Nsf125F Ombyggnad en del bilder

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
Har min första hoj stående bakom virkestorken som numera används som mcverkstad och tänkte att jag skulle slita fram den och modda den så man kan åka till kiosken och macken och småärenden om man känner för det.
ett lågbudgetbygge (än så länge)

Kollade så den fanns kvar det gjorde den såg ut så här

7494666.jpg


efter den var framskottad och presseningen borttagen så såg jag att den var skabbigare än vad jag minns (åren går hårt åt minnet)

7494663.jpg


7494661.jpg


7494664.jpg


7494677.jpg


Så jag körde in den och började skruva ner den för att inspektera alla grejor

efter en timme hadde jag kommit så här långt

7494676.jpg


Allt verkade bra styrlager hjullager svinglager bromsar ja det mesta var i bra skick utom däcken då som var helt sluta. efter två timmar så var den ett rullande chassie

7494660.jpg


Det blev ju lite delar utspridda på golvet också :D

7494662.jpg


Det första som ska hända är ju div lättning och förstärkning batteriet ryker ju det finns ju kick :D centralstödet är ju onödig vikt, liksom blinkersen är stora och fula även originallykta fram och bak och toppkåpa mycket som ska bort så om någon behöver delar är det bara att säga till!

bilder och inlägg kommer löpande eftersom det händer grejor och jag vet att det är stökigt men mcgaraget använd inte ofta så det händer att man ställer in "bra och ha" prylar tills det nästan är fullt :tungan
 

racinsafari

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
Yamaha R1-01 , Honda CBR 1000RR-05
Har min första hoj stående bakom virkestorken som numera används som mcverkstad och tänkte att jag skulle slita fram den och modda den så man kan åka till kiosken och macken och småärenden om man känner för det.
ett lågbudgetbygge (än så länge)

Kollade så den fanns kvar det gjorde den såg ut så här

7494666.jpg


efter den var framskottad och presseningen borttagen så såg jag att den var skabbigare än vad jag minns (åren går hårt åt minnet)

7494663.jpg


7494661.jpg


7494664.jpg


7494677.jpg


Så jag körde in den och började skruva ner den för att inspektera alla grejor

efter en timme hadde jag kommit så här långt

7494676.jpg


Allt verkade bra styrlager hjullager svinglager bromsar ja det mesta var i bra skick utom däcken då som var helt sluta. efter två timmar så var den ett rullande chassie

7494660.jpg


Det blev ju lite delar utspridda på golvet också :D

7494662.jpg


Det första som ska hända är ju div lättning och förstärkning batteriet ryker ju det finns ju kick :D centralstödet är ju onödig vikt, liksom blinkersen är stora och fula även originallykta fram och bak och toppkåpa mycket som ska bort så om någon behöver delar är det bara att säga till!

bilder och inlägg kommer löpande eftersom det händer grejor och jag vet att det är stökigt men mcgaraget använd inte ofta så det händer att man ställer in "bra och ha" prylar tills det nästan är fullt :tungan

Har lite trim liggandes till ditt bygge en jolly pipa+förgasare och filter kan du få köpa billigt!!
 

Automan99

Polyamorös
Gick med
6 Sep 2004
Ort
GBG
Hoj
929
Nice projekt . dom e rätt fina dom där ns125 .
det går nästan inte att strula till designen på den .
sämsta du kan göra är om du lackar om den i non ful volvo färg .

lycka till

:tummenupp
 

insaniac

pompös och tandlös
Gick med
23 Dec 2005
Ort
skogen
Hoj
Kawasaki H2SX
lacka ramen i räserrött och kåpor i mattsvart sen är det bara te o sälja på blocket till nån 16-åring:yoparty

edit: byt ut sadeln för den ser ut som sju olyckor.......
 

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
racinsafari - tyvärr har jag det jag behöver i motorväg men tack för erbjudandet

vet ej hur jag ska göra med intrumentering någon som har förslag?

har funderingar på endast varvräknare

det blir en hemmabyggd bakdel med egendesignad sadel

lacken är jag lite osäker på men funderar starkt på blå med röda fält och nått vitt eller silver någonstans

även en magkåpa skall plastas till
 
Last edited:

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
liten uppdatering

Fortsatte med bygget idag då inget kostar pengar ännu

slet bort framgaffeln så den ska bli lättare att hålla på med sagt och gjort :)

7510507.jpg


För att spara vikt kapades centralstödet bort

7510516.jpg


Kom sedan på att jag inte kollat vart fotpinnarna skall sitta så jag hände tillbaks grejorna lite snabbt och "vände på styret" så det blev schystare buskörarställning +Värdens bästa sadel :D

7510511.jpg


Med en del trixande och mätande så blev faktist den ultimata placeringen precis på röret ovanför en bit bakåt "tejpen sitter där"

7510510.jpg


Sen var det bara att slita fram rondellen och kapa friskt :D

7510509.jpg


sedan kapades fotpinnarna bort från originalplatsen

7510506.jpg


Sedan loppades dom på plats för att se att allt stämmer

7510508.jpg


7510517.jpg


och nej det är inget fel på bilderna fotpinnen på vänstersidan har fått en smäll
och måste formas om lite :gnissla
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Såg riktigt häftigt ut med gaffeln :tummenupp. Älskar såna här lågbudetbyggen, kör på :yoparty
 

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FT-500 -82 ,Honda NSR -91(såld)
Hur löser du växelpetaren när du flyttar fotpinnarna?
 

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
en liten uppdatering

Ang växelpedalen är det inga problem den är monterad åt "fel" håll så det är bara att förlänga den en bra sak till ät ju att växellägena blir kortare :D :tummenupp

tyckte att lutningen var lite dålig när den stod på stödet så jag tog bort 1cm på det + att jag spar vikt på köpet :D

7588991.jpg


jag började med att kapa bort de längsgående rören till bakdelen och svetsa dessa till fotpinnarna och kapade ett v-snitt och böjde upp bakdelen så hög som jag vill ha den

7588984.jpg


Tog sedan ett par fyrkantsrör och loppade ditt istället

7588990.jpg


så här ser den ut nu originalram bilden under

7588988.jpg


7494660.jpg



det börjar bli dags att sätta på allt och plasta ihop magkåpa och knacka till lite andra kåpor

och fundera på utseendet tänkte röd och blå eloxera lite grejor ev candyröd pulverlack på fälgarna men det får framtiden utvisa
 

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
varvräknaren

blev ledig idag pga strömavbrott på jobbet och bestämde mig för att fixa varvräknaren

måste börja med att skruvar ur den ur huset

7604287.jpg


så då är den lös

7588996.jpg


Det blir ju inget riktigt bygge utan lite custom så jag airbrushade eld på den :tummenupp , dock fångas färgomfånget dåligt med kameran (måste skaffa bättre :gnissla )

7604162.jpg


nu är det dax att sätta ihop shabraket helsvetsa allt och kolla om det blivit någon miss i konstruktionen m.m

uppdateringar kommer löpande eftersom det händer grejor
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
fan va jag ångra att jag sålde min NSF :(
 

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FT-500 -82 ,Honda NSR -91(såld)
Okej då blir det ju lätt att fixa växelpetaren. Men det blir väll längre mellanväxlarna? Eftersom "hävarmen" blir längre, bland annat därför man har korta växelspakar racebilar.

Blev snyggt med den kapade ramen :tummenupp
Och du har en ballvarv räknare också :) Blir det nån specialllack på hojen sen?
 

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
hehe hjärnan var visst inte med det är klart att det blir längre och inte kortare lägen, ang lacken så är det inte bestämmt men den ska bli blå/röd och lite silver och diverse grejor pulverlackade och anodiserade
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
inte då

Slaglängden mellan växlarna blir varken längre eller kortare beroende på avsåndet mellan.. det är utväxlingen mellan länkaget och infästningen som avgör (eller hur det ska förklaras)

Okej då blir det ju lätt att fixa växelpetaren. Men det blir väll längre mellanväxlarna? Eftersom "hävarmen" blir längre, bland annat därför man har korta växelspakar racebilar.

Blev snyggt med den kapade ramen :tummenupp
Och du har en ballvarv räknare också :) Blir det nån specialllack på hojen sen?

Du kan inte jämföra päron med äpplen.. inte alls samma konstruktion i detta läget...



ädit: Har funderat lite angående mitt inlägg... sitter väl inget länkage på den hojen? ifall växelväljaren sitter direkt i motorn kan ni gott strunt i tidigare skrift.

Är så fallet så är det ju på sin plats att tillverka ett länkage, då kan du ju vända på växlingen åxå :) så växlarna ligger rätt.....
 
Last edited:

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
liten uppdatering

Original är växelpedalen monterad åt "fel" håll så växlarna ligger rätt nu också
och ja den sitter direkt på axeln

Satte allting på plats lite fort för att se vad mer som behövs göras innan jag börjar med finslipning och lackering.

Ljuddämparen tog i det nya fotpinne röret så det kapades :D

7612924.jpg


Sen när jag stod och kollade så såg jag att nedläggningsvinkeln begränsade starkt av slutburken så jag tog ett snabbt beslut att lägga upp den under sitsen istället och fram åkte kapen igen :yoparty

7612925.jpg


Sen blev det kväller nästa grej är att fixa rör till avgassystemet
 

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FT-500 -82 ,Honda NSR -91(såld)
Slaglängden mellan växlarna blir varken längre eller kortare beroende på avsåndet mellan.. det är utväxlingen mellan länkaget och infästningen som avgör (eller hur det ska förklaras)



Du kan inte jämföra päron med äpplen.. inte alls samma konstruktion i detta läget...



ädit: Har funderat lite angående mitt inlägg... sitter väl inget länkage på den hojen? ifall växelväljaren sitter direkt i motorn kan ni gott strunt i tidigare skrift.

Är så fallet så är det ju på sin plats att tillverka ett länkage, då kan du ju vända på växlingen åxå :) så växlarna ligger rätt.....

Okej vet inte om jag har missuppfattat det hela men borde man inte behöva lyfta foten mer om petaren är längre. Så om man jämnför ett dörrhandtag, så om man drar ner handtaget helt och mäter hur långt från yttersta punkten flyttar sig så blir det en längre bit än om man mäter mitt på handtaget.
Då borde det väll bli sammasak om i en bil om växelspaken sitter raktupp från lådan utan länkage eller liknande.
Förklara gärna om jag har fattat det fel. :va
 

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
uppdatering

tog ledigt från bygget en dag och grillade (rejält med Racesoppa på :D :tummenupp )

7671661.jpg


sen fortsatte jag med att gräva fram ett rör till avgasröret och ett plattjärn till växelpedalen

7671664.jpg


Sedan kapades växelpedalen och loppade ditt plattjärnet satt perfa på engång

7671663.jpg


7671666.jpg


Sedan satte jag ditt "sadeln" för att se hur det såg ut när den var tillkapad och bakramen är ju alldeles för lång :zpy

7671665.jpg


Fram med den nu utslitna rondellen igen :D :tummenupp

7671662.jpg
 

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
provade även att knixa avgasröret men det blev lite kantig så man får väl göra om det :huvet

7672071.jpg


sen blev det inge mer denna gång, måste börja förbereda vissa delar för anodizering
 

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
uppdatering bakdel

Idag stagades sitsdelen upp och bakdelen svetsades på plats till ljuddämparen.

Jag tejpade fast ljuddämparen så jag kunde fixa avgasröret som jag satt på plats för att testa frigång och det funkade bra så då ska jag bara fixa upphängning till ljuddämparen så är avgassystemet klart.

det blev inte så mycket bilder på dagens arbete då batteriet var nästan slut

7726154.jpg
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top