någon som har provat Shinko apex däck?

henrikasen

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
2002, Suzuki GSXR 1000
Måste köpa nya däck till lilla bettan. Dök då på dessa däck på blocket.se
Som vanligt så går mina tankar att man får vad man betalar för. Men kanske man har fel.
Dessa är ju sjukt billiga iaf, runt 1600 för fram och bak däck. Någon som har erfarenhet av dessa däck? Ris eller ros?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Alla däck är en kompromiss.

Pris.
Hållbarhet/livslängd.
Grepp på torr asfalt.
Grepp på våt asfalt.
Grepp på grus/lera.
Grepp vid låg däcktemperatur.
Grepp vid hög däcktemperatur.
Profil.
Vikt.

Själv försöker jag hålla mig till däck som är "tillräckligt" bra för det jag använder dom till, sedan förbrukar jag inte så mycket däck att jag vet vad som skulle vara optimalt.

Har gått från Dunlop D208 till Qualifier 2 till Sportsmart varvat med Michelin Power Pure för gatåka och körning på bana i SMC kurstempo.

För körning i "eget" tempo på bana har jag börjat använda Dunlop GP Racer "endurance" slicks, vilket jag skulle kalla för ett "nybörjarslicks" då det inte kräver så högt tempo/så mycket värme som ett race-slicks för att fungera.

Jag har mer nytta av att slicksen har en bättre anpassad profil för bankörning än att dom har bättre grepp. Det set jag har på har 4-5 bandagar i sig och går fortfarande att använda.

Finns ingen anledning för mig att sätta på "bättre" däck ännu, vilket gör att jag sparar massor med pengar jämfört med att använda däck som är slut efter en dag.

För att svara på din fråga bör du kanske beskriva vad du använder för däck idag, vad du använd för däck tidigare, vad har du haft för "problem" med däck du använt, vad du har för körstil, vad du skall använda dom till för typ av körning.

Och sedan hitta någon med liknande parametrar i sin körning som provat de däck du frågar om.

Eller bara prova själv :)
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top