Någon mc-ordonnans i hemvärnet här?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det där får du gärna utveckla :)

Jo, det finns alltså idag något som heter civilavtal. Till skillnad från hemvärnsavtal där du skall underordnas hemvärnet/ nationella skyddstyrkorna (nss) så underordnas du myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Detta -tror jag- innebär att du har mer med polis och räddningstjänst att göra än du har med armén.
Detta är naturligtvis beroende på hur din lokala hv-grupp arbetar. Somliga har ju ett väldigt bra samarbete med msb/polis/räddningstjänst. Så var inte fallet med min hv-grupp, det är därför jag tipsar om detta då du verkar ha en sådan inställning kring vad ordonnanslivet bör handla om. Tala med din lokal kår och se vad deras verksamhet huvudsakligen pysslar med.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Idag var jag och talade med kåren i Skövde. Ett glatt mc-älskande gäng som hade ett bra samarbete med polis/räddningstjänst. Så nu har jag blivit medlem i FMCK och sökt GU-F i November :)
 

Nedro

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Årsta
Hoj
Triumph Street Triple R 2009 / Ducati ST4 99 - Såld
Idag var jag och talade med kåren i Skövde. Ett glatt mc-älskande gäng som hade ett bra samarbete med polis/räddningstjänst. Så nu har jag blivit medlem i FMCK och sökt GU-F i November :)

Har suttit och smygläst i denna tråden sedan jag fick frågan av min flickvän om man inte kunde göra någon samhällsnytta iom A-kortet. Blir iofs FMCK stockholm, men sökte även till GU-F i November. :krama
Kollade med FMCK och vad jag förstod så är det pistol som häller. Vilket gör mig glad då jag inte vill bråka med en AK4 som är i vägen när man kör. :va

Så gött med 1 till från sporthoj i november då :yoparty
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Har mc-ordonannser i hemvärnet en ärtpistol :hihi

Vill minnas att det var AK5 för ordonnanser när jag gjorde lumpen. Tror inte bössan var speciellt mycket ivägen heller då kolven kunde vikas in och has på ryggen under körning.
 
Last edited:

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Hej!

Jag jobbar på utbildningsgruppen i SKövde, så jag har lite koll;

Man har inte cykeln hemma, utan den står i FMCK:s lokaler.

Man får inte bara ta hojen och köra en sväng, men däremot ordnas det extra övningstillfällen utöver de som avtalsbundna.

Är det olika regler för olika delar av landet?
Har en bekant som var ordonnans i hemvärnet och han hade hojen hemma i garaget, han använde den också lite som han ville utan att det var någon typ övning. Det var ioförsig några år sedan så reglerna kanske har ändrats.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Är det olika regler för olika delar av landet?
Har en bekant som var ordonnans i hemvärnet och han hade hojen hemma i garaget, han använde den också lite som han ville utan att det var någon typ övning. Det var ioförsig några år sedan så reglerna kanske har ändrats.

Ja, det är lite oilka regler, främst (som tidigare nämndes) beroende på avstånd mellan ordonnansens bostad och FMCK:s lokaler. Problemet med att köra lite som man vill är att blir det en olycka eller att man skadar sig, kan man få en hel del problem om körning inte varit godkänd.
Men de kan ha haft en stående körorder eller något. Huvudsak är att man har koll på vad som gäller, så man inte står där och får ersätta en kvaddad hoj och ingen ersättning för egna skador osv

Kan även meddela att det är nya hojar på väg in till ordonnanserna, mc 403 heter den. en kawa med 25kw, just för att få det lättare med körkortskravet. Var själv och hämtade ut ett helt gäng sprillans nya på motorförrådet i våras. Förhoppningsvis lite driftsäkrare, för det är MYCKET jobb att hålla liv i en 258:a, automatkopplingen slits rätt hårt, och hojarna i övrigt har levt ett hårt liv, så förarna är lika mycket mc-förare som mc-mekaniker.

/Pajje
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Idag var jag och talade med kåren i Skövde. Ett glatt mc-älskande gäng som hade ett bra samarbete med polis/räddningstjänst. Så nu har jag blivit medlem i FMCK och sökt GU-F i November :)

Kul att höra, då ses vi säkert vid något tillfälle!

/Pajje
 

Nedro

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Årsta
Hoj
Triumph Street Triple R 2009 / Ducati ST4 99 - Såld
Skoj med folk från sporthoj som vill göra detta. Dock så fick jag ett väldigt trist mail om att de resterande gu-f utbildningarna som ska vara i år är inställda. Detta på grund av försvarets besparingskrav.:huvet

Himla tråkigt så nu blir det att ligga på fmck och se om de inte kan pressa på lite. Vore ju trist om det blir väldigt förskjutet men ordonnansutbildningen som är planerad till maj egentligen.

Ah känns sådär nu vart ju lagom taggad att slippa jobbet två veckor och få en paus från ens verklighet.:(
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Fan blir ju mer och mer sugen på att höra med min närmaste "klubb"

Vurpan, som vår ordonnans kallades, verkade ju alltid ha lite roligare än alla andra :gnissla

Edit: Så nu är mail ivägskickat till Varbergs FMCK.
 
Last edited:
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top