Mystiska problem ZX6R 636 2002

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Har en tid haft problem med min ZX6R från 2002 att den inte riktigt vill gå helt rent, ojämnt på tomgång och att den inte blir lika varm på alla cylindrar. Hade felsökt allt jag kan komma på, nya tändstift, fräsch bensin, kollat tändspolar, vakuumslangar, ventilspel, laddat batteri, ultraljudstvättat förgasarna mm. Det slutade med att jag köpte en begagnad förgasarbrygga och satte på. Detta löste problemen (så när som på lite ojämn tomgång och att den går lite långsamt ner till tomgång igen), och jag har kört med hojen ca 20-30 mil utan några problem. Så skulle jag ut igår och köra, den startar upp som vanligt, men när jag släpper ut kopplingen och ska åka så dör den. Efter detta blir den svårstartad men jag kommer till slut iväg. Dock går den inte så bra utan känns som den inte tänder på alla cylindrar, till slut kommer jag till ett rödljus där den helt sonika dör. Lyckas efter ett tag få igång den igen och tar mig hem igen.

Har idag ultraljudstvättat förgasarna mycket noggrant då jag trodde detta var problemet, hittade lite småskräp men inget direkt konstigt. Efteråt startar den upp fint, går på tomgång nån minut innan den dör igen. Är nu mycket svårstartad men går igång igen när den fått svalna av lite. Nu går den bra, blir varm på alla fyra och svarar bra på gasen, tills den dör igen. Startar upp ett litet tag senare, går nu ojämnt på tomgång och blir bara varm på cyl 3 & 4. Ungefär där tröttnade jag...


Innan jag tröttar helt på fanskapet och säljer den eller lämnar in till verkstad för att bli ruinerad; vad finns det som kan orsaka dessa problem?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du en bränslapump? I såfall ger den rätt tryck. Ett enkelt sätt mäta trycket är att montera ett T-rör i bränsleledningen före förgasarna och ansluta till en manometer. Eller dra en genomskinlig plastslang från T-stycket och 2 eller 3 meter uppåt. Detta görs lämpligen utomhus för fungerar bränslepumpen finns risk det sprutar ut bensin.
(Trycket större än 0,16 bar eller 0,24 bar, för bensin täthet ca 0,8kg/liter))
Och den brandfaran vill man inte ha inomhus.

Eller har du smuts i tanken som lossnar allteftersom?
 

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Har du en bränslapump? I såfall ger den rätt tryck. Ett enkelt sätt mäta trycket är att montera ett T-rör i bränsleledningen före förgasarna och ansluta till en manometer. Eller dra en genomskinlig plastslang från T-stycket och 2 eller 3 meter uppåt. Detta görs lämpligen utomhus för fungerar bränslepumpen finns risk det sprutar ut bensin.
(Trycket större än 0,16 bar eller 0,24 bar, för bensin täthet ca 0,8kg/liter))
Och den brandfaran vill man inte ha inomhus.

Eller har du smuts i tanken som lossnar allteftersom?

Yes det sitter bränslepump på den, dock tror jag inte att det är den som är problemet då den är testad enligt Haynes manualen (lägg i växel och tryck på startknappen, då ska bränslepumpen humma igång, vilket den gör), men jag har inte försökt mäta trycket men det kan vara värt ett försök iallafall!

Ang, smuts i tanken har den ett nytt soppafilter, och inget ser ut att ha fastnat i det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Yes det sitter bränslepump på den, dock tror jag inte att det är den som är problemet då den är testad enligt Haynes manualen (lägg i växel och tryck på startknappen, då ska bränslepumpen humma igång, vilket den gör), men jag har inte försökt mäta trycket men det kan vara värt ett försök iallafall!
Ang, smuts i tanken har den ett nytt soppafilter, och inget ser ut att ha fastnat i det.

Du bör kolla att pumpen verkligen fungerar, ger tryck. För en bekant med en äldre R1a med förgasare hade problem. Bytte bränslepump. Fortfarande problem. Alltså inte bränslepumpen. Utan något annat.
Problemet var att bränsle pumpen inte gav tillräckligt tryck, inte den gamla, inte heller den nya bränslepumpen !
Tog lite tid att upptäcka......
Att det var dags för bränslepump nr 3.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ryck av bränsleslangen från bryggan och kör pumpen det skall flöda ordentligt.Samt kolla över bränsle slangarna. Har råkat ut för flagor i slangar. Då blir det inget bra flöde.
 

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Kollade pumpen idag, den verkar flöda som den ska med jämnt tryck. Provade att starta hojen igen, går igång fint men blir inte varm på cyl 1 & 2. Tändstiften blir blöta och den får gnista... Märkte även att det "läckt" bensin uppe kring förgasarna där luftboxen sätts fast, samt att trottlarna var fuktiga av bensin, om detta kan skvallra något om felet?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hej Petter
Har du kollat kompet på cylindrarna som inte blir varma? Otäta ventiler ev?
...hälsar garagegrannen
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Även om du gjort rent gasarna så kontrolera noga att flotörerna stänger riktigt och att dom ligger på samma nivå.
Hur är det med returen till tanken? Kanske inte finns men tänkte om trycket blir för högt så tvångsflödar den väl?
Tja lösa ideer hoppas nått hjälper dig.
 

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Hej Petter
Har du kollat kompet på cylindrarna som inte blir varma? Otäta ventiler ev?
...hälsar garagegrannen

Tjenare Ola!
Yes, kompet är schysst, ligger mellan 200-215 psi.

Även om du gjort rent gasarna så kontrolera noga att flotörerna stänger riktigt och att dom ligger på samma nivå.
Hur är det med returen till tanken? Kanske inte finns men tänkte om trycket blir för högt så tvångsflödar den väl?
Tja lösa ideer hoppas nått hjälper dig.

Hm, läste att det är ett vanligt problem att flottörventilerna blir dåliga på dessa Mikunis. Vilket verkar låta rimligt, men då är det jäkligt konstigt att hojen uppvisar samma symptom med två olika förgasarbryggor...
Får pröva byta flottörventiler och säten mellan bryggorna och se om det löser något!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top