NEJ till Registreringsskyltar fram på motorcyklar - NAMNINSAMLING

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Detta här förslaget har redan varit uppe en gång för förslag och blev nedröstat direkt, har för mig jag läste om det här på SH, eller var det nu var.

Anledningen man röstade ner det var att det skulle innebära svåra problem med handel på hojar i med att resten av världen inte har det och då skulle sverige som ensamt land behöva ändra om chassin osv för att man skulle kunna sätta på regskyltar osv osv.. bla bla bla...

Så simma lugnt.. No worries :D
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Regskylt fram och ägaransvar kommer göra att polisen inte ser någon anledning att jaga.

Så fritt fram med stulen skylt :)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Påskrivet + Skickade detta + tipsade om tråden

Hej Phia.

Jag läser med bestörthet din motion innehållande ett stort avsteg från vårt nuvarande rättsamhälle när det gäller förare av ett särskilt transportmedel.

Om man är ägare av en motorcykel så är man enligt förslaget personligt skyldig till lagbrott vid fortkörning oavsett om man gjort det själv eller om någon annan gjort det. Idag kan vi konstatera att antalet motorcyklister som registreras vid fartkameror har sjunkit dramatiskt (-42,5% 2009-2010) vilket innebär att de flesta motorcyklisterna respekterar fartbegränsningarna på våra vägar. Då skall man ha i beaktande att 30% av de som fotograferades gick att identifiera, av resterande 70% oidentifierade förare var endast 7% motorcykelförare resten var bilförare.


Trots detta så vill du alltså sätta rättssamhället och kravet på att idenifiera en lagbrytare ur spel för dessa motorcykelägare, är det korrekt uppfattat?

Det blir ju lätt en absurd bild som växer fram.. Bil/buss och lastbilsförare som inte kan identifieras pga. nedfällda solskydd, solglasögon, mössor eller ofördelaktiga reflexer eller oskärpa slipper undan till 70%, medan en grupp straffas bara för att de följer lagen om hjälm.

Dessutom har ju flera instanser och betänkanden från externa intresseorganisationer redan framfört att moderna motorcyklar inte är konstruerade för att ha nummerplåt fram.



Jag vill med detta mail framföra min protest mot den lagda motionen.
 
Last edited:

tkdrille

Guest
Detta här förslaget har redan varit uppe en gång för förslag och blev nedröstat direkt, har för mig jag läste om det här på SH, eller var det nu var.

Anledningen man röstade ner det var att det skulle innebära svåra problem med handel på hojar i med att resten av världen inte har det och då skulle sverige som ensamt land behöva ändra om chassin osv för att man skulle kunna sätta på regskyltar osv osv.. bla bla bla...

Så simma lugnt.. No worries :D



Alla hojjar med vindruta kan utan problem ha klistermärke , resterande är nog inga större problem.
Vi får väl se hur de gör
 

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Mellan Kungsbacka och Varberg
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Kalkon

Det håller hög nivå på de olika motionerna som Phia är delaktig i.

Det har blivit allt vanligare att privatpersoner beställer exempelvis pellets och ber att få det hemkört till sina hus, vilket oftast görs med lastbilar eller traktorer.

När traktorer transporterar detta gods lastas det ofta oförankrat på traktorgaffeln. Det finns inga krav på att lasten måste vara förankrad. En lagändring behövs så att det blir krav på att ha lasten förankrad på allmän väg och i bostadsområden. Detta för att undvika olyckor, då den tunga lasten förflyttas vid snabb inbromsning. I bostadsområden är det inte ovanligt att cyklade eller lekande barn snabbt dyker upp och en hastig inbromsning måste ske.

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2011/12&bet=

Sorry Phia, förre GD stöp på frågan och Tingvall lär inte sponsra dig heller. Så ett gott råd från MC kollektivet är att du lägger mer energi på att ta bort de farliga rondell installationerna och vajerräcken som finns på våra vägar. Det ger personröster inte kalkonröster.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Om trådskaparen varit medlem och/eller åtminstonde lite insatt i vad SMC gör så skulle hon redan insett att detta i dagens läge är omöjligt.

Vad kan man då göra? gå med i SMC och stödj SMC istället för att göra fåniga namninsamlingar mot motioner som aldrig går igenom.

Instämmer till fullo. SMC gör väldigt mycket bra för oss 2-hjulsnördar. Medlemsavgiften är inte mycket pengar att bråka om i sammanhanget heller.
 
Last edited:

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
lär nog funka om man sträcker på armen och täcker för skylten när man gasar
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Asså en skylt där fram kommer ju inte hjälpa fartkamerorna, man kommer ju bara sätta näven framför skylten så är det klart. Men det skulle ju se för jävligt ut med en reg skylt fram på en hoj! ICKE!!!!
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Nu har jag skrivit på. Inte för att jag vill kunna brassa satan förbi kameror, utan av det faktum att jag innerligt tror att ägaransvar för mer ont än gott med sig.
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Pia Andersson som föreslagit detta är givetvis en sosse.

Det slår fan aldrig fel. Ere dåligt så ere sossarna som é i farten.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Jag hade redan skrivit på och spridit länken vidare på facebook när jag hittade den här tråden. Men jag tror som de flesta att den kommer röstas ner även utan högljudda protester från vårt håll.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
"Att utrusta motorcyklarna med en registreringsskylt fram och göra ägaren till motorcykeln ansvarig skulle snabbt få ner antalet olyckor med motorcyklar som kör för fort".

Absolut. Jag menar, de flesta olyckor som involverar motorcyklister som kör för fort sker ju vid just fartkontroller och fartkameror.

:dummer

Haha, har hon skrivit det där.

Om någon snor ens MC och kör ex. för fort är man ansvarig för allt möjligt vad det tar sig till med den :va

blir ett luddigt rättsläge med förslaget?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top