Ninja 600 Turbo

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
nu har jag lite fler frågor då jag har mekat lite igen.
är det vev-husvent som sitter uppe på ventil-kåpan? det verkar va "membran under dom 2 "uppbullningarna" vad e det? måste dom har vakum för att funka?
samt e det en stor plast "burk" där slangarna går ihop? är det bara att kasta? sedan går det någon stor vakum till v-lådan eller var den går? nödvändig?

där är Membran-grejerna
ninjablock010.jpg


där e "burken"
ninjablock005.jpg



andersson turbo: tack för en väldans bra sida :)
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nu har jag inte helt koll på hur vevhusventen ser ut, men gissningsvis är den en typ av oljefälla under locken.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Sånna membrangrejjer satte jag på plenumet på min första Bonneville, blev nog lite bättre svar från tomgång när motorn inte behövde suga genom turbon, och så va det ju coolt att turbon stod stilla på tomgång, det var där aldrig någon som trodde på utan att sett det.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
AVGASRENING friskluftsinblandning i avgaserna ( dom blir mindre farliga då) hehe

borras å gängas å pluggas så nära avgasporten som möjligt

Dom brukar titta ut mitt i avgasporten
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
ok. då ska dom pluggas.. hoppas på att ja hinner hämta packning på lelles imoorgon om ja hinner och kommer ihåg :) skulle vela börja med plenium men har inte tillgång till någon bra verkstad än så man kan klippa och bocka något.. ska försöka hitta något ställe som man kan pula på
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
ok. då ska dom pluggas.. hoppas på att ja hinner hämta packning på lelles imoorgon om ja hinner och kommer ihåg :) skulle vela börja med plenium men har inte tillgång till någon bra verkstad än så man kan klippa och bocka något.. ska försöka hitta något ställe som man kan pula på

PLENUM heter det

Köp Marklunds profil på metervara bättre än så blir det inte

Bara att lägga gavellock och svetsa trattar
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
vad e det för något? kostar? har du någon länk? haha mycket frågor men verkar va ett bra forum detta :)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
vad e det för något? kostar? har du någon länk? haha mycket frågor men verkar va ett bra forum detta :)

hej
du behöver bara ringa mellan 14 o 16 och så fråga efter plenum på metervara,alltid lika trevliga att prata med eller skicka ett mail
peterpain
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
jag har pratat med han om det är "mc express" väldigt trevlig norr-länning.. ska köppa ic av han när jag vet ´hur galvarna ska se utt.. men han har tyvärr dålig hem-sida tycker jag :( ingen som har bild på "metervara" plenium?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
har vat dåligt me mekande med moppen på sist tiden.. men fick bort toppen och blocket idag.. en polare håller på och gör en distans till mig.. har man tur får man den nästa helg då slår jag ihopp den igen.. visst e topp-bultarna sträckbult? går domatt använda 2 gånger? eller är de bara köppa nya? samma som till "kamhållaren"
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
ska topp-bultarna byttas ut? samt dom till "kamhuset" ska beställa packning imorgon så skule va bra att veta..
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
ska topp-bultarna byttas ut? samt dom till "kamhuset" ska beställa packning imorgon så skule va bra att veta..

hej
nej du behöver inte byta denna gången men nästa gång för då kommer du att vilja ha mer laddtryck så beställ bara packningarna

mvh pain
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
pain: haha du vet hur det funkar.. hemsk vad laddtrycket gör mot en. har jag tur får jag min aluplatta för att sänka kompet nästa vecka. då slåt jag ihopp maskin igen och börjar bygga klart grenrör och sånt.. :)
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
idag var jag på lelles mc idag och beställde packningar skulle komma imorgon. Sen ringde polaren som ska vattenskära alu plattan idag med. Blir 1.5 mm med 2 packningar. Har man tur kan man slå ihop den i helgen
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
tänkte på det nu i veckan på jobbet. någon som vet hur man ställer kammarna när man ska sätta tebaks toppen? kamdreven såg "pressade" utt.. på alla bilar ja har mekat med har dom vart bulltade så man baara förlängt hålen. hur gör man på min moppe må tro? någon som vet?
 
Nyheter
Stenegärd på Gränsö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Top