Nico Bakker Kawa

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Tänkte starta min första tråd här på mitt Nico Bakker projekt. Troligtvis kommer det bli en hel del pausar med inlägg då det tidvis är kort om tid och det inte blivit så mycket gjort, men ni får överseende med det.

Mitt intresse för specialhojar började med att jag kört tidiga original -80 talshojar (CB650, CB 900 etc) som inte var speciellt stabila utan kunde börja vobbla kraftigt. Min CB650 fick jag väl iordning sisådär med hjälp av gaffelstabilosator, hårdare gaffelfjädrar och massa experimenterande med olika oljor och volym. Min CB900 kraschade jag (vobbel mitt i kurva) och det var då jag fick ögona upp på specialramarna. De delar jag kunde använda frå CB900 resulterade i den Rickman Predator jag har idag. Den är hur stabil och vägsäker somhelst och underbar att köra. Har under åren samlat på mig fyra specialhojar.

Jag tror det finns ett intresse för dessa underbara specialchassin tillverkade i Holland. Jag har tidigare ägt en Nico Bakker Suzuki (rör-ram) som jag förstås ångrar att jag sålde för en spottstyver mot var de är värda idag. Den jag har fått tag i är från Holland (flera har säkert sett den i fb) och är en alu- ram från -86+sving och tank. Den är gjord för Kawa GPZ900/1100 motor eller RX1000 som passar också. Kan tänka mig att en motor från GPX750 passar också. Jag kommer använda en gaffel och kronor från en FZ750 som fanns liggande i garaget. Det kommer även sitta fram och bak-fälg från FZ750.

Det har varit lite besvärligt att hitta lager till styrkronorna men det övre är på plats nu. Det undre får troligtvis bli ett mindre med bussning för att få till det. Har gjort en ny bakaxel med brickor och muttrar (rostfritt) anpassad för FZ750 fälgen och Bakkerns bredare sving. Bifogar lite bilder?
 

Bifogat

  • IMG_0646.png
    IMG_0646.png
    4.7 MB · Visningar: 79
  • IMG_0647.png
    IMG_0647.png
    5.2 MB · Visningar: 78
  • IMG_0648.png
    IMG_0648.png
    4.4 MB · Visningar: 71
  • IMG_0651.jpeg
    IMG_0651.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 75

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Dom här gamla specialarna får för lite uppmärksamhet. Det håller jag med om.
Ska bli kul att följa detta.
Många bilder, Tack :cool:
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Javist det är bara och brassa på! Jag anser det inte finns några större hinder för att även använda tex en GSX el R motor eller för att ta en tillfällig tex Laverda motor i den ramen!. Jag har en MotoMartin 83a som är byggt för Honda CB900F motor. Jag har avverkat 2 CB900F motorer i den och sedan en GSX750E motor och senast en FZR1000 motor och inte är det några större problem med bilprovningen heller!
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Javist det är bara och brassa på! Jag anser det inte finns några större hinder för att även använda tex en GSX el R motor eller för att ta en tillfällig tex Laverda motor i den ramen!. Jag har en MotoMartin 83a som är byggt för Honda CB900F motor. Jag har avverkat 2 CB900F motorer i den och sedan en GSX750E motor och senast en FZR1000 motor och inte är det några större problem med bilprovningen heller!
Eftersom min dotter har ett finger med så blir det en Kawa motor då hon är Kawa-fantast? Tänkt mig att det blir ZXR750 halvkåpa med en-sits. Naturligtvis Kawa-grön med vita fälgar.
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Har din dotter bestämd det då är det bara att följa beslutet till punkt och pricka! ? å naturligtvis ska det vara grönt!!. ?
Absolut! Det kommer bli ett far/dotter-projekt! Hon ska ev. rita upp fästen etc. i CAD då hon är en fena på det. Vi renoverade hennes Cagiva Freccia och det var ett mycket trevligt och lyckat projekt vi gjorde tillsammans. Hon är lika mycket motornörd som mig? Något positivt i mina gener jag fört vidare?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Absolut! Det kommer bli ett far/dotter-projekt! Hon ska ev. rita upp fästen etc. i CAD då hon är en fena på det. Vi renoverade hennes Cagiva Freccia och det var ett mycket trevligt och lyckat projekt vi gjorde tillsammans. Hon är lika mycket motornörd som mig? Något positivt i mina gener jag fört vidare?
Berättade om detta och sa till dottern att jag vill reklamera henne. Verkade inte kränkt och tyckte att jag skulle vara nöjd. Det var något i garvet...
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
På en specialhoj finns det aldrig nyckelfärdiga komponenter och då får man tillverka dem själv? Har svarvat till hylsor för att fylla ut volym vid kedjespännarna då dessa är gjorda för en grövre bakaxelbult än den jag ämnar att använda.
Tog ett ett rostfritt rör med passande mått för att slippa bearbeta så mycket material.
Blev över förväntan bra när jag provmonterade bakfälgen. Inget glapp! Nästa steg är att centrera hjulet och svarva distanser.
 

Bifogat

  • IMG_0654.png
    IMG_0654.png
    3 MB · Visningar: 49
  • IMG_0653.png
    IMG_0653.png
    3.2 MB · Visningar: 50
  • IMG_0655.png
    IMG_0655.png
    3.3 MB · Visningar: 42
  • IMG_0656.png
    IMG_0656.png
    3.2 MB · Visningar: 43
  • IMG_0657.png
    IMG_0657.png
    3.3 MB · Visningar: 43
  • IMG_0658.png
    IMG_0658.png
    4.5 MB · Visningar: 45
  • IMG_0660.png
    IMG_0660.png
    4.3 MB · Visningar: 48
  • IMG_0659.png
    IMG_0659.png
    4.1 MB · Visningar: 47

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Spännande! Fan va roligt projekt med dottern också. ??
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Idag har jag centrerat bakhjulet och svarvat distanser. Troligtvis blir det en mindre justering av bakdrevet, men det får vi se när motorn är i ramen.
Har hittat en perfekt donatorhoj också. Jag kommer spara alla delar från donatorhojen ifall jag vill återställa den till original.
 

Bifogat

  • IMG_0688.png
    IMG_0688.png
    3.3 MB · Visningar: 25
  • IMG_0689.png
    IMG_0689.png
    3.1 MB · Visningar: 22
  • IMG_0691.png
    IMG_0691.png
    4.3 MB · Visningar: 22
  • IMG_0692.png
    IMG_0692.png
    4.5 MB · Visningar: 25
  • IMG_0687.jpeg
    IMG_0687.jpeg
    477.2 KB · Visningar: 26

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Det har tyvärr inte hänt så mycket på sistone då jag upptäckte att den undre styrkronan var sned när jag monterade dit allt med nya lager i styrhuvudet! Det blev att försöka hitta en begagnad underdel och det fanns på Baboon parts till en FZR1000 -87 jippi!
Testat den och hela gaffelpaketet är rakt o fint. Får beställa ett nytt lager och värma dit.

Sedan kan jag avslöja att jag har fått överta en fin juvel från min bästa farsa. Det är en Nico Bakker Suzuki -84, men med en 1100R motor monterad i. Den motorn innehåller en massa godsaker. Bakkern har inte varit ute på gatan på många år så det blir att byta ut alla slitdelar och fixa ett oljeläckage från motorn. Tyvärr måste jag lyfta ur motorn för att kunna fixa oljeläckaget. Det är tight på dessa hojar😉
 

Bifogat

  • IMG_0672.png
    IMG_0672.png
    6.1 MB · Visningar: 60
Last edited:

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Har börjat titta på vilka kåpor som skulle passa och min dotter tycker att de tidiga årgångarna av ZXR750 är snygga. Jag kan bara hålla med och det blir nog att beställa ett komplett kåpset och bakdel. Vi får se om vi använder hela kåpan eller bara toppdelen. Blir en senare fråga.
 

Bifogat

  • IMG_0697.png
    IMG_0697.png
    2.1 MB · Visningar: 12
  • IMG_0696.png
    IMG_0696.png
    1.5 MB · Visningar: 13

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Ikväll har det skruvats Nico Bakker! Nu har jag ett rullande chassi klart med bromsar. Att ha kommit såhär långt är en milstolpe. Blir riktigt bra i mitt tycke!
 

Bifogat

  • IMG_0828.png
    IMG_0828.png
    3.9 MB · Visningar: 34
  • IMG_0830.png
    IMG_0830.png
    4.2 MB · Visningar: 32
  • IMG_0829.png
    IMG_0829.png
    4 MB · Visningar: 32

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Kul att se att det finns fler som intresserar sig för dessa gamla hojar :yoparty
Ja de är värda att behållas och förädlas🙂 De var ju för sin tid väldigt framme och kompetenta med fina egenskaper som fortfarande håller idag.
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sedan kan jag avslöja att jag har fått överta en fin juvel från min bästa farsa. Det är en Nico Bakker Suzuki -84, men med en 1100R motor monterad i. Den motorn innehåller en massa godsaker. Bakkern har inte varit ute på gatan på många år så det blir att byta ut alla slitdelar och fixa ett oljeläckage från motorn. Tyvärr måste jag lyfta ur motorn för att kunna fixa oljeläckaget. Det är tight på dessa hojar😉
Blir lite rörd, faktiskt. Därtill en smula bitter då jag inser att det kommer aldrig bli någon bakker för mig. Jag som var så nära.
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Blir lite rörd, faktiskt. Därtill en smula bitter då jag inser att det kommer aldrig bli någon bakker för mig. Jag som var så nära.
Jo, jag blev förvånad när farsan avslöjade det. Han sade: - Är det någon som kan få ordning på den så är det du😊 Hade jag vetat det så hade jag nog inte köpt denna, men min dotter är ju Kawa-fantast så den får nog stanna i familjen också.
Vem vet, det kanske dyker upp något lämpligt objekt när du minst anar det😉
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jo, jag blev förvånad när farsan avslöjade det. Han sade: - Är det någon som kan få ordning på den så är det du😊 Hade jag vetat det så hade jag nog inte köpt denna, men min dotter är ju Kawa-fantast så den får nog stanna i familjen också.
Vem vet, det kanske dyker upp något lämpligt objekt när du minst anar det😉
Uhum. Ja, vad vet man?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top