Nån som fortfarande kör, är det kallt?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Upptäckte idag att imorgon fredag (idag) är sista dagen jag får parkera hojen utanför jobbet. MC parkering från 1/4-30/11. Känns ju lite surt. Tog en sväng runt området och såg att alla mc-parkeringar hade samma datum. Finns det några året-runt parkeringar centralt i Stockholm om man vill åka ett tag till? Och inte betala 26 kr timmen...

Ring aktuellt p-bolag och hör med dem? Ibland har de rent mänskliga åsikter om sån't...
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Montera in motstånd eller vridpotentiometer på elslingan så att du kan justera värmen.

Jag köpte precis ett par elsulor för 150kr på Jula, ska modifiera dem lite på batterisidan eftersom jag tycker AA-batterier är en ganska dum lösning.

Berätta hur du gör om det blir bra:Bugar. Köpte samma idag för att testa.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Upptäckte idag att imorgon fredag (idag) är sista dagen jag får parkera hojen utanför jobbet. MC parkering från 1/4-30/11. Känns ju lite surt. Tog en sväng runt området och såg att alla mc-parkeringar hade samma datum. Finns det några året-runt parkeringar centralt i Stockholm om man vill åka ett tag till? Och inte betala 26 kr timmen...

http://www.mcparkering.se/stockholm/
 

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Hemma
Hoj
@
Montera in motstånd eller vridpotentiometer på elslingan så att du kan justera värmen.

Jag köpte precis ett par elsulor för 150kr på Jula, ska modifiera dem lite på batterisidan eftersom jag tycker AA-batterier är en ganska dum lösning.


Var inte min väst..
Elsulor har jag faktiskt funderat på också, men då de med fjärrkontroll för att smidigast kunna justera/stänga av/på när man kör.
 

Lambesis

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2011
Ort
växjö
Hoj
Yamaha DT 125 - 85, Yamaha FZS 600 -01
NU KOM SNÖN! VI DÖÖÖÖR! WE ARE DOOMED. WE ARE INSNÖADE(nästan).

TREVLIG hElG!
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Var inte min väst..
Elsulor har jag faktiskt funderat på också, men då de med fjärrkontroll för att smidigast kunna justera/stänga av/på när man kör.
Rapport från 45 minuters kvällskörning i typ 100km/h, -2¤C: Julas sulor var inte varma. Men de höll kylan borta! Och det räcker ju. Klumpig av/på nere vid foten men sätter man på dem innan man ger sig ut är de ok.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
NU KOM SNÖN! VI DÖÖÖÖR! WE ARE DOOMED. WE ARE INSNÖADE(nästan).

TREVLIG hElG!

Precis! :tomten

Har en kompis som väntat på lite vinter, han stack hemifrån Östergötland klockan 3 i natt:
Bob1_zps290ed2f7.jpg

Den som gillar vintertouring kan följa honom under dygnet på denna länken https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=85ba52976d78caf97


Obs! Om man på Spotwallasidan klickar i "Show Weather" i menyn till vänster så ser man väder och temperatur i realtid för området som killen passerar.

Han har 4 speciella platser att besöka innan han är hemma igen...
 
Last edited:

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Hemma
Hoj
@
Intressant körning i morse kl 7.30. Är på licensuppgradering för McKenzie utbildningen denna helg så det var bara att lägga iväg i morse. Underkylt regn/snöslask, lägger sig fint på vägytan och fryser till, lika så på hojen och hjälmen, ser noll :3freak Får stanna var 500:e meter och skrapa visir och crossglasögonen. Men kom fram säkert. Har dubbdäck fram men ej bak ännu, hittills har det varit för lite snö och is för dubben bak.
Ikväll så har det frusit på ordentligt, -9 står det på mätaren och det är riktigt hårda iskanter på vägen, men det flyter på bra, bara att vara försiktig med gasen och använda den rätt i kurvorna så går det fint. Att bromsa fungerar riktigt bra, motorbromsning kombinerat med frambromsen gör att det stannar riktigt bra. K60 scout är faktiskt helt bra på is men ej packad snö, dock med trycket sänkt till 0.8 bar.
Halvvägs hem så svänger en idiot ut 40-50 meter framför mig, jag bromsar snabbt. Idioten kör sedan i 50 km/h, jag låg på 80 km/h. Man blir ju bara lite irriterad av sånt, så vad gör man...jo på med helljusen och 2X1600 lumens ledlampor :rolleyes: Sedan svänger vi av vid samma butik, var tvungen att fråga vad fan han höll på med..svaret var att inte är det lagligt att köra mc på vintern så han skulle visa mig att det är farligt :mad:
Svarade att det är idioter som du som gör det farligt och att det inte alls är olagligt. Som tur var kunde jag hålla mig rätt lugn :tungan
Nu blir det en eller två Karhu :banana

Ha en trevlig lillajul och första advent. Kör försiktigt! :tuttar
 

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
Ca 12 mil idag när jag ändå skulle byta backdäck och annat smått och gott på hojen. Funkade helt ok med +1. :fyllisar
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Calle B
Medlem
Reg.datum
Sep 2013
Ort
På en Fin Ö
Hoj
-74 Suki GT 125 såld -86 KLR 600 såld -04 Kawa zx 10 r Ninja
Jo , jag drog en liten repa på typ en km före lastningen i typ 170 därav hjälmen !
En halv timme senare kom de lite snö .
Raflexjackan är inte min vanliga biker utstyrsel ! men bra gick de !
lime GRÖNT E´ SKÖNT ast
 

grön power

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2011
Ort
mff
Hoj
z1000sx-12,rm500-84 zx10-88
Körde Bjärred-Ystad i em fan vad det ritade i asfalten när man drog på
:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Berätta hur du gör om det blir bra:Bugar. Köpte samma idag för att testa.

Seriekopplade sulorna och testade först inomhus med ett 2 cells lipo. Blev knappt pissljumma och dessutom var det glapp i kabeln till vänster sula.

Vet inte om jag varit för oförsiktig men sprättade upp sulan och lödde på en grövre kabel.

Kopplade sedan in ett 3 cells lipo och nu var de varmt och skönt men man kunde tydligt märka att höger sula var kallare än vänster så jag misstänker ett visst spänningsfall i den tunna originalkabeln.
Sulorna har 12.6 ohms motstånd så med 3 cells lipo är det knappt 1 A som matas genom den tunna tråden. Och mot originalbatterierna har jag väl nu ungefär dubblat värmeeffekten till ca 3 watt per sula.

Tråden är föresten bara placerad under trampdynan, inget vid tårna och inget under hälen. Bättre investering är nog att köpa två par tunna sulor, en meter kanthaltråd, och så snickrar man ihop ett par egna sulor med tråd under hela foten. Tråden bör nog klämmas mellan två sulor så att den är skyddad.
 

Bifogat

  • DSC_0026[1].jpg
    DSC_0026[1].jpg
    236.3 KB · Visningar: 82
  • DSC_0027[1].jpg
    DSC_0027[1].jpg
    235.2 KB · Visningar: 77
  • DSC_0028[1].jpg
    DSC_0028[1].jpg
    228 KB · Visningar: 81
Last edited:

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Va ute i lördags, gick bra :)

image.jpg
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Vilka underbara reaktioner man får, när man kommer in i full mundering och handlar julklappar.
Bara att lasta in klapparna i packväskorna sen och dra iväg.
Folk stirrade som tokiga :)

Ändå var det +7 och hyffsat torra vägar igår.
De borde ju förstå att vi tar alla chanser att åka :D
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Är du nöjd med den jackan?
Är den vattentät typ Gore-Tex?

Jag har brallorna med, varmaste stället jag ägt, T-shirt under ända ner till nollan och fryser inte ett endaste dugg, blir inte ens kall.
Har kört i ösregn också en hel dag utan att bli blöt invärtes och även om jackan känns blöt så fastnar vätan i ytterskiktet och går aldrig igenom men det är ganska viktigt att man ser till att dragkedjorna är parkerade ordentligt under locket.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Det är väl aldrig några problem att köra när det är kallt om man har tillräckligt med kläder på sig?

Problemet är väl halkan. Kan inte vara så kul att kanske åka när det är isbildning på vägen, speciellt om man kör en vanlig street/sporthoj och inte en offroad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag köpte den här varianten förra året med fjärrkontroll vilket jag aldrig har ångrat, på högsta läget får man stänga av om man inte vill elda upp fötterna och man har garanterad värme i ca 5 timmar på en laddning.
Värda varenda spänn!

http://www.ebay.co.uk/itm/Heated-In...021?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27db710a2d

Behövs ganska stora skor för att få plats med de där sulorna. Men i övrigt så gillar jag att slippa kablarna. Sen behöver jag nog bättre batterikapacitet eftersom jag ibland behöver dom för att kunna stå ute en heldag och arbeta.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Sista hojdagen för mig i dag, och säsongen är nu över och hojen undanställd för vintern. Fan vad det sög att åka tunnelbana hem :( ...
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top