Normer gällande klistermärken? Fråga till er touringgubbar!

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Tja!

Har gått och blivit med äventyrshoj och har precis kommit hem från en underbar resa till Lofoten. Har blivit inspirerad av andra åkare att börja sätta lite stickers på hojen, och skulle därför vilja vända mig till er erfarna äventyrs/touring-människor som har prytt era packboxar/vindskärmar med stickers/klistermärken.

Finns det några normer kring vilka klistermärken som bör/får sättas på hojen? T.ex. flaggor från länder som besökts? Och i så fall, är det länder som har besökts av aktuell motorcykel eller av föraren (och då på ev. tidigare motorcykel)?

Eller är det helt enkelt så att det inte finns någon konsensus gällande detta och det är helt upp till var och en att slänga på vad som känns rätt?

Hur tänker och gör ni? :)

Mvh,
Chappe
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tja!

Har gått och blivit med äventyrshoj och har precis kommit hem från en underbar resa till Lofoten. Har blivit inspirerad av andra åkare att börja sätta lite stickers på hojen, och skulle därför vilja vända mig till er erfarna äventyrs/touring-människor som har prytt era packboxar/vindskärmar med stickers/klistermärken.

Finns det några normer kring vilka klistermärken som bör/får sättas på hojen? T.ex. flaggor från länder som besökts? Och i så fall, är det länder som har besökts av aktuell motorcykel eller av föraren (och då på ev. tidigare motorcykel)?

Eller är det helt enkelt så att det inte finns någon konsensus gällande detta och det är helt upp till var och en att slänga på vad som känns rätt?

Hur tänker och gör ni? :)

Mvh,
Chappe


Alla märken som klibbas på hojen skall ha besökts av hojen.
Hojen har all cred, ägaren ingen.
Det är sedan gammalt.

Därav följer att varje ny hoj man köper börjar sitt liv jungfrueligt ren och varje märke som klibbas på skall ha besökts av hojen. Allt annat är anarki och kom ihåg det gamla talesättet: "Lånta fjädrar osar värst när dom bränns".

Några komplikationer kan noteras:

A: Man köper begagnad hoj från någon annan Weltbummler som redan har tapetserat hojen full med exotiska märken. Någon kan anse att det mest korrekta är att plocka bort alla märken från hojen i och med ägarbytet, men det är att beröva hojen på dennes själ.
Det mer korrekta förfarandet är att den nya ägaren korsar över varje dekal med tejp för att det tydligt skall framgå var hojen varit, men inte med sin nya ägare.

I takt med att den nya ägaren hinner pricka av besöksmål som ligger i linje med tidigare ägares resor är det okay att börja pilla bort tejpkorsen och låta de gamla vapensköldarna komma fram i dager på nytt. Halvvägs in i projektet att duplicera föregående ägares turer är det okay att börja göra egna avstickare och klistra på egna märken från andra platser - men inte förr.
N.B! Vanlig svart eltejp är något för bred för att använda att kryssa märken med. Den täcker lite för mycket av creddiga uppgifter som meter över havet eller årtal. Halva eltejpsbredden brukar funka. Det syns att märkena är korrekt kryssade, men man kan ändå utläsa hojens tidigare äventyr.

2. Överflyttade korvlådor.
Det här är ett stort problem. Dekalerna sitter på korvlådorna och ägaren behåller dessa för att flytta över till nästa maskin. Det lämnar den gamle trotjänaren helt naken och identitetslös - och alla gamla repor och skav hamnar helt utanför sitt sammanhang. "Har den gått som körskolehoj" har man hört sägas om stackars touringhjältar som gått både DN7C och Road of bones - på samma tripp. Inget kul öde.

Generellt kan sägas att överflyttning av dekalerade korvlådor bara är okay efter brand. Har den gamla hojen brunnit upp så må det vara hänt att man flyttar över väskorna.

Ett annat sätt att komma undan kritik för att köra omkring med väskor prydda med dekaler från platser hojen inte besökt är att det är tydligt att hojen fått ärva väskorna. Ny, skinande hoj med skeva, repiga väskor kan komma att förstås på rätt sätt. En ytterligare accent kan vara nationalitetsbeteckningar från länder som inte finns längre: DDR obviously, men även YU för Jugoslavien eller det gamla SF för Finland.
Sitter det sådana märken på väskorna förstår den initierade att väskorna varit med förr och att hojen en dag kommer att ha hunnit ikapp sin föregångare och kommer kunna axla ansvaret det innebär att föra stafettpinnen vidare.

Vad gäller flaggor så är det angeläget att man först hinner besöka samtliga nordiska länder och klistra våra olika korsflaggor uppradat på synligt ställe innan färden går vidare ut i världen: Turkiet, Irak, Iran osv.
Det blir helt enkelt lite mer Adventure så.

Lycka till!
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Jag kör fullständig anarki på mina hojar och sätter gärna dit saker som är både irrelevanta och irriterar precis rätt personer.
På en bimmer jag hade tidigare satte jag tex ett M-sportmärke från bildivisionen på ena korvlådan, jag fick ett flertal kommentarer (gärna med myndig röst) om hur fel det var att göra så. Great success! ?


IMG_3628.jpeg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har inga klistermärken alls på mina hojar, väskor eller hjälmen.

Jo, S-märken på bägge topboxarna.

Mina regskyltar är gamla. Inget EU/SE som på de nya. Ja och så har jag ju de gamla skattemärkena kvar.

På TDMens regplåtshållare stod det MC-Varuhuset. Det togs bort med rödsprit.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Transalpen har varit på både Isle of Man och Nurburgring. Jag med, men inte samtidigt med hojen på Isle of man, dock på Ringen. I övrigt klibbar jag som jag vill!
 

Bifogat

  • IMG_5072.jpeg
    IMG_5072.jpeg
    3 MB · Visningar: 36
  • IMG_4791.jpeg
    IMG_4791.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 35

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Några klibbor med ”Potasvirja Touringclub” är det enda som behövs. Exklusivt sällskap med hårda inträdesprov.

0ca83973be330050657718a10af89ffb.jpg
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
DSC03803.JPG
Samlar på dekaler på min fåniga blogg, förra året var det en cykel på besök med roliga klibbor. se länk för flera och mer ekivoka varianter.
Hej.

SAM_6210.JPG
DSC03806.JPG
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
View attachment 487234
Samlar på dekaler på min fåniga blogg, förra året var det en cykel på besök med roliga klibbor. se länk för flera och mer ekivoka varianter.
Hej.

View attachment 487235
View attachment 487236
Den där i mitten är en rip off från punk-skivbolaget Stiff Records slogan som löd; ”If it Aint Stiff, it Aint worth a fuck!” Jag har t-shiirten.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Man KAN även ha äventyrhoj... med korvlådor... som besökt massvis med länder och rullat tusentals mil... UTAN en enda dekal nånstans som skvallrar om något det allra minsta!

Jag vet, för jag har en sån.
...och jag har kört alla milen själv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man KAN även ha äventyrhoj... med korvlådor... som besökt massvis med länder och rullat tusentals mil... UTAN en enda dekal nånstans som skvallrar om något det allra minsta!

Jag vet, för jag har en sån.
...och jag har kört alla milen själv.
Jo, som den här äventyrshojen exempelvis.
1690309849585.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vill ha klargörande om "sponsorklibbor" också, hur många däck ska man ha fått gratis innan man kan sätta en Pirelli-logga på hojen?
Hur många halvdåliga hobbystuntare sponsrar "Monster" egentligen?

Resmålsklibbor är en annan sak tycker jag, man kan ha alla som man själv har besökt, man kan ha kvar såna som förra ägaren har besökt, det är helt okej att klibbor följer med korvådorna till nästa hoj.

Jag köpte en begagnad Saab V4 som tamejf-n hade varit jorden runt, jag skrapade bort alla klibborna från sidorutorna bak, men ångrade mig lite sen.
Det var ju en verklig bragd att köra så långt med en sån bil.

Med bilen följde också "bildagböcker" ni vet såna man fyllde i hur mycket man tankade, miltal, om man fyllt på olja osv... (jag är så gammal att jag förde såna själv på mina första bilar)
Han fyllde dock i en liten berättelse också.

Tydligen tappade han bromsarna när han körde över Grossglockner med frihjul, och fick stanna och låta dom kallna och koppla ur frihjulet, i frankrike tappade han hela avgassystemet och körde genom Paris utan mitt i natten.

Sånt hade säkert varit skitkul att ha kvar om någon idag orginalrenoverat bilen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vill ha klargörande om "sponsorklibbor" också, hur många däck ska man ha fått gratis innan man kan sätta en Pirelli-logga på hojen?
Hur många halvdåliga hobbystuntare sponsrar "Monster" egentligen?
Ja jag rensade ju till och med bort sponsorklibborna på min första racehoj för att det kändes lite kalkonigt att köra runt med dem. Fast, det blev lite roligt att vara enda hoj med rena kåpor istället. :hihi

Resmålsklibbor är en annan sak tycker jag, man kan ha alla som man själv har besökt, man kan ha kvar såna som förra ägaren har besökt, det är helt okej att klibbor följer med korvådorna till nästa hoj.

Jag köpte en begagnad Saab V4 som tamejf-n hade varit jorden runt, jag skrapade bort alla klibborna från sidorutorna bak, men ångrade mig lite sen.
Det var ju en verklig bragd att köra så långt med en sån bil.

Med bilen följde också "bildagböcker" ni vet såna man fyllde i hur mycket man tankade, miltal, om man fyllt på olja osv... (jag är så gammal att jag förde såna själv på mina första bilar)
Han fyllde dock i en liten berättelse också.

Tydligen tappade han bromsarna när han körde över Grossglockner med frihjul, och fick stanna och låta dom kallna och koppla ur frihjulet, i frankrike tappade han hela avgassystemet och körde genom Paris utan mitt i natten.

Sånt hade säkert varit skitkul att ha kvar om någon idag orginalrenoverat bilen.
Den enda resklibban jag har var nordslingan, på hojen jag körde den med. En pytteliten i nästan exakt samma färg och storlek som modellbeteckningens bokstäver.
Den fick följa med hojen, som tydligen bor i Falkenberg nu.
Har haft planer på att åka ner och köpa en ny klibba till en av hojarna, men det har inte blivit av.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
När man sätter på en dekal från exklusivt ställe och
det visar sig att ägaren flugit dit och åkt vespa där:kulspruta
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det finns ett undantag som inte nämnts ännu - dödskallar.
Dessa speglar någon sorts inre hårdhet som jag TROR har mer med ägaren, än med hojen att göra (någon får gärna rätta mig här).
Så dödskallar kan du använda efter eget omdöme, och i valfri omfattning, även motivlacka in dom, och tatuera dig själv.
Detta undantag gäller även malteserkors och andra symboler, som med fördel även visualiseras brinnande.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top