Nån med koll på släpvagnsvikter?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vi ska byta bil och en viktig parameter är hur tungt bilen får dra. Men jag blir inte klok på reglerna för släpvagnsvikterna.

Bil A får dra Max släpvagnsvikt 1800kg
Maxvikt på b-kort 1430kg.

Enkelt, med BE kort får jag dra 1800kg

Bil B får dra maxsläpvagnsvikt 1300kg
Maxvikt på b-kort 1500kg:va
 

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Gränsen asfalt/grus
Hoj
XRV750
Bil B får dra ett släp med max vikt lastat till 1300kg, men du får ha ett släp som har en totalvikt på 1500. så du "tappar" 200kg iom att du inte får dra mer än 1300kg.
skillnaden är teoretisk och faktisk vikt.
 

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Enköping
Hoj
Honda cbr600F
jag brukar bara tänka att släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt och ekipaget vikt inte får överstiga 3500 kg., då får jag köra på B -kort.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Bil B får dra ett släp med max vikt lastat till 1300kg, men du får ha ett släp som har en totalvikt på 1500. så du "tappar" 200kg iom att du inte får dra mer än 1300kg.
skillnaden är teoretisk och faktisk vikt.
Japp. Man får dra ett släp med totalvikten (tjänstevikt + maxlast) 1500kg med ett B-kort. Men släpet får inte ha högre bruttovikt (tjänstevikt + last) på mer än 1300kg. Detta på grund av att biltillverkaren bedömt att bilen inte klarar av att dra högre bruttovikt (t.ex. pga motor, bromsar eller bilens uppbyggnad).

Så man kan ha ett släp med en totalvikt på max 1500kg om man har B-kort. Av dessa 1500kg kanske tjänstevikten (vad släpet väger utan last) ligger på 300kg och maxlasten (vad släpet som mest tål att man lastar på det) på 1200kg. Men för att dra det efter den där bilen så får det inte vara lastat med mer än max 1000kg (tjänstevikten 300kg + 1000kg last = 1300kg bruttovikt).

Jag som har BE-kort kan haka på en vagn som har nästan vilken totalvikt jag vill. Bara inte bruttovikten överstiger 1300kg. Så jag kan t.ex. hänga på en vagn med totalvikten 2000kg, av dessa 2000kg kanske 500kg är tjänstevikt och 1500kg maxlast. Så den vagnen kan jag då inte lasta med mer än 800kg (1300-500=800).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bil B har löstagbar kula, det är alltså kulan som begränsar vikten till 1300kg, med en riktig kula hade den fått dra 1500 på B
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Som GuW säger.

Bil A får dra så mycket bilen orkar.
Bil B har en teknisk svaghet som förhindrar att den drar max (typ demonterbar kula).
- Denna svaghet kan ev. justeras så den får dra max.

Körkortsklassning är rätt enkel nuförtiden..
Bara glo i transportstyrelsens register så ser man vad man får dra bakom bilen.

En lite intressant detalj är ju att obromsade släp följer KG tjänstevikt + last medan bromsade släp fortfarande följer släpets totalvikt.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Bil A får som sagt dra mest både på B och BE.

Finns det ingen Bil B med fast dragkrok då?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bil B har löstagbar kula, det är alltså kulan som begränsar vikten till 1300kg, med en riktig kula hade den fått dra 1500 på B

Om det är en äldre bil så kanske det kan stämma men inte så troligt ändå för att:

Äldre bil - Ovanligare med demonterbar kula.

Dragkrokens D-värde för att det ska bli max 1300kg blir troligtvis ovanligt lågt.

Däremot kan det vara som så att tågvikten begränsar till 1300kg. Sen att tillverkaren exempelvis sätter högsta totalvikt på släp för B-kort spot on på tjänstevikten per automatik för enkelhetens skull.
 

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Kågeröd
Hoj
-97, Yamaha thundercat
bil b:s dragvikt har inget med vilken kula det är, de flesta krokar stela som avtagbara är godkända för 2tkg... däremot har det med ekipagets totalvikt att göra.

1:a hand bil+full last(totalvikt)
2:hand släp+vikt
får aldrig överstiga 3,5tkg utan be-kort

har haft en volvo v70 t5 awd som man själv tyckte skulle få dra massor iom dess vikt, storlek, bromsar, motorstyrka osv men den fick inte dra mer än en normalbil 1360kg om jag inte minns helt galet pga den höga totalvikten och att restvärdet upp till 3,5tkg inte är så mkt.

lycka till
 

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Kågeröd
Hoj
-97, Yamaha thundercat
Plus att alla bilar inte har så "hög" maximal tågvikt, min subba exempelvis har max 3000kg för tågvikten.

Den har följande spec:

Totalvikt: 1800kg
Max släpvikt: 1200kg
Tjänstevikt: 1360kg
Max släpvikt B-kort: 1360kg

intressant! trodde alla bilar hade en maximal tågvikt på 3,5tkg, under förutsättningen att bilen klara det vill säga...
specen talar ju sitt klara språk att det inte alltid är så:va
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Japp. Man får dra ett släp med totalvikten (tjänstevikt + maxlast) 1500kg med ett B-kort. Men släpet får inte ha högre bruttovikt (tjänstevikt + last) på mer än 1300kg. Detta på grund av att biltillverkaren bedömt att bilen inte klarar av att dra högre bruttovikt (t.ex. pga motor, bromsar eller bilens uppbyggnad).

Så man kan ha ett släp med en totalvikt på max 1500kg om man har B-kort. Av dessa 1500kg kanske tjänstevikten (vad släpet väger utan last) ligger på 300kg och maxlasten (vad släpet som mest tål att man lastar på det) på 1200kg. Men för att dra det efter den där bilen så får det inte vara lastat med mer än max 1000kg (tjänstevikten 300kg + 1000kg last = 1300kg bruttovikt).

Jag som har BE-kort kan haka på en vagn som har nästan vilken totalvikt jag vill. Bara inte bruttovikten överstiger 1300kg. Så jag kan t.ex. hänga på en vagn med totalvikten 2000kg, av dessa 2000kg kanske 500kg är tjänstevikt och 1500kg maxlast. Så den vagnen kan jag då inte lasta med mer än 800kg (1300-500=800).
Har du B kort går du alltid på släpets totalvikt, får bilen dra ett släp på 1300kg får du inte haka på ett släp med en totalvikt på 1500kg (även om släpet är tomt och egentligen väger 300kg)

Ett bra exempel på det är folk som kör med biltransporter och blir stoppade samt bötfällda även fast de inte har någon bil på vid tillfället.

Har du däremot BE körkort anses man vara kapabel att bedöma hur mycket last man har eller inte har, så då är det okej att dra ex. biltransport med en gammal golf. Så länge man inte lastar skiten dvs...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har du B kort går du alltid på släpets totalvikt, får bilen dra ett släp på 1300kg får du inte haka på ett släp med en totalvikt på 1500kg (även om släpet är tomt och egentligen väger 300kg)

Ett bra exempel på det är folk som kör med biltransporter och blir stoppade samt bötfällda även fast de inte har någon bil på vid tillfället.

Har du däremot BE körkort anses man vara kapabel att bedöma hur mycket last man har eller inte har, så då är det okej att dra ex. biltransport med en gammal golf. Så länge man inte lastar skiten dvs...
Eeh... Mitt svar gäller alltså den som jag citerade. Som i sin tur svarar ts. Mera specifikt den del där ts skriver:
"Bil B får dra maxsläpvagnsvikt 1300kg
Maxvikt på b-kort 1500kg
"
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Någon som vet något om de nya viktreglerna som det talas om?
När kommer de träda i kraft?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Någon som vet något om de nya viktreglerna som det talas om?
När kommer de träda i kraft?

Lättare att navigera i dokumentet med Acrobat reader än webläsaren.

"Det tredje körkortsdirektivet (2006/126/EG) kommer att medföra vissa förändringar av reglerna om att få dra en släpvagn med stöd av ett B-körkort. Den som har ett B-körkort kompletterat med utbildning och/eller genomfört körprov skall kunna köra en kombination av dragbil och släp som överstiger dagens begränsning på 3 500 kg och kommer att få köra en kombination med en sammantagen totalvikt om 4 250 kg. Dagens begränsningsregel för släpets totalvikt till att högst uppgå till dragbilens tjänstevikt kommer också att slopas. De nya bestämmelserna skall enligt direktivet antas senast 2011 och börja tillämpas den 19januari2013. Vid den senare tidpunkten skall också det nu gällande andra körkortsdirektivet upphöra att gälla.
Utredningen bedömer att det inte är tillåtet att tillämpa de nya reglerna tidigare än den 19 januari 2013. Att tillämpa bestäm- melserna tidigare skulle innebära ett avsteg från de nu harmo- niserade bestämmelserna i det andra körkortsdirektivet. Det skulle i strid med ett av direktivets syften, i enlighet med dess beaktande- satser, innebära en risk för att den fria rörligheten försvårades. Dessutom skulle det kunna uppfattas som att en snedvridning av konkurrensen skapades.
Kraven för att erhålla den nya utökade B-behörigheten kommer att ha stora likheter med vad som redan gäller för den befintliga BE-behörigheten. Även detta förhållande innebär att en förändring i förtid inte framstår som så angelägen.
Majoriteten av dem som kommer att vara intresserade av att erhålla den nya behörigheten finns troligen i den grupp om cirka 4 500 personer som årligen förvärvar BE-behörighet. Av dessa kommer antagligen ett flertal även i fortsättningen att välja BE- behörighet eftersom den ger möjlighet att dra ännu tyngre släpvagnar än vid utökad B-behörighet."


http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/08/17/41/3e7e2d99.pdf
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
intressant! trodde alla bilar hade en maximal tågvikt på 3,5tkg, under förutsättningen att bilen klara det vill säga...
specen talar ju sitt klara språk att det inte alltid är så:va

Det här var f-n humor... Vi har en vinnare!

***Suzuki Alto***

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 930

Maximal tågvikt 1450kg

Totalvikt 1250kg

=

Max släpvagnsvikt, kg: 200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 100

:D :D :D

Kroken finns med i tillbehörskatalogen men det skriver faktiskt även här att det är endast 200kg som gäller och skyltar med cykelhållare som sk originaltillbehör med artikelnr o allt, Thule Euroway närmare bestämt. Såg ju ut som en fin cykelhållare tänkte jag, undrar vad en sån väger...

Thule Euroway

Max antal cyklar 2 st.
Lastkapacitet: 40 kg
Maxvikt per cykel: 20 kg
Vikt: 12,3 kg

= 52.3kg

Suzuki Alto

Max kultryck: 50kg

:tummenupp

Köp!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det här var f-n humor... Vi har en vinnare!
!

Det fanns en gång i tiden någon småbil (har för mig att det var Micran) där japanerna hade hört talas om att Svenskarna vill ha intyg för att få dra så mycket som möjligt med sina bilar och för att kunna lasta tungt i bagaget.

Det resulterade i att man fick lasta skuffen full med bly (bokstavligt talat, man fick lasta så mycket att det enda som skulle få plats var bly) man fick dra 1200 med B kort, men det mest fantastiska, man fick dra 1800kg med BE!!!!

Med en bil med enlitersmotor, trumbromsar bak och skivbromsar fram i storlek med en CD skiva....

Jag hoppas att ingen provade.
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top