Novemberkåsan i helgen

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Såg något program där Gunde lärde sig köra Speedway. Då låg han och tjuvträna på isen med en stelopererad 250. Dessutom har väl karln en hyfsad rallybakgrund? Känslan är att den karln klarar allt.

Gunde är en fantastisk skidåkare, genomsnittlig rallyförare och en medioker programledare,
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såg något program där Gunde lärde sig köra Speedway. Då låg han och tjuvträna på isen med en stelopererad 250. Dessutom har väl karln en hyfsad rallybakgrund? Känslan är att den karln klarar allt.

Har inte sett avsnittet med Rickardsson men ska se det så småningom.

Ja, han sadlade ju om till rallycross och gjorde väldigt snabbt bra resultat, SM vann han väl aldrig men han klev snabbt upp och tävlade mot svenska eliten. I motsats till majoriteten av rallyfolket så fuskade Gunde eftersom han tränade.
Han analyserade och insåg att väldigt mycket avgjordes i starten, därefter tränade Gunde på starter i massor. En medioker förare som dessutom startar bra och är i vägen samlar förstås ännu mer minuspoäng.
Dessutom hade han ju lättare att få sponsorer eftersom han heter Gunde Svan.
Han var inte poppis bland rallycrossfolket och det spyddes mycket galla på Gunde under rallycrosstiden.

För varje avsnitt jag ser av "I huvudet på Gunde" desto mer imponerad blir jag av den mannen. Han lyckas i idrottsgren efter idrottsgren väldigt snabbt bli väldigt duktig. Tänk tex att vinna pingisbollar mot JO Wallner, inte ens om jag fick spela 1000 bollar mot JO så skulle jag vinna en boll.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tänk er en tävling som utmålas så hård att den lockar till sig stora sponsorer. Sverige, kallt, hårt, snö, lera, minusgrader och förare som kämpar till sitt yttersta för att klara banan.

Det där med snö och kyla kan du nog glömma direkt. Arrangemanget har inte varit norr om Gävle i modern tid och dessutom har enduroeliten tydligt deklarerat att de inte vill plöja snöspår. Ungefär som fransmännens inställning till Svenska Rallyt.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det där med snö och kyla kan du nog glömma direkt. Arrangemanget har inte varit norr om Gävle i modern tid och dessutom har enduroeliten tydligt deklarerat att de inte vill plöja snöspår. Ungefär som fransmännens inställning till Svenska Rallyt.

Nej senast det var norrut var det väl i Falun med minusgrader och tjäle i backen.
-Å andra sidan var det ju då även en tämligen medioker kåsa då tämligen många av de startande kom i mål, folk här i söder började prata om att ställa upp i kåsan nästa gång det var i de trakterna eftersom man resonerade om att även en medioker förare skulle kunna ta sig runt på frusen mark.
Novemberkåsan skall vara bökig, lerig och utmanande. Helst skall hälften av startfältet tvingas bryta under natten så angnarna skiljs från vetet.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Frost och Kåsa går bra ihop - men kylan skall komma samma helg så att man bara får nackdelarna: skit som fryser fast överallt, hjul som bli dubbelt så tunga, förare som tvingas välja mellan stelfrusna fingrar eller tjockare handskar. Då funkar det. Typ...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Min morbror avslutade sin karriär på Novemberkåsan någon gång slutet på 80 början 90 talet.
Det var tre stubbar på rad mitt i spåret som var uppmärkta så man inte skulle köra på dom.

Efter första varvet så körde han på dom alla tre, han berättade att dom två första klarade han men den sista skickade upp honom så högt i luften att han jade tid att planera hur han skulle resa upp hojen innan han landade.

När han ställde hojen upp och hoppade på den så tyckte han styret var lite lågt :va
Framhjulet var helt borta.

Och strax efter så kom ambulansen, en av förarna hade kört kört ifatt den och bett dom vända och plocka upp en till.
Det hade tydligen kraschat en förare på stubbarna precis innan som det gått betydligt sämre för.

Dagen efter så kom han inte upp ur sängen :crash:död
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nej senast det var norrut var det väl i Falun med minusgrader och tjäle i backen.
-Å andra sidan var det ju då även en tämligen medioker kåsa då tämligen många av de startande kom i mål, folk här i söder började prata om att ställa upp i kåsan nästa gång det var i de trakterna eftersom man resonerade om att även en medioker förare skulle kunna ta sig runt på frusen mark.
Novemberkåsan skall vara bökig, lerig och utmanande. Helst skall hälften av startfältet tvingas bryta under natten så angnarna skiljs från vetet.
Senast kåsan gick i Falun var det bara ett 20-tal i mål.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När jag försökte mig på kåsan så var där 12 i mål... Allt var bättre förr...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
12 i mål, perfekt :tummenupp
Hårt skall det vara
Nu är det väl iofs bara 100-tal startande varje år, men det skulle kunna vara större.
Tänk RedBull Romaniacs eller Erzberg Rodeo.

Sen tycker jag att man skall återgå till den gamla sträcklängden på tävlingen. På 30-talet så körde man 60-70 mil!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top