Nån som har info om denna 250 cc Honda med turbo?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag och ni också vet säkert redan att jag ju är lite sjuk i huvudet eller i alla fall nåt åt det hållet. Men nu bär det ju inte sig bättre att två saker lyckats sammanfalla och satt lite griller i mitt huvud.

En kompis undrade om jag ville köpa hans två CB250N till väldigt bra pris och jag tänkte att det är ju bra med lite resevdelshojar till kompressor Hondan. Den andra att jag är jag bortrest vilket gör att jag då har tid att fundera fram nya tokigheter.

Eftersom hojarna ska ha gått då dom ställdes undan och den ena är i hyfsat skick så slår mig tanken varför inte turboladda en CB250N, kompressor är ju redan testat ;)

Då jag är novis på detta och har tid så har jag googlat en del och hittade då detta Honda ska visst ha haft en turbomatad 250 cc fyrtakts twin på mitten av 80-talet. Nån som vet nåt mer om denna hoj?

https://www.reddit.com/r/motogp/comments/3xqr25
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du är inte sjuk.

Men det krävs garanterat annan vev andra stakar andra kolvar åtminstone andra avgas ventiler, ett microsquirt med 2-3 bar, s maf sensor. Stål foder i cyl, oljsprut under kolvar för kylning, vatten/metanol insprut eller intercooler. Omarbetat förbränningsrum.

Annan koppling troligen annan låda med axlar frågan är om ramen inte blir som en ostbåge när 150 HP tar tag i sugrören till ram på cb, n.

Men visst är det genomförbart? frågan..

Är det värt det?

Precis som att bygga om en moppe motor på 1 HP till 30 på bakhjul för 40,000?. Man gör det bara för att man kan.

Så buss på Bosse många bilder o utförlig text.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nja några 150 hk ur en CB250N är nog inte att riktigt att målsättningen men kanske 50-60 hk. Ska man ha ut 150 kl så krävs nog mer eller mindre ett bygge av Dr C:s kaliber med att konstruera en helt ny hoj från scratch. Fattar jag texten rätt så var det dessutom dubbelturbo på den där Hondan för att tjorva till det ytterligare.

Upptäckten av denna Honda gjorde ju mig inte direkt mindre sugen på ett turbobygge åt classic racerhållet även om målet väl skulle vara ungefär samma som kompressorbygget, en frän udda hoj med effekt så den i alla fall skulle vara lite roligare än original hojen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dubbel Turbo är garanterat bara för att få register, 1 liiite som tjoffar upp trycket tidigt säg 7-8000 kanske upp till 12000 där bottnar lill snigeln o storebror tar över, lillsnigeln kopplas bort via ett spjäll.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dubbel Turbo är garanterat bara för att få register, 1 liiite som tjoffar upp trycket tidigt säg 7-8000 kanske upp till 12000 där bottnar lill snigeln o storebror tar över, lillsnigeln kopplas bort via ett spjäll.

Nej, svaret kom ju tidigare, kompressor från början och sen en turbo som tar vid på högre last.

Var en bilbyggare i Sverige som byggde en bil enligt den principen för många år sedan. Kan det har varit en röd Opel Manta? Kan ha varit i någon Bilsport. :va Magnetkoppling till kompressorn så den slutade ladda när turbon började ge laddtryck.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hittade lite mer info nu då jag googlade vet inte men det verkar ju som att det är ett turboaggregat per cylinder på den motorn. Får jag nu för mig att också bygga en 250 cc turbo håller jag mig nog till en turbo, misstänker det är nog svårt att få den att funka som det ska.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hittade lite mer info nu då jag googlade vet inte men det verkar ju som att det är ett turboaggregat per cylinder på den motorn. Får jag nu för mig att också bygga en 250 cc turbo håller jag mig nog till en turbo, misstänker det är nog svårt att få den att funka som det ska.


Ja, ditt största problem är nog att få tillräckligt med massflöde för att få snurr på turbon före rödmarkeringen så håll dig till en turbo.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror en turbo är nog svårt med en turbo men två hade ju helt klart varit fränare, vad jag förstår byggde Honda sina turbos själva tull denna hoj då det inte fanns några nog små lämpliga turbos.

Funderade ju på turbo innan jag kom in på sugkompressorspåret för nästan 3 år sen, är kanske läge att ta upp er spåret igen. Frågan är vilken turbo som kan vara lämpligast, har för mig att det då talades om turbo från dieselbilar typ VW Golf TD. Sökte den tråden men den är borta nu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror en turbo är nog svårt med en turbo men två hade ju helt klart varit fränare, vad jag förstår byggde Honda sina turbos själva tull denna hoj då det inte fanns några nog små lämpliga turbos.

Funderade ju på turbo innan jag kom in på sugkompressorspåret för nästan 3 år sen, är kanske läge att ta upp er spåret igen. Frågan är vilken turbo som kan vara lämpligast, har för mig att det då talades om turbo från dieselbilar typ VW Golf TD. Sökte den tråden men den är borta nu.

Tänk att Hondas turbo 250 varvade 20000 rpm och den motorn hade säkert extremt bra portar, det blir jäkligt mycket mer massflöde än från en CB250.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänk att Hondas turbo 250 varvade 20000 rpm och den motorn hade säkert extremt bra portar, det blir jäkligt mycket mer massflöde än från en CB250.
Jo det är ju väldigt stora skillnader på dessa motorer, Hondas maskin är ju väldigt extrem med ovala kolvar och gud vet vad och en effekt förmodligen drygt 100 hk mer än vad man kan räkna med att få ut ur en turboladdad CB250 motor.

Men det borde väl på nåt vis gå att få till en körbar turbomaskin av en CB250N med runt 50 hk, har ju gått med kompressormaskinen efter en hel del om och men, även om de inte är hunda injusterad är den fullt körbar och har säkert gått närmare 60-70 mil denna säsong sen jag gick ihop den i vår.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo det är ju väldigt stora skillnader på dessa motorer, Hondas maskin är ju väldigt extrem med ovala kolvar och gud vet vad och en effekt förmodligen drygt 100 hk mer än vad man kan räkna med att få ut ur en turboladdad CB250 motor.

Men det borde väl på nåt vis gå att få till en körbar turbomaskin av en CB250N med runt 50 hk, har ju gått med kompressormaskinen efter en hel del om och men, även om de inte är hunda injusterad är den fullt körbar och har säkert gått närmare 60-70 mil denna säsong sen jag gick ihop den i vår.

Ja absolut det går ju få turbotryck med hälften så mycket kubik.
Jag sa inte att det inte går, jag menade bara som jag skrev. En turbo behöver ett visst massflöde för att börja jobba och om du matar din turbo med två cylindrar så kommer du upp till det massflödet vid ett lägre varvtal än om du kör med två turbosar.

Därav också som jag nämnde turbo kombinerat med kompressor. Kompressorn bidrar ju till ökat massflöde redan från start. Så turbon kommer ladda tidigare än utan kompressor.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej, svaret kom ju tidigare, kompressor från början och sen en turbo som tar vid på högre last.

Var en bilbyggare i Sverige som byggde en bil enligt den principen för många år sedan. Kan det har varit en röd Opel Manta? Kan ha varit i någon Bilsport. :va Magnetkoppling till kompressorn så den slutade ladda när turbon började ge laddtryck.
Japp det var väll en dalmas som byggde den, men orange vill jag nog ha den till.

Men visst en Liten kompressor som laddade in i i suget när snigeln sedan tryckte mera vad det en 2 vägs hemmabyggd vippa som pluggade antingen snigeln eller kompressorn.

Så fort trycket från snigeln gick över inställd trycventil så frikopplade kompressorn, samma åt andra hållet när trycket gick ned o kompressorn började ladda så bypassades snigeln rakt ut.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Precis, jag är ganska övertyga att om man bara är nog tjurig så kan man nog få till en turbomaskin som är körbar och ger någorlunda effekt. Men några 150 hk lär det inte bli ;)

Visst skulle det vara fränt med både kompressor och turbo men jag tror det får räcka med endast turbo. Jag får väl ta tredje och sista CB250:in och göra en kombinerad kompressor, turbo hoj ;)

Finns väl en hel del utmaningar, första är att hitta oljetryck till turbon, sen är det väl övriga saker som ska lösas som plenum, trycksatta förgasare och bränsletryck mm. Dock är jag lite sugen på att testa insprutning men vi får väl se allt är väl än så länge i planeringsstadiet.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Mycket intressant. Även jag läste om denna Honda-fyrtakts-250-GP med turbo som den japanska tillverkaren försökte vara konkurrenskraftig med under 80-talet. Tyvärr har jag hittills hittat extremt lite information och inga bilder. Läste just detta vid länken här nedan:
"1984–1985 Honda (HRC) had a turbo, oval piston, 8 valve per cyl, 250 v twin that they wanted to race in the 500 gp class starting in 1986 or 1987. The little twin pelted the dyno room walls with many parts and drank fuel like crazy. The FIM said no to Honda's request to allow the little turbo in to the 500 class. Rumors put it up around 9 hp per ci.”
Bild här som faktiskt ser ut att visa en 250-v-motor med turbo och (VT 250 Turbo, som tydligen och tyvärr aldrig kom i serieproduktion. Bild också på text med lite info om projektet.
Dk98iXgWwAAtt7s.jpeg
Skärmavbild 2024-03-17 kl. 23.54.20.png
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade varit intressant att hitta mer info samt bilder på denna Honda. Denna turbo modell borde ju vara typ lika revolutionerande som tex RC166 och den femcylindriga 125:an var på sin tid.

Som sagt denna hoj var en av orsakerna till att det nu står ett CB250N projekt med en turbo på I mitt garage.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top