Ni med Hondas 5 års motor/el garanti

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Hur gör ni egentligen vid oljebytena?

Som jag förstår av omfattningen i garantin så måste dessa vara gjorda av auktoriserade verkstäder? Dvs man kan inte göra det själv. :confused:

Med kan inte göra det själv menar jag att man inte får någon stämpel i garantiboken.

Tidigare gick miltalen förre tiden men icke denna gången - därav undran.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Samma hos alla tillverkare,för att förlängda garantin ska gälla så måste servicen skötas på auktoriserad verkstad,bästa sättet att behålla kunderna i verkstaden.

Henrik
 

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
Har inte EU lagstiftat mot detta?
Det handlar väl mer om att alla verkstäder (märkes eller obundna) har rätt att göra samma jobb. Ingen hemlig diagnosutrustning o.s.v. :confused: Pengarna tjänar man på eftermarknaden inte på nyförsäljningen. Kolla bara på KIA. Billig att köpa men dyr att äga (om garantin ska gälla).
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
*Surt*

Då ger det en inte mycket till val. Förlusten av garantin väger tyngre skulle jag tro.

Verkstad för ett oljebyte... :huvet
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är ett frivilligt åtagande från säljaren att ge 5 år och för att den ska gälla kan dom ställa vilka krav dom vill.

Henrik
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag hade nog bedömt risken att något dyrt - och som skulle täckas av garantin - skulle hända under år 3-5 med min nya Honda som ganska låg, och tittat på hur stor kostnadsskillnaden blir mellan att serva själv och att låta märkesverkstaden göra det. Är den skillnaden så stor att jag inte bedömer att den motsvarar värdet av tre års garanti... ja, då skulle jag serva själv.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Jag hade nog bedömt risken att något dyrt - och som skulle täckas av garantin - skulle hända under år 3-5 med min nya Honda som ganska låg, och tittat på hur stor kostnadsskillnaden blir mellan att serva själv och att låta märkesverkstaden göra det. Är den skillnaden så stor att jag inte bedömer att den motsvarar värdet av tre års garanti... ja, då skulle jag serva själv.

Jo, någonstans där är jag också. Sedan får man räkna in eventuell försäljning och vad garantin kan göra för det priset.

Nu sitter jag ju på en gammal bomb-beprövad motor så... får se om där är någon statistik att hämta.

Säger inte att garantin är dålig utan ville kolla hur ni andra resonerar.
 

Ozone

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki z750 -09 Suzuki sv 650 -99 Hornet 900 -02, Suzuki rf 600R-93
Har bytt och servat hojen själv men då var det bara ett år kvar på garantin...
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
jag fick ingen ny motor i alla fall trots att jag satte "5-årsgaranti" klistermärket på styret.
men jag antar att det lönar sig ändå att köpa ny motor i stället för att serva den på verkstad
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top