen.

Ställ upp en konbana och se hur kompisen klarar sig.

Kanske ställa upp "högfarten" från svenska uppkörningen? vi har faktiskt 10 konor så de borde väl räcka? jag övade lite "smyg" i sommras med honom, han fick köra min fz6n på parkering med konor, vi körde lågfart bara för att få in mer hojvana i honom. tror vi nötade 2 timmar och han klarade den bara några få gånger men ja, jag hade ju nog inte heller klarat den när jag var ny i kläderna och aldrig ens kört en moped. något som är synd är att det verkar som att vi inte kan köra SMC kurserna med våra polsk reggade hojar :/ hade varit perfekt o få honom o köra knix. han måste dock köra risk 2an i sverige i sommar för han skall ta Tungt mc kort i slutet av sommaren (han blir 24 då) så som tur är så finns det en rätt bra övning i framtiden för honom :tummenupp

eller vänta nu, han har körkort i ESS/EU, kanske gäller samma regler som för svenska kortkort då? dvs man behöver bara uppkörning

påtal om bilkörkort och all typ av körning i Polen. Polen är Europas Topp 1 land med döda i trafiken per kapita, det finns helt klart en anledning. tror vi i sverige ligger omkring 20-30 döda per 1 miljon invånare och i polen ligger dom på 110-ish döda per 1 miljon invånare
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
ja, så som att jag kör in i honom bakifrån då jag går i tankarna kurva, fortsätt öka i fart och han tvärnitar och drar av 50km/h ifrån den fart han hade innan kurvan, det var precis så jag tänkte i videon och höll bra med avstånd till honom :tummenupp

Nu har vi interkom (sena 20S) frågan är. skall jag skita i hur han kör eller pusha honom att hålla högre fart i sådana kurvor? vill ju inte fälla honom i diket :va

Du ska nog inte pusha honom, det är så du får honom att köra ihjäl sig. Jag tror att man lär sig på rätt sätt genom att köra i en hastighet man känner sig bekväm i, och att lära sig ta kurvan på rätt sätt. När man märker att man behärskar tekniken kommer man känna att man vill komma in med högre fart, så då faller det sig naturligt att man gradvis ökar hastigheten. Att "pusha" honom in i kurvor i högre fart än han känner att han behärskar kommer bara göra att det låser sig i huvudet på honom och han hamnar i diket.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du ska nog inte pusha honom, det är så du får honom att köra ihjäl sig. Jag tror att man lär sig på rätt sätt genom att köra i en hastighet man känner sig bekväm i, och att lära sig ta kurvan på rätt sätt. När man märker att man behärskar tekniken kommer man känna att man vill komma in med högre fart, så då faller det sig naturligt att man gradvis ökar hastigheten. Att "pusha" honom in i kurvor i högre fart än han känner att han behärskar kommer bara göra att det låser sig i huvudet på honom och han hamnar i diket.

Sant, får hitta en väg vi kan öva lite på så han kan få köra någon skön kurva om o om igen och känna efter vad som känns bra för honom
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
36 på trean?? :smasha
Skoja :rodnar skön bild! :tummenupp

körde min K8a på 0.46 senaste tanken ^^ busade inte så mycket då faktiskt
https://www.youtube.com/watch?v=JjRY8F6lkw4 typ de busigaste jag gjorde är i början av filmen, resten är sket lugnt, var ute på upptäcksfärd och hamnade på Polska landsvägar. Visste du föresten att bilisterna gärna håller 150 på landsvägarna här? samt att när man kommer ut på landsvägen så står det bara en skylt med 70km/h upphör men inte någon ny hastighets begränsning :va så jag är mycket osäker på vad för hastighet det är som gäller på landsvägarna här, men hur som så körde dom fortare på landsvägen än på motorvägen :rofl
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
https://www.youtube.com/watch?v=UlwpDBtjQUI såja! nu har kompisen köpt en "vettig" hoj. en ZX6R 2006a. provkörde den och den känns riktigt snäll jämfört med min 750. hoppas det blir en bra hoj för honom att lära sig lite på. Jag lurade till o med upp honom i 160 snåret bakom mig i lite kurvor (där jag visserligen låg i 180-190 o fick vänta in honom lite) men Jag tror nog allt det skall kunna bli en ghostrider utav honom oxå :D
Skämt o sido, han kör fortfarande rätt mkt gas på raktsträckorna, men de e ju klart, nu har han en mycket skönare sång o lyssna på än sin gamla V2a :banana
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top