Nankang Roadiac - Erfarenheter av dessa

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Surfar in på http://www.mcdackonline.com och kollar in ett set med fram och bakdäck.

Hittar ett nytt (i alla fall för mig) märke som heter Nankang Roadiac till det facila priset av 1283 spänn för BÅDE fram och bakdäck. Låter ju nästan för bra för att vara sant.

Nu är detta inte till min R1:a utan till min trotjänare, en gammal FZR och den används.....men inte så ofta - blir väl 100 mil om året ungefär.

Någon som har erfarenhet av dessa sulor ?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nankangs mc däck vet jag ingen om deras bildäck däremot är sann underhållning att köra. Köpte det att ha på en Golf cab 1979. Fantastiskt roliga däck, i varje kurva skrek däcken som de gör på amerikansk biljaktsfilm oavsett hur lugnt man körde. :rock

Nej jag hade inte kört med kinesiska däck på min mc.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nankang är prima skräp, iallafall deras bildäck.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Jag kör Kinadäck på bilen , funkar prima förutom att de låter mycket. Till motorcykeln hade ja inte vågat köra budgetdäck dock.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vad är det som håller dig kvar på vägen?
Skulle du vilja snåla med ovanstående?

:mattias
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Tackar för era tips och ni har ju såklart helt rätt............dumt att snåla på säkerheten även om det är en cykel som rullar lite. Man kan ju behöva bromsa eller ha behov av grepp även på en sådan.

Det blir ett erkänt märke istället :tummenupp
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Tackar för era tips och ni har ju såklart helt rätt............dumt att snåla på säkerheten även om det är en cykel som rullar lite. Man kan ju behöva bromsa eller ha behov av grepp även på en sådan.

Det blir ett erkänt märke istället :tummenupp


Haha, det blev en kort, men ganska rolig och spot on tråd.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vad är det som håller dig kvar på vägen?
Skulle du vilja snåla med ovanstående?

:mattias

Med tanke på hur sporthojsdäck i allmänhet brukar se ut innan dom byts så är det väl ingen fara att köra ett lite enklare däck på en hoj man inte kör så inspirerat med. För att inte tala om de som kör med mönstrade rejsdäck och sladdar omkull efter fikapausen när greppet hunnit kallna bort fortare än känslan för hur bra grepp man hade stinten innan man stannade...
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
För många år sedan testade en polare att lägga på ett liknande däck för hand på sin CB750-74års! Och gudar ni ska veta liknande styva däckstomer fanns inte ens en gång då! På den tiden hade man oftast slang i däcken vilket gjorde det lite svårare att bytta. Efter ca 2timer var däcket äntligen på plats fast utan slang. På grund av otaliga hål i slangen och inga flera lappar och ett par utslagna framtänder på polarens kompis som fick smaka på däckjärnen valde de att åka två man utan luft i backdäcket de 5 kilometerna till tandläkaren. Något senare testade polaren att burna sönder bakdäcket och ni som har kört en gammal CB750 vet hur svårt det är att burna med just en sådan. Vist tusan det rök nått kopiöst men inte syntes nån nämnvärd slitage på däcket efteråt men på håldjupet i vägbanan syntes i alla fall tydligt var röken kom ifrån. Däcket var billigt vist men omöjligt att köra med och skars för enkelhetens skull bort med en vinkelslip. Så min åsikt är klar. KÖP ALDRIG KINADÄCK!!
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
För många år sedan testade en polare att lägga på ett liknande däck för hand på sin CB750-74års! Och gudar ni ska veta liknande styva däckstomer fanns inte ens en gång då! På den tiden hade man oftast slang i däcken vilket gjorde det lite svårare att bytta. Efter ca 2timer var däcket äntligen på plats fast utan slang. På grund av otaliga hål i slangen och inga flera lappar och ett par utslagna framtänder på polarens kompis som fick smaka på däckjärnen valde de att åka två man utan luft i backdäcket de 5 kilometerna till tandläkaren. Något senare testade polaren att burna sönder bakdäcket och ni som har kört en gammal CB750 vet hur svårt det är att burna med just en sådan. Vist tusan det rök nått kopiöst men inte syntes nån nämnvärd slitage på däcket efteråt men på håldjupet i vägbanan syntes i alla fall tydligt var röken kom ifrån. Däcket var billigt vist men omöjligt att köra med och skars för enkelhetens skull bort med en vinkelslip. Så min åsikt är klar. KÖP ALDRIG KINADÄCK!!


Jag förstod ungefär hälften av det där :va
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Skulle inte heller våga glida runt på kina motorcykeldäck efter vad jag upplevde med kina-däck på bilen.
Skulle istället valt om du vill komma undan lite billigare: Continental ContiMotion 170/60-17 för 885 kronor + Pirelli Diablo Stada 120/60-17 för 676 kronor vilket blir = 1561 kronor vilket enbart är cirkus 300 spänn mer än Nankang-setet :tummenupp
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Har testat kina däck (cst adrenno nånting) bak på min honda. Lite halare när de är blött eller kyligt, slits fortare och luktar rätt illa vid burnouter :D

Annars hade ja inget problem med de. Men framdäck från Kina, personligen är känslan "njaaääää... :näsblod"
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Köpte en begagnad bil härom året och med följde Nankang Snow vinterdäck som jag körde på förra vinter. Snorhala trots bra mönster. Köpte nya Hakka 5 i höstas, snacka om skillnad den här vintern.
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
Har kört med detta däck två säsonger som bakdäck på min cbr600. Det har fungerat ganska bra, har inte märkt att det släpper eller något sånt. Dock så har jag alldeles för lite erfarenhet och inte heller kört på bana för att kunna råda till eller avråda från dessa däck. Jag håller lite högre tempo när jag väl kör och jag har även kört i regn med dessa med allt för oförsiktigt tempo. Det har inte varit några problem hittills.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top