Någon här på SH som spelar säckpipa??

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Fast vänta nu, pc-rör?:va Jag pratar inte om att byta rör, bara att sätta ett munstycke på chantern och blåsa rakt i den istället för att ha en separat pc. Inga rörbyten eller omstämningar, bara blåsa rakt i chantern:) Fast det kanske blir samma svar ändå?:D

Det vill du inte göra.

Dels kräver den ett mycket högre tryck för att ljuda och dels är ljudvolymen så pass hög att det inte är direkt roande att sitta och öva skalor, teknik etc på den.

Det går att blåsa direkt i chantern, röret är så pass långt att du kan omsluta bindningen på det med läpparna.

Det är väldigt tungt att blåsa direkt i chantern. Principen är ju den att du blåser in ett kraftigt andetag i säcken, ljusterar trycket med armen och blåser in mer luft vid behov. Där emellan kan du andas som vanligt ett andetag eller två. Om du blåser direkt i chantern över tiden, kommer du förmodligen svimma efter en stund...

Det finns ju en anledning till att PCn har skapats...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det vill du inte göra.

Dels kräver den ett mycket högre tryck för att ljuda och dels är ljudvolymen så pass hög att det inte är direkt roande att sitta och öva skalor, teknik etc på den.

Det går att blåsa direkt i chantern, röret är så pass långt att du kan omsluta bindningen på det med läpparna.

Det är väldigt tungt att blåsa direkt i chantern. Principen är ju den att du blåser in ett kraftigt andetag i säcken, ljusterar trycket med armen och blåser in mer luft vid behov. Där emellan kan du andas som vanligt ett andetag eller två. Om du blåser direkt i chantern över tiden, kommer du förmodligen svimma efter en stund...

Det finns ju en anledning till att PCn har skapats...

Jag förstår... Synd.

Hehe, hörselskydd kanske?:D

Där ser man... Men det kanske inte är så bra för röret å andra sidan? Jag menar, en nudd i gommen här och en där och sen är den dränkt... Kanske inte så bra?

Aha, ok... Förvisso sant... Trodde dock inte att det skulle vara riktigt så högt tryck som krävdes, min gissning var att säcken var till för att distribuera luften mellan de fyra olika rören och dessutom alstra tillräckligt tryck för att driva allihop... Och att en följd av det då skulle bli att chantern är munspelsbar.

Hehe, det låter inte så bra nej... Jaja, man kan ju kanske testa iallafall. Om inte annat kan man ju alltid hoppas på att få starka lungor:D

Det förstår jag, tänkte mest om man kunde komma runt det i bristen på pc... Har ju ingen ännu men det kunde ju vara bra att slippa dra igång hela pipan bara för att öva lite... Så då tänkte jag att chantern ensam kanske duger bra innan jag fixat mig en pc:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den är här! Äntligen har den kommit!:yoparty Den är grymt vacker på nära håll, elfenbensimitationen är superb (inte bara en vanlig jävla homogen beigeaktig plast utan med riktiga årsringar och skiftningar och grejer) och träet är närapå svartrött...:tummenupp Mycket nöjd:) Finns några få skavanker som lite lackslitningar på basbordunens undre del och nåt litet chip ur en av elfenbensbitarna, men i övrigt är den mycket fin och det lilla jag lyckats spela på den låter bra:) Ljudmässigt alltså, min teknik är katastrof...:hihi

Man märker dock ganska direkt att det här kommer kräva övning... Massor med övning...:näsblod Fast jag har fått till ett par helt ok strike in:s och lyckats bibehålla en fin klang från bordunerna:) Värre blir det när det är dags att slå in chantern...:gnissla Lyckas inte riktigt hålla kvar både den och bordunerna samtidigt:va Antingen slocknar chantern eller också börjar en eller flera av bordunerna att låta konstigt...:va Är det bara jag som är kass och behöver öva eller?:hihi Chanterns rör är enligt förra ägaren inte riktigt inspelat, kan det ha med saken att göra?

Övriga tips mottages tacksamt!:)
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Den är här! Äntligen har den kommit!:yoparty Den är grymt vacker på nära håll, elfenbensimitationen är superb (inte bara en vanlig jävla homogen beigeaktig plast utan med riktiga årsringar och skiftningar och grejer) och träet är närapå svartrött...:tummenupp Mycket nöjd:) Finns några få skavanker som lite lackslitningar på basbordunens undre del och nåt litet chip ur en av elfenbensbitarna, men i övrigt är den mycket fin och det lilla jag lyckats spela på den låter bra:) Ljudmässigt alltså, min teknik är katastrof...:hihi

Man märker dock ganska direkt att det här kommer kräva övning... Massor med övning...:näsblod Fast jag har fått till ett par helt ok strike in:s och lyckats bibehålla en fin klang från bordunerna:) Värre blir det när det är dags att slå in chantern...:gnissla Lyckas inte riktigt hålla kvar både den och bordunerna samtidigt:va Antingen slocknar chantern eller också börjar en eller flera av bordunerna att låta konstigt...:va Är det bara jag som är kass och behöver öva eller?:hihi Chanterns rör är enligt förra ägaren inte riktigt inspelat, kan det ha med saken att göra?

Övriga tips mottages tacksamt!:)

Du behöver öva. Det låter som att trycket är för lågt.
Du orkar helt enkelt inte driva allt på en och samma gång.
Ett tips är att bara spela med en eller två droner i början.
När du fått igång dronerna, kan du stänga av dem genom att lägga handen för öppningen en kort stund. När luftflödet stannar, så slutar röret att vibrera och det tystnar. Beroende på rör så förbrukar en dron som är avstängd på det har sättet väldigt lite till ingen luft alls. Annars så kan du köpa gummikorkar som passar antingen i dronens topp eller i stocken. Korkar du igen i stocken, så måste du naturligtvis plocka ur röret ur dronen innan du sätter tillbaka den i stocken.
Det kan även vara så att röret i dronen behver justeras, men troligtvis är det trycket som det hänger på...

Ett oinspelat chanterrör kräver högre tryck än ett som är inspelat.
Man kan säga att när röret kräver ett "bekvämt" tryck, då är det dags att kassera det, för då låter det inte bra längre...:näsblod

Spola chanterröret under kranen någon minut innan du börjar så att det hinner bli lite fuktigt så skall du se att det går mycket lättare.

EDIT:
Vad är det för material i säcken?
Vad har du fått med för tillbehör till pipan (harts/beck etc)?
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du behöver öva. Det låter som att trycket är för lågt.
Du orkar helt enkelt inte driva allt på en och samma gång.
Ett tips är att bara spela med en eller två droner i början.
När du fått igång dronerna, kan du stänga av dem genom att lägga handen för öppningen en kort stund. När luftflödet stannar, så slutar röret att vibrera och det tystnar. Beroende på rör så förbrukar en dron som är avstängd på det har sättet väldigt lite till ingen luft alls. Annars så kan du köpa gummikorkar som passar antingen i dronens topp eller i stocken. Korkar du igen i stocken, så måste du naturligtvis plocka ur röret ur dronen innan du sätter tillbaka den i stocken.
Det kan även vara så att röret i dronen behver justeras, men troligtvis är det trycket som det hänger på...

Ett oinspelat chanterrör kräver högre tryck än ett som är inspelat.
Man kan säga att när röret kräver ett "bekvämt" tryck, då är det dags att kassera det, för då låter det inte bra längre...:näsblod

Spola chanterröret under kranen någon minut innan du börjar så att det hinner bli lite fuktigt så skall du se att det går mycket lättare.

EDIT:
Vad är det för material i säcken?
Vad har du fått med för tillbehör till pipan (harts/beck etc)?

I See... Rören i dronerna går faktiskt att stänga med hjälp av en liten urgröpt plastbit längst ner som kan vridas för att reglera luftflödet, ska testa att fippla lite med dem.

Ok, bra att veta:) Jag har förresten upptäckt att chanterröret är pyttelite skadat... Det är en liten liten spricka intill ena sidan (se skiss) som går igenom liksom (sprucket på båda sidor om "öppningen"), borde jag vara orolig över detta eller kan den gå att spela på ett tag till?:va

Tack för tipset, ska testa det!

Säcken är från canmore och gjord av goretex (tyvär utan blixtlås) och det enda jag fick med förutom själva pipan var en väska, så jag ska inventera så smått med extra chanterrör, vaxad hampa och sådär så fort jag får tillfälle.
 

Bifogat

  • chanterreedspricka.JPG
    chanterreedspricka.JPG
    31.3 KB · Visningar: 45

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fast nu börjar jag ändå misstänka att den här reeden inte är menad för mig över huvud taget... Har nu korkat igen alla droner, mjukat upp reeden under kranen samt satt ett gummiband runt den (Har hört att det ska göra den mer lättspelad/ändra pitchen) men den går fortfarande inte att spela på den??:va Blåser upp säcken till max och trycker som fan samtidigt som jag blåser allt vad jag orkar men den vill ändå inte gå igång:confúsed: Visst tutar den till, men det är omöjligt att få en konstant ton på den... Och den börjar inte tuta tidigare heller, så det lär inte vara det att jag gått förbi "tonläget" och blåser stopp på den... Häum?:va Jaja, får la köpa nya ändå så. Ska ju ändå ha vaxhampa och allt det där så...:)
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Fast nu börjar jag ändå misstänka att den här reeden inte är menad för mig över huvud taget... Har nu korkat igen alla droner, mjukat upp reeden under kranen samt satt ett gummiband runt den (Har hört att det ska göra den mer lättspelad/ändra pitchen) men den går fortfarande inte att spela på den??:va Blåser upp säcken till max och trycker som fan samtidigt som jag blåser allt vad jag orkar men den vill ändå inte gå igång:confúsed: Visst tutar den till, men det är omöjligt att få en konstant ton på den... Och den börjar inte tuta tidigare heller, så det lär inte vara det att jag gått förbi "tonläget" och blåser stopp på den... Häum?:va Jaja, får la köpa nya ändå så. Ska ju ändå ha vaxhampa och allt det där så...:)

Jag har aldrig varit med om att sätta gummisnodd på chaterröret. Däremot så kan man dels ha en gummisnodd på röret till practise chantern och på de dronrör som jag har använt, hade man små gummiband just för att kunna justera dem.

Spricka i chanterröret = röret kast / snart kast.
Chanterröret går att justera lite genom att klämma på det.
Kläm ihop de flata sidorna för att minska öppningen = lättare.
Kläm på kanterna för att vidga öppningen = tyngre.
Detta kräver dock lite känsla...
Hur de påverkar ljudet kommer jag inte ihåg just nu.

Gortexsäckar är bra så länge de är täta, då de är underhållsfria.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har aldrig varit med om att sätta gummisnodd på chaterröret. Däremot så kan man dels ha en gummisnodd på röret till practise chantern och på de dronrör som jag har använt, hade man små gummiband just för att kunna justera dem.

Spricka i chanterröret = röret kast / snart kast.
Chanterröret går att justera lite genom att klämma på det.
Kläm ihop de flata sidorna för att minska öppningen = lättare.
Kläm på kanterna för att vidga öppningen = tyngre.
Detta kräver dock lite känsla...
Hur de påverkar ljudet kommer jag inte ihåg just nu.

Gortexsäckar är bra så länge de är täta, då de är underhållsfria.

Den där amerikanske killen som höll i "how to"-serien jag hittade på youtube berättade om det där tipset... Märkte viss skillnad men inte nog för att göra min chanterreed spelbar, jag blåste för fan för kung och fosterland med bara chantern igång och lyckades ändå inte få den att spela så... Blir nog bättre när jag får mina nya. Beställde dem tidigare ikväll så de dyker nog upp nån gång nästa vecka.

Jag förstår. Tur att ajg beställt nya eftersom jag testade ännu ett knep från de där "how to"-clipen: nämligen att sandpappra bort lite av de där tjocka sidorna på reeden. Visst hjälpte det, bara det att det blerv lite för bra... Nu kan jag inte få reeden att hålla tyst, och den "övervarvar" när man ökar trycket tills dess att dronerna trivs... Jaja, blir nog bra med de nya som sagt.

Min verkar tät så det är jag glad för:) Dock önskar jag att den hade blixtlås, har hört att "Watertraps" är väldigt bra att ha men nu kan jag ju inte det så...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hittade lite lustigheter på ett säckpipsforum! En del av dem fick iallafall mig att skratta...:hihi

Q. Why do bagpipers always walk when they play?
A. Moving targets are harder to hit.


Q. How do you get two bagpipes to play a perfect unison?
A. Shoot one.


Q. What's the difference between a bagpipe and a trampoline?
A. You take off your shoes when you jump on a trampoline.


Q. How can you tell a bagpiper with perfect pitch?
A. He can throw a set into the middle of a pond and not hit any of
the ducks.


Q. How is playing a bagpipe like throwing a javelin blindfolded?
A. You don't have to be very good to get people's attention.


Q. What's the difference between the Great Highland and Northumbrian
bagpipes?
A. The GHB burns longer (but the Northumbrian burns hotter)




Q. If you were lost in the woods, who would you trust for directions, an in-tune bagpipe player,
an out of tune bagpipe player, or Santa Claus?
A. The out of tune bagpipe player. The other two indicate you have
been hallucinating.


Q. How do you make a chain saw sound like a bagpipe?
A. Add vibrato.


Q. What's the definition of a gentleman?
A. Someone who knows how to play the bagpipe and doesn't.


Q. What's the difference between a dead snake in the road and a dead bagpiper in the road?
A. Skid marks in front of the snake.


Q. What's the range of a bagpipe?
A. Twenty yards if you have a good arm.


Q. What do you call someone who hangs around with musicians?
A. A bagpiper.


Q. How can you tell if a bagpipe is out of tune?
A. Someone is blowing into it.


Q. Why is a bagpipe like a SCUD missile?
A. Both are offensive and inaccurate.



Q. Why did the bagpiper get mad at the drummer?
A. He moved a drone and wouldn't tell him which one.


Q. Why do bagpipers walk when they play?
A. To get away from the sound.

Q. Why do they call it a "kilt"?
A. Because a lot of people got kilt when they called it a skirt.

Q: Why did God give bagpipers a "little" more brains than horses?
A: So they don't embarrass themselves in a parade.


:hihi
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Innan man plockar fram sandpappret, så bör man ha stenkoll på vad man sysslar med...
Det finns så många felkällor att det kan bli helt galet om man ger sig på att göra åverkan på grejjerna utan att vara hundra på vad felet är.

Hittade lite lustigheter på ett säckpipsforum! En del av dem fick iallafall mig att skratta...:hihi

Q. Why do bagpipers always walk when they play?
A. Moving targets are harder to hit.


Q. How do you get two bagpipes to play a perfect unison?
A. Shoot one.


Q. What's the difference between a bagpipe and a trampoline?
A. You take off your shoes when you jump on a trampoline.


Q. How can you tell a bagpiper with perfect pitch?
A. He can throw a set into the middle of a pond and not hit any of
the ducks.


Q. How is playing a bagpipe like throwing a javelin blindfolded?
A. You don't have to be very good to get people's attention.


Q. What's the difference between the Great Highland and Northumbrian
bagpipes?
A. The GHB burns longer (but the Northumbrian burns hotter)




Q. If you were lost in the woods, who would you trust for directions, an in-tune bagpipe player,
an out of tune bagpipe player, or Santa Claus?
A. The out of tune bagpipe player. The other two indicate you have
been hallucinating.


Q. How do you make a chain saw sound like a bagpipe?
A. Add vibrato.


Q. What's the definition of a gentleman?
A. Someone who knows how to play the bagpipe and doesn't.


Q. What's the difference between a dead snake in the road and a dead bagpiper in the road?
A. Skid marks in front of the snake.


Q. What's the range of a bagpipe?
A. Twenty yards if you have a good arm.


Q. What do you call someone who hangs around with musicians?
A. A bagpiper.


Q. How can you tell if a bagpipe is out of tune?
A. Someone is blowing into it.


Q. Why is a bagpipe like a SCUD missile?
A. Both are offensive and inaccurate.



Q. Why did the bagpiper get mad at the drummer?
A. He moved a drone and wouldn't tell him which one.


Q. Why do bagpipers walk when they play?
A. To get away from the sound.

Q. Why do they call it a "kilt"?
A. Because a lot of people got kilt when they called it a skirt.

Q: Why did God give bagpipers a "little" more brains than horses?
A: So they don't embarrass themselves in a parade.


:hihi

Då man är insatt i vilket dårskap det är att spela säckpipa och inser hur nära sanningen vissa av de där är så blir de ännu roligare. :rofl
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Innan man plockar fram sandpappret, så bör man ha stenkoll på vad man sysslar med...
Det finns så många felkällor att det kan bli helt galet om man ger sig på att göra åverkan på grejjerna utan att vara hundra på vad felet är.



Då man är insatt i vilket dårskap det är att spela säckpipa och inser hur nära sanningen vissa av de där är så blir de ännu roligare. :rofl

Nog sant. Men som sagt, problemet försvann... Och ersattes av ett nytt:gnissla Jaja, nya reeds blir nog finnemang. Övar just nu skalor och lär känna chantern rent allmänt:)

Kan tänka mig det...:hihi Den med trummaren som flyttade dronen fick mig att sätta i halsen riktigt ordentligt:D

Edit: hittade några till:rofl :

Q: How many pipers does it take to screw in a light bulb?
A: Five.....one to screw it in, and four to criticize his fingering!

Q. How many bagpipers does it take to change a light bulb?
A. Just one, but he'll spend two hours re-hemping the bulb and checking for leaks.

Q. How many Pipe Majors does it take to change a lightbulb?
A. Just one: he holds it in place and the world revolves around him.

Q: How can you tell if a Bass Drummer is at your door?
A: The knock speeds up.

:hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top