Mylaps TR2 transponder, bästa placering?

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Senast jag var riktigt aktiv på banorna sprang man runt och placerade ut sin egen sändare och hade en mottagare och display med varvtiderna på cykeln.

Nu tänkte jag vara lite aktiv nästa år, dock inte tävla, och har köpt en TR2 transponder då detta tydligen kan vara bra/nödvändigt i vissa sammanhang.

I manualen rekomenderar man att montera den på framgaffeln, men jag kan inte påstå att det är så väldigt gott om space där, så innan jag börjar härja ber jag om tips från expertisen här.

Hur exponerad måste den vara och var har ni placerat era?
(om det är av något värde skall min monteras på en RSV4 och en CBR1000RR SP)

Mvh
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Hej!

Senast jag var riktigt aktiv på banorna sprang man runt och placerade ut sin egen sändare och hade en mottagare och display med varvtiderna på cykeln.

Nu tänkte jag vara lite aktiv nästa år, dock inte tävla, och har köpt en TR2 transponder då detta tydligen kan vara bra/nödvändigt i vissa sammanhang.

I manualen rekomenderar man att montera den på framgaffeln, men jag kan inte påstå att det är så väldigt gott om space där, så innan jag börjar härja ber jag om tips från expertisen här.

Hur exponerad måste den vara och var har ni placerat era?
(om det är av något värde skall min monteras på en RSV4 och en CBR1000RR SP)

Mvh

Så länge man inte tävlar kan man väl ha den på lämplig plats eller.
Jag har haft min på bakre fotpinnen som håller avgassystemet när jag kört Trackdays.
Har själv också köpt en Tr2 transponder men inte monterat än.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Så länge man inte tävlar kan man väl ha den på lämplig plats eller.
Jag har haft min på bakre fotpinnen som håller avgassystemet när jag kört Trackdays.
Har själv också köpt en Tr2 transponder men inte monterat än.
Ja de va just de med lämplig plats, som jag tolkar instruktionen är det viktigt att den är vertikal, max höjd 120cm och har ”fri sikt” mot marken, och det är lite det frågan handlar om, hur viktigt detta är.

För har det ingen eller ringa betydelse kan man ju sätta den nånstans innanför nån kåpa, men jag gissar att det inte är så lämpligt…
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
På ett par hojar jag har sitter transpondern på utsidan av ett gaffelben i höjd med styrhuvudet. Alltså innanför kåpan. Har funkat i flera år. Så det är nog inte så känsligt. Skulle det inte funka för dig är det bara att flytta den. Ett par buntband extra har man ju ändå med sig till banan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du vill ju ha den så långt fram som möjligt, åtminstone om du tävlar, så att det funkar tekniskt och så kraschskyddat som möjligt. Det blir med andra ord en kompromiss i någon form. Som Micke sa, trial and error är nog din vän här.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Tack för svar, på Aprilian gick det med någon millimeters marginal att sätta den lite högre upp på gaffelbenet men på Hondan va de för trångt så den fick hamna nedanför kåpan.
Nu sitter det i alla på plats på ett sätt som garanterat funkar även dom det inte blev lika diskret och skyddat på Hondan som på Aprilan.

Kan någon nu vara så vänlig och snabbspola några månader så man kan fokusera på körning istället såna här detaljer:tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top