Ni med kawaz750

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Är ute efter min första cykel och det lutar åt en kawasakiz750.

Vad har ni för erfarenheter utav denna cykel? Bra/dåligt?

Samt försäkringskostnader?

/ Ronja
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag tycker du skaffar en literklubba direkt, annars kommer du tröttna. ;)

/Try
 

Big Tyrone

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2011
Ort
Västkusten
Hoj
z750
Har haft min i lite över ett år och tycker den funkar finfint, väldigt lättkörd, skön körställning, tycker modellen är riktigt snygg. Betalar runt 700 ;- för helförsäkring/helår, kommer undan billigt för den står inte på mig! :D Något som jag kan tycka är lite negativt är att som alla nakenhojjar saknar den vindruta där framme så man får allt tryck i bröstet vilken gör det lite jobbigare i högre hastigheter. :)

Kan ju alltid kika in på z750/z1000 tråden också! :)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?146546-Kawasaki-Z750-Z1000-tr%E5den
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Varför inte göra som majoriteten och skaffa en 1000cc direkt och lära dig köra 300?

Alternativt börjar med något mindre ex Z750 och lär dig hantera motorcykeln och allt runtomkring. Enkel, tillräckligt med pulver och relativt billig försäkring. I ditt fall blir nog det mesta dyrt i försäkringsväg. Custom eller offroad brukar hålla sanningen nere.
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Köpte mig en Z750 -07 i våras och är väldigt nöjd. Skön körställning, har ett lite bredare styre. Och den pinnar på bra tycker jag. Betalar 5500:- för Hel hos Svedea. Sen över 150km/h då börjar det blåsa rätt så mycket men så är det ju på alla nakenhojar :)

Tycker definitivt du skall provköra en iallafall om det finns möjlighet.
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Varför inte göra som majoriteten och skaffa en 1000cc direkt och lära dig köra 300?

Alternativt börjar med något mindre ex Z750 och lär dig hantera motorcykeln och allt runtomkring. Enkel, tillräckligt med pulver och relativt billig försäkring. I ditt fall blir nog det mesta dyrt i försäkringsväg. Custom eller offroad brukar hålla sanningen nere.

Precis så jag tänker med. Mitt mål är inte att susa fram i 300 utan mer börja med något lite lättare som jag känner mig bekväm med. Det är inte bara cykeln jag ska hålla koll på nu utan också allt omkring, som säkerligen känns lättare när jag har en cykel jag känner mig säker med :)
 

AddePadde90

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Björklinge
Hoj
2011 Kawasaki z750
Köpte själv en z750 förra året. Är helnöjd med den. Har bra drag men, visst vill man ha mer nån gång men , inte än. Tycker den har mer att ge än vad ja har fått än. Betalar 6500kr för halvförsäkring per år via bilsport å mc. Ska tilläggas att ja är 22år oxå. Lycka till med att hitta en hoj:hej
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Köpte själv en z750 förra året. Är helnöjd med den. Har bra drag men, visst vill man ha mer nån gång men , inte än. Tycker den har mer att ge än vad ja har fått än. Betalar 6500kr för halvförsäkring per år via bilsport å mc. Ska tilläggas att ja är 22år oxå. Lycka till med att hitta en hoj:hej

Ja det känns som den är en bra hoj att börja med. Självklart kommer man säkert byta upp sig någon gång men någon måste ju bli ens första hoj och sen kan jag inte låta bli att rycka den är grymt snygg :)
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
hade oxå Z750 som första hoj, å såhär i efterhand känns de som helt rätt val, hyggligt inköpspris, man sitter skönt, visst blir man öm om baken efter några mil men wtf^^, inte speciellt skön att köra över 130-140 "kan va bra om man vill behålla kortet" finns kraft så det räcker till, man har hyfsad känsla av vart man har hojen osv, du lär inte tröttna i första taget, men när du väl gör de är ju steget inte enormt till en litershoj, 30+ försäkring hos svedea hel/hel xl med smc rabatt kostade mig 3785, vilket är riktigt billigt, lycka till med ditt val av kawa=)
 
Last edited:

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
hade oxå Z750 som första hoj, å såhär i efterhand känns de som helt rätt val, hyggligt inköpspris, man sitter skönt, visst blir man öm om baken efter några mil men wtf^^, inte speciellt skön att köra över 130-140 "kan va bra om man vill behålla kortet" finns kraft så det räcker till, man har hyfsad känsla av vart man har hojen osv, du lär inte tröttna i första taget, men när du väl gör de är ju steget inte enormt till en litershoj, 30+ försäkring hos svedea hel/hel xl med smc rabatt kostade mig 3785, vilket är riktigt billigt, lycka till med ditt val av kawa=)

Låter kanon! :)
Ja jag har tittat lite försäkringar hos dem också...helförsäkring XL på mig kommer kosta ca 28 tusen hel/hel, och på min pappa 6800 hel/hel så där är det ju lite skillnader... :)
 

solle

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki Z750 -09
Köp nåt billigt att åka med första säsongen istället så slipper du gråta blod om du lägger hojen. Så fantastisk är definitivt inte z750, håller med om att den är jäkligt snygg dock.
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Helt klart en bra hoj att börja med, jag hade en 09 som första hoj och var helt nöjd med den.
Finns kraft så det räcker, även fast den är ganska toppig. En snäll hoj som inte biter ifrån eller överaskar på något vis.

Den är dock bra mycket tyngre än alla andra liknande hojar. Det är väl den enda nackdelen kan jag tycka...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ta en hoj som du känner dig bekväm med. Du ska lära dig att köra hoj på den, så du behöver känna dig hemma i sadeln på hojen.
De flesta någorlunda moderna hojar är allihop av hyfsad kvalité eller bättre och vad jag har förstått är de flesta ganska lätta att hantera. Det är i princip bara att tänka på att du med rätt stor säkerhet kommer att lägga hojen, så köp inget alldeles för dyrt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köp nåt billigt att åka med första säsongen istället så slipper du gråta blod om du lägger hojen. Så fantastisk är definitivt inte z750, håller med om att den är jäkligt snygg dock.

Håller med. Så mycket skönare att tappa en hoj för 15000 än en för 70000. Plus att man får en säsong på sig att fundera ut vad det är man egentligen vill åka, brukar vara rätt svårt att träffa helrätt från början.

Med det sagt så är det klart att en ny hoj är lättare, smidigare och starkare än en gammal och billig. Själv är jag snål så det blev hoj för under en månadslön och klassikerförsäkrat :)
 

JimBra

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Ort
åre
Hoj
ktm rc8r-11
Kolla med försäkringsbolaget så att försäkringen täcker dig om du ska ställa den på någon annan, vet att trygghansa inte ersätter ifall någon annan än den som har försäkringen kör den ifall något händer, då kan de pengar du sparar på ha den på någon annan bli väldigt ovärt om du inte kollat upp vad som gäller!
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Precis så jag tänker med. Mitt mål är inte att susa fram i 300 utan mer börja med något lite lättare som jag känner mig bekväm med. Det är inte bara cykeln jag ska hålla koll på nu utan också allt omkring, som säkerligen känns lättare när jag har en cykel jag känner mig säker med :)

Köp en skrothög. Du är tjej och det kommer stå killar i kö för att få hjälpa dig med alla eventuella problem. Vi har några välkända kvinnor på forumet som gjort så.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag fortsätter tjata, köp en er6!
Finns även med ABS som du verkar vilja ha :) Snuskigt billig att äga och trevlig cykel att köra!
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
jag provkörde en 06 häromdagen , o trots att man haft + provkört flera literhojar så var den busenkel o köra med
snäll o trevlig , vrid finns det så det räcker , verkar va ett bra köp ,, men man ska ju inspektera sina köp . kawer verkar ha en stor service vid 2400 mil , kostar runt 5-7000 kr på beviks ( östergötland)
kolla bok osv :)
 

Paul.E

Paul.E
Gick med
9 Jan 2007
Ort
vinslöv
Hoj
xt600 gsxr750 husqvarna610 vtr1000 xr650 cr250 ktm640 husa650 r6 z750 zx6r zx6rr banhoj
Hade själv en 07 . Tyckte inte fjädringen räckte till under påslag ut ur kurver. Då blev den lite svajig. Men annars en helt fantastisk hoj att köra med. För vanlig gat körning räcker det länge väldigt lätt körd.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Kollat nåt på Honda Hornet 600? Hondan är mindre rent fysiskt och går att fixa ok försäkring på. Jag hade 7900kr hel/hel med IF märkesförsäkring på min fd Hornet när jag var 21. Bra nybörjarhoj tyckte jag. Kawan är snyggare dock, särskilt dom senare årsmodellerna. Men smakar de så kostar de. Kawa 750 är dyrare i både inköp och försäkring.

Er6 är inte fel heller. Men vill du ha en z750 så go for it! :tummenupp
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top