Norgeturer 2015.. Again.. WTF

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Nyss hemkommen från Norge tripp,,,, Dag 1 : Borlänge-Bodö 1223 km non stopp :banana , därefter helgelands kysten ner med ej synkade färjor då sommartid slutar 3/8:huvet : Jippiiiiiiiiiiiii:va , all in all ca 470 mil på sju dagar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sluta skryyyyt då! Nä men fan va gött! Skulle jag aldrig fixa på min hoj.. :)
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jag är sedan 2 veckor hemkommen därifrån, nu tar det ca 1,5 timme att gå upp till preikestolen om du bara håller lite lagom tempo, fota kan du göra när du går ner :)
ta god tid på dig väl uppe, vädret är nyckfullt, det kan vara dimma så du inte ser handen framför dig eller så är det så att du ser milsvida omkring :tummenupp
det är trappor konstruerade av sten på dom branta passagerna numera, för +10 år sedan var det en eskapad att vandra upp, idag är det plättlätt.
 
Last edited:

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Jag börjar!

Jag har vart i Norge två år i rad. Fösta året var Trollstigen målet, körde genom Geiranger och Atlantehavsveien bl.a Andra året var det Trolltunga och Preikestolen som stod på schemat.

Nu är min fundering på vart man ska ta vägen iår?! Är gansa sugen på att åka lite längre upp i Norge men jag vet inte vad det finns att se. Någon som har bra förslag??

Hej, jag har varit i norge 5-6ggr och totalt ca: 4v fördelat över olika resor. Kört från bergen uppåt och allt däremellan innåt längs vägen.

Om du vill fortsätta uppåt så kan jag rekommendera att köra atlantvägen igen upp till kristianstad och därifrån åka med hurtigrutten till längst ut på lofoten. Enligt mig så är lofoten bland det häffigaste i norge.

Övriga favoriter är vägen från geilo via jutenheimen och neråt stryn. Körde den bl.a. i maj i år och det var 2m höga snövallar på båda sidor men snustorr asfalt och vamr o skönt i solen. Helt overklig upplevelse.

Om du inte åker sporthoj kan jag tipsa om galdöpiggen. Har för mig att det är norges högsta punkt som det finns någotlunda riktig väg till. Ligger långt över 2000m med otrolig utsikt.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Hemma från en femdagarstur i kalasväder. Åkte från Örebro upp till Idre och över till Atlanthavsvägen, vidare Trollstigen, Geiranger och gamla Strynfjellsvägen. Hem över Lillehammer och ned mot Arvika. 180 mil totalt.
Perfekt tid nu, inte så många turister på vägarna.
Bild från Stryn fjellski.
DSC_0056.JPG
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Funderar på att ta en tur nästa helg om det är väder. Stöten - trollstigen - dalsnibba sen hem över Malung. Kanske är för kallt och ligga i tält i Norge nu? Sist jag körde trollstigen regna det så jävligt så det vore kul att göra om. Det är ju bara 180mil t o r, så det går på lite impuls om vädret är ok.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Kanske är för kallt och ligga i tält i Norge nu?

Det beror väl lite på hur härdad man är:) Jag var där för 2-3 veckor sen och jag tyckte det var kallt på morgonen när man börja köra. Jag började åka runt 8-9 på morgonen dom flesta dagarna och det tog framemot 12 tiden innan man kände av värmen. Det regna rätt hårt 2 dagar och dom var kalla hela dagen, det var då väldigt skönt att checka in på ett rum och njuta av värmen inomhus. Men jag är väl lite bekväm av mig med:D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag var i Norge förr-förra helgen. Då var det sommar nere i dalarna med sol och +20-25, och +10-12 uppe på på fjället. Dagtid - med bra väder. Om det hade regnat...? Brr... vill inte tänka på det! ;)

(Jag har varit med om sommardagar med +7-8 i Norge. Så det kan vara svinkallt - om man har otur.)

På nätterna hade vi +3-7 ungefär, i augusti. Så räkna med risk för nattfrost nu i september, i vart fall om du skal bo en bit upp/in i landet. Vid kusten är det förstås mildare.
 
Last edited:

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Var i Nordnorge två veckor nu i somras där hade vi 10-15 grader. Det är ju inge problem. Utan det är frost precis som du sa, som jag är lite skeptisk över, lär köpa ny sovsäck isåf. Får kolla lite reahyllor ?
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Var i Nordnorge två veckor nu i somras där hade vi 10-15 grader. Det är ju inge problem. Utan det är frost precis som du sa, som jag är lite skeptisk över, lär köpa ny sovsäck isåf. Får kolla lite reahyllor ��

Skippa tältet och hyr hyttor istället. Det är lågsäsong nu. Vi hyrde 2-4 bäddshyttor för 400-450:- Norska under vår tur.
Betydligt bekvämare och varmare än tält.:)
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Skippa tältet och hyr hyttor istället. Det är lågsäsong nu. Vi hyrde 2-4 bäddshyttor för 400-450:- Norska under vår tur.
Betydligt bekvämare och varmare än tält.:)
Fast jag vill ju bo i tält. Det har sin charm precis som stuga. Tidigare vändor i Norge har vi hyrt stuga därför jag vill köra med tältet nu
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fast jag vill ju bo i tält. Det har sin charm precis som stuga. Tidigare vändor i Norge har vi hyrt stuga därför jag vill köra med tältet nu

Jag tältade i Norge somras. Det kan vara svårt att hitta tältplats i Norge. Mycket ont om obebyggda plana ytor som inte är hage/tomt eller fel på på annat sätt.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag tältade i Norge somras. Det kan vara svårt att hitta tältplats i Norge. Mycket ont om obebyggda plana ytor som inte är hage/tomt eller fel på på annat sätt.
Och jag hade flyt i Norge i somras. Fricampade 5 nordnorska nätter i rad. Men det byggde på lite teknik. Jag hade bestämt mig för att vid ca kl 20-21 så skulle jag inleda spaningen efter möjlig plats att slå upp tält på. Det kunde ju ibland dra ut på tiden. Men bestämmelsen var att dök en plats upp så gav jag mig för dagen. Det var inte alltid vackra ställen, men det funkade. Men det handlar ju om lite tur också, och jag vet precis vad du menar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Och jag hade flyt i Norge i somras. Fricampade 5 nordnorska nätter i rad. Men det byggde på lite teknik. Jag hade bestämt mig för att vid ca kl 20-21 så skulle jag inleda spaningen efter möjlig plats att slå upp tält på. Det kunde ju ibland dra ut på tiden. Men bestämmelsen var att dök en plats upp så gav jag mig för dagen. Det var inte alltid vackra ställen, men det funkade. Men det handlar ju om lite tur också, och jag vet precis vad du menar.

Vi hade 1-3 tält (folk anslöt och föll ifrån under veckan) och vi var nog lite picky också. Tex så ville vi ha vatten i närheten.....
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vi hade 1-3 tält (folk anslöt och föll ifrån under veckan) och vi var nog lite picky också. Tex så ville vi ha vatten i närheten.....
Jag hade ungefär 50/50 med vatten i närheten, dvs som på bilden nedan. Jag ska egentligen rätta mig med att säga att det även var 6 nätter fricamping i Sverige, 11 nätter totalt alltså, varav 5 eller 6 med sjöläge. Resten innehöll inga pittoreska vyer...
Marken bredvid hojen ser lite konstig ut i kvällsljuset, men det var bara uppkörd jord med däckspår.
Såna här ställen blev man glad över till en kostnad av 0 kr!:banana
IMG_0405.JPG
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag hade ungefär 50/50 med vatten i närheten, dvs som på bilden nedan. Jag ska egentligen rätta mig med att säga att det även var 6 nätter fricamping i Sverige, 11 nätter totalt alltså, varav 5 eller 6 med sjöläge. Resten innehöll inga pittoreska vyer...
Marken bredvid hojen ser lite konstig ut i kvällsljuset, men det var bara uppkörd jord med däckspår.
Såna här ställen blev man glad över till en kostnad av 0 kr!:banana
View attachment 423534

Det där stället var ju helt ok!
 

Åka

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer
Jag vet att det var ett tag sen du skrev detta, men kommer du ihåg vad var temperaturen på dom bilderna?

Sorry för sent svar...
Vi var där i mitten av maj, det är (den enda) vägen ner till Lysebotna och den hade öppnat samma dag.
Temperaturen var runt +3. Dagen efter på vägen tillbaka hade det blåst och snöat och var 1-2 dm blötsnö och en temp på -1. Inte kul att köra, ett under att ingen av oss drog omkull. Vi snittade ca 8 grader på hela veckan och 390 mil. En riktigt kall historia men som sagt inga mygg:hihi
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Sorry för sent svar...
Vi var där i mitten av maj, det är (den enda) vägen ner till Lysebotna och den hade öppnat samma dag.
Temperaturen var runt +3. Dagen efter på vägen tillbaka hade det blåst och snöat och var 1-2 dm blötsnö och en temp på -1. Inte kul att köra, ett under att ingen av oss drog omkull. Vi snittade ca 8 grader på hela veckan och 390 mil. En riktigt kall historia men som sagt inga mygg:hihi

Ingen fara, jag tackar och bockar för svaret! :) :) :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top