Noll vision - i praktiken

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Jag skummade igenom det där flummet från Tragikvärket, men ur ett cyklistperspektiv, nästa hatobjekt på deras lista. Och det var ju rena dumheter där också, problemen skulle lösas genom att man ska få cykla mot trafiken (det är enkelriktat av en anledning = trångt), mot rött i högersväng (vilket många kommer tolka som att det är fritt fram överallt och att dom har företräde), och att samhället ska förtätas för att minska avstånden. Dvs vilda västern och mer miljonprogram kommer lösa alla problem :huvet

Navelskådande tomtar :fakta
Fast....
cykla mot enkelriktat kan vara tillåtet i princip resten av europa. Inte överallt såklart, men kan tillåtas på en gata där det funkar. Så inte i Sverige (än).
Svänga höger mot rött (med väjningsplikt) finns också lite varstans, ex. Nederländerna. Inte heller nåt konstigt, det får du ju tom göra med bil i delar av USA/Kanada.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Stäng av alla jävla sparkcyklar från 18:00 fredag till söndag 06.
Där skulle samhället spara på mycket lidande och kostnader.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Maria Kraffts "när det är slätt och brett och fint så ökar olyckorna" är ju dynamit!

Är detta Trafikverkets officiella linje så är landets motorvägar i fara!
Dom har ju tidigare ansetts som våra säkraste vägar, men ny forskning säger tydligen annat...?

Här är redskapet för drastiskt ökad trafiksäkerhet enligt Maria Krafft:

View attachment 494097


Skulle man kunna få ta en titt på forskningsunderlagen innan ni kör igång, kanske...?
Det jag såg på motorvägen var alltså hastighetsdämpning för att göra vägen trafiksäkrare! :Bugar
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Känner igen den där scenen, men det kan vara liknande bara också. Många många år sedan såg jag en dokumentär om några grodor (tror från sydamerika) de tagit in i Australien för att ha som "biologiskt" bekämpningsmedel på åkrarna. Blev 10 ggr värre, grodorna var giftiga och hade inga naturliga fiender och förökade sig som gräshoppor. En av anledningarna till att Austrailen är väldigt strikta på vad man har med sig genom tullen vad gäller levande saker, spelar ingen roll om det är djur eller växter.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Detta eländiga Trafikvärk...

Förra lördag kväll hade Kalix tätort ett tre timmar långt strömavbrott. Lagomt mysigt i dryga trettio graders kyla...

Nu har det krupit fram vad som orsakade detta strömavbrott. Tydligen har Trafikvärket ansvar för en transformatorstation vid järnvägen. Denna transformatorstation fick problem med kylan och någon slags brytare löste ut. Detta stängde av strömmen inte bara till järnvägen. Av någon anledning slog det också ut strömförsörjningen till centrala Kalix. Enligt elektriker på orten skulle detta ha varit ett tio minuters jobb...om en elektriker bara hade kommit in i denna eländiga transformatorstation. Det tog nämligen tre timmar för Trafikvärket att få tummen ur, bestämma vem som skulle åka och sedan faktiskt åka till transformatorstationen och släppa in elektrikern...

Jag vet ett stort sällskap som gått ihop och bokat restaurang för flera fyrtioårskalas. Av detta bidde ingenting. Inte lätt att grilla oxfilen i ett kolsvart kök...Dessa kommer att vidarebefordra räkningen till Värket.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är väl ett gammalt klipp men måste ju ändå vara under nollvisionens tid, nån som vet vad som hänt med rondellen på E14? Vissa likheter finns väl med Kråkfällan i Kalix.

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är väl ett gammalt klipp men måste ju ändå vara under nollvisionens tid, nån som vet vad som hänt med rondellen på E14? Vissa likheter finns väl med Kråkfällan i Kalix.

Rondellen i Kalix är mer "Norrländskt rakt på", inget svammel. Låg betongmur och 3 meter fritt fall, inte något fjanteri med en mjuk sluttning och ett bad på slutet som här...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Rondellen i Kalix är mer "Norrländskt rakt på", inget svammel. Låg betongmur och 3 meter fritt fall, inte något fjanteri med en mjuk sluttning och ett bad på slutet som här...
Visst är eller var det också nån form av gångbana i botten på kråkfällan?

Alatalo får väl förklara varifrån namnet kråkfällan kommer om nån undrar över det?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är väl ett gammalt klipp men måste ju ändå vara under nollvisionens tid, nån som vet vad som hänt med rondellen på E14? Vissa likheter finns väl med Kråkfällan i Kalix.


Inslaget är från 2002, och rondellen vid Krokom anlades sommaren innan händelsen - alltså gott och väl inom ramen för noll vision.

Denna Cpl ser helt annorlunda ut idag:

Screenshot_20240201-231814.png

Hur jag vet det?

Jag, tidigare idag:

Screenshot_20240201-231915.png


Allerstädes närvarande...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Visst är eller var det också nån form av gångbana i botten på kråkfällan?

Alatalo får väl förklara varifrån namnet kråkfällan kommer om nån undrar över det?

På den gamla goda tiden jobbade många Nyborgare på pappersbruket eller sågen i Karlsborg. På vintern var den kortaste vägen dit naturligtvis att gå eller åka skidor rakt över den frusna älvmynningen. Eftersom kustbyarna lider av svår inavel hade de lite svårt att anamma konceptet ”friktionsminskning genom att följa varandras spår”. Istället spred man ut sig över flera kilometer, så från bruket i Karlsborg såg de helt enkelt ut som en flock med kråkor som närmade sig. Därav uttrycket ”Nyborgskråka”.

Nuförtiden tar sig Nyborgare till Kalix endast genom att passera ovan nämnda rondell. Osedvanligt många hamnar i mitten likt snubben i videon ovan. Därav namnet ”Kråkfällan”.

Bosse får väl fråga om Rune har en annan förklaring…?

Någon annan gång ska jag berätta om YZF750’n som kraschade på utsidan om denna rondell…
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
På den gamla goda tiden jobbade många Nyborgare på pappersbruket eller sågen i Karlsborg. På vintern var den kortaste vägen dit naturligtvis att gå eller åka skidor rakt över den frusna älvmynningen. Eftersom kustbyarna lider av svår inavel hade de lite svårt att anamma konceptet ”friktionsminskning genom att följa varandras spår”. Istället spred man ut sig över flera kilometer, så från bruket i Karlsborg såg de helt enkelt ut som en flock med kråkor som närmade sig. Därav uttrycket ”Nyborgskråka”.

Nuförtiden tar sig Nyborgare till Kalix endast genom att passera ovan nämnda rondell. Osedvanligt många hamnar i mitten likt snubben i videon ovan. Därav namnet ”Kråkfällan”.

Bosse får väl fråga om Rune har en annan förklaring…?

Någon annan gång ska jag berätta om YZF750’n som kraschade på utsidan om denna rondell…
Nu är det en lämplig "annan gång"... :krama
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu är det en lämplig "annan gång"... :krama

Rondellen har ju byggts om lite då och då. Den har blivit både mindre och större och fått lite andra vinklar in och ut.

Men den ursprungliga layouten uppskattades av ortens motorcyklister. Särskilt om man kom söderifrån så blev den som en schysst chickan med snabb vänster som ingång, sedan snabbt kasta hojen höger-vänster genom själva rondellen och sedan en lika snabb höger som utgång, som ofta genererade långt bakhjulsåka över själva Kalixbron.

Jag ska inte hänga ut några namn, men en kamrat med nästan ny YZF750 fick liksom ett litet framhjulssläpp mitt i chikanen, varvid den liggande hojen drog rakt in i det yttre räcket, flög över räcket, tumlade nedför slänten och landade på gräset 20-30 meter bort. Bara att åka ner med bil och släp och skotta upp vraket…

Måste ha varit före 1996. Vill minnas att jag hade en ZXR och inte GSX-R’en som kom 1996.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Rondellen har ju byggts om lite då och då. Den har blivit både mindre och större och fått lite andra vinklar in och ut.

Men den ursprungliga layouten uppskattades av ortens motorcyklister. Särskilt om man kom söderifrån så blev den som en schysst chickan med snabb vänster som ingång, sedan snabbt kasta hojen höger-vänster genom själva rondellen och sedan en lika snabb höger som utgång, som ofta genererade långt bakhjulsåka över själva Kalixbron.

Jag ska inte hänga ut några namn, men en kamrat med nästan ny YZF750 fick liksom ett litet framhjulssläpp mitt i chikanen, varvid den liggande hojen drog rakt in i det yttre räcket, flög över räcket, tumlade nedför slänten och landade på gräset 20-30 meter bort. Bara att åka ner med bil och släp och skotta upp vraket…

Måste ha varit före 1996. Vill minnas att jag hade en ZXR och inte GSX-R’en som kom 1996.
Fick lov att läsa fler gånger innan jag fattade att det var två olika.
Rondellen i Kalix var som en oas i öknen de gånger det blev den tråkiga vägen. Kom jag från Happis körde jag några varv först innan jag tankade.

Rondeller är en av de få bra saker Noll Vision fört med sig. Synd bara att förlåtande avåkningsområden ofta inte ingår...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Två olika…?

Det finns tre rondeller längs E4 genom centrala Kalix, men den som i folkmun kallas ”kråkfällan” är en och samma. Den som ligger vid södra brofästet, där man svänger till Nyborg, Storön, Shell och Volvo. Den har förvisso haft lite olika designer genom åren.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Två olika…?

Det finns tre rondeller längs E4 genom centrala Kalix, men den som i folkmun kallas ”kråkfällan” är en och samma. Den som ligger vid södra brofästet, där man svänger till Nyborg, Storön, Shell och Volvo. Den har förvisso haft lite olika designer genom åren.
Nja, Krokom verkade den ena vara. Den jag kommer ihåg är den söder om bron i Kalix.
Fast jag kanske läst för fort igen...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fick lov att läsa fler gånger innan jag fattade att det var två olika.
Rondellen i Kalix var som en oas i öknen de gånger det blev den tråkiga vägen. Kom jag från Happis körde jag några varv först innan jag tankade.

Rondeller är en av de få bra saker Noll Vision fört med sig. Synd bara att förlåtande avåkningsområden ofta inte ingår...

Rondeller är nog en av de få nollvisionära konstruktioner som effektivt tar ned hastigheten även på bulgariska långtradare… bra att ha en sådan i början och slutet av en sträcka där man vill ha begränsad hastighet - typ förbi Kalix…

Dubbelfil - rondell - dubbelfil - rondell - dubbelfil är dessutom perfekt för att smita förbi långtradartågen när man kör hoj.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top