Neutral-lampan blinkar, problem på besiktning?

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Min neutrallampa blinkar oavsett om jag har växel i eller inte, blir det problem på besiktningen?
Måste man ha Neutrallampa eller kanske bäst att försöka tejpa över den.
Det är en gammal Husqvarna TE250 2008 som jag tänkte köra runt med på gatan.

Lampan blinkar pga att det är ett larm i dator-modulen men jag har ingen OBD2 till denna, behöver en adapter som jag nu hittat i England men den hinner inte fram.
Förra ägaren hade fuckat upp en massa i elsystemet så jag har gjort om, doch ingen lamdba, kanske det den gnäller över.
Om jag torskar, vad kostar en ombesiktnig? - dom ska ha 649:- för denna...
Tacksam för tips.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har du kvar kontaktstycket till lambdan?
Isåfall köp en lambdaeliminator, egentligen bara ett motstånd som simulerar att lambdan är inkopplad och hel.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej,
Min neutrallampa blinkar oavsett om jag har växel i eller inte, blir det problem på besiktningen?
Måste man ha Neutrallampa eller kanske bäst att försöka tejpa över den.
Det är en gammal Husqvarna TE250 2008 som jag tänkte köra runt med på gatan.

Lampan blinkar pga att det är ett larm i dator-modulen men jag har ingen OBD2 till denna, behöver en adapter som jag nu hittat i England men den hinner inte fram.
Förra ägaren hade fuckat upp en massa i elsystemet så jag har gjort om, doch ingen lamdba, kanske det den gnäller över.
Om jag torskar, vad kostar en ombesiktnig? - dom ska ha 649:- för denna...
Tacksam för tips.
Måste väl gå att byta ut lampan ifall den går/gått sönder gissar jag. Så ta bara ut lampan till besiktningen är min tanke 🤔
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det en 2008 så är den helfordonsgodkänd, dvs då får man inte pilla på något. Hade den neutrallampa när den såldes så ska den ha det nu. Väntar du på grejer som är på väg så är det väl inte värre än att du bokar om tiden?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det sitter väl en givare någonstans som jordar och får lampan att lysa. Hitta givaren och lossa donet är nog enklare än att pilla med lampan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I en liknande tråd om blinkande laddningslampa var lösningen att fixa en glappkontakt i kablaget. Och när den glappkontakten var fixad så försvann blinket.
Förstår det känns hopplöst när du redan har en "fuckad up" el på hojen men det är det bästa jag kan komma på.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Är det ens ett krav att neutrallampan fungerar? Enligt transportstyrelsens föreskrifter så är det endast hastighetmätarens funktion som ska kontrolleras av instrumenteringen (Sid 137, punkt 8)
Fan vad trevligt! Jag har rensat all instrumentering och har bara en neutrallampa som jag behöver. Varvmätare och hastighetsmätare är borta. Kommer att sätta tillbaka hastighetsmätaren när det är dags för besiktning.

Har för mig att hojar före 2012 har mer tolerans för sånt, kanske det Hoztic är inne på tidigare i tråden? Min är ju 1997 så jag ska slippa undan. =)
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Brukare vara så att växelgivaren sluter mot jord och tänder lampan. Börja felsök med att lossa kopplingsstycket på ledningen från växelgivaren. Slutar lampan att blinka då är det fel i växelgivaren. I annat fall får du följa ledningen upp till lampan. Då ligger ledaren och kommer mot jord någonstans. (jag använder benämningen växelgivare även om den enbart signalerar neutralväxeln)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kommer att sätta tillbaka hastighetsmätaren när det är dags för besiktning.

Har för mig att hojar före 2012 har mer tolerans för sånt, kanske det Hoztic är inne på tidigare i tråden? Min är ju 1997 så jag ska slippa undan. =)
Enligt en trevlig besiktningsman var det onödigt med hastighetsmätare på min hoj från 1970.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Min neutrallampa lyser så fort jag drar in kopplingen, så den tänds alltså när jag växlar under färd. Men det hade besiktningen inga problem med då jag påpekade det när den besiktades förra året.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Enligt en trevlig besiktningsman var det onödigt med hastighetsmätare på min hoj från 1970.
Nu när man är en trevlig småbarnsfar så kommer jag också bara försöka vara trevlig och säga som det är. Många privata besiktningsbolag är riktigt bra och mycket trevlig personal. Det gör ingen skillnad om jag tejpar fast en mätare, de fattar liksom att den åker bort ändå. Likså regskylt etc. Det är ju böter som resultat men upp till mig. (hoppas jag)
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Min neutrallampa lyser så fort jag drar in kopplingen, så den tänds alltså när jag växlar under färd. Men det hade besiktningen inga problem med då jag påpekade det när den besiktades förra året.
Samma med min CM400, tänds oxå när man frikopplar :)

Min hoj HADE fuckat el-system men jag köpte en ny härva och lite annat från en krockad MC i Italien, allt annat hade jag själv så nu är elen tip-top :)
Anledningen till att Neutralen blinkar är att den SKA göra det när ECU'n har ett larm och enda jag jak tänka mig är Lambda, men ska leta upp den och koppla in den och kolla.

Jag har även tankat hem iBeat som är en ECU-programerare till gamla husqvarnor men har ingen adapter - fick hitte en Windows8-dator innan jag fick programmet att funka :O

Att lampan blinkar är alltså "som det ska" typ, inget glapp eller annat slarv, det är datorn som påvisar att man ska kolla ODB2.
Adaptern kostar 350:- så tänkte slippa den men iofs kan det ju vara kul att leka lite med insputningskurvor och annat när man ändå fått iBeat att funka..

Såå, stalltips är att tejpa för neutrallampan eller ta bort glödlampan alltså?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fan vad trevligt! Jag har rensat all instrumentering och har bara en neutrallampa som jag behöver. Varvmätare och hastighetsmätare är borta. Kommer att sätta tillbaka hastighetsmätaren när det är dags för besiktning.

Har för mig att hojar före 2012 har mer tolerans för sånt, kanske det Hoztic är inne på tidigare i tråden? Min är ju 1997 så jag ska slippa undan. =)
Vissa modeller fick helfordonsgodkännande redan 1996 och somliga fick det inte förrän 1999 så det kan vara lite olika. Jag har hört något om före och efter 2004 också men det låter jag vara osagt. Om hojen har en skylt med dB värdet så ska det betyda att den är helfordonsgodkänd. Enligt någon källa ska det dessutom vara ljusa fält på skylten...

En källa påstår också att just helfordonsgodkännande var ett svenskt påfund av Vägverket och det följde inte riktigt EU:s direktiv som vi fick i och med inträdet i EU -95...
Det är lite rörigt... men kolla skylten på ramen om det står något om dB värde, kolla också om det finns ljusa fält... :)
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej igen -
Kommer denna Husqvarna adapter 6-pin to 16-pinfrån amazon:

6-pin husqvarna


Funka ihop med denna 16-pin ODB2 - USB

ODB2.png

Jag har som sagt programmeringsverktyget Ibeat som används av Minuni EFI / Husqvarna CDU på denna årsmodell

Frågar är egentligen om dessa kablar bara är "dumma" adapters.
Lite dålig på detta med ODB2 men jag gissar det borde funka.

Ross-Tech adaptern fick jag med Audi VCDS, men den ska bara ta mig från USB - 16-pol, sedan den övre från 16-pol till 6-pol Hva style :)

Funkar??
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
OBD-2 används, mig veterligen, bara på amerikanska fordon.
På europeiska, och konstigt nog även japanska, fordon används EOBD.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
OBD-2 används, mig veterligen, bara på amerikanska fordon.
På europeiska, och konstigt nog även japanska, fordon används EOBD.

Vet inte vad du menar men OBD-2 används då på alla tillräckligt moderna fordon jag känner till och har ägt, från Citroën till Toyota.

Volkswagen K70 (möjligen även typ3 LE) var först med diagnosuttag, sedan blev det obligatoriskt i USA iom katalysatorkravet och när detta infördes i Europa 1989 kallades det EOBD men OBD-2 är - som jag förstått det - det som används sedan början av 1990-talet på alla bilar.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan minnas fel med OBD-2 tror jag kommer eller blir standard 1997, jag hade en Opel Omega och på den funkade inte OBD-2 och vill minnas att det var en 1996. Kontakten var samma men man kunde inte läsa ut nåt.

Om jag inte heller minns helt galet har min 2013 Triumph OBD-2 har dock aldrig testat med OBD-2 läsaren utan bara kopplat in datorn med Tune ECU.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top