MT09 vs 690 SMC

hasern

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2013
Ort
Gävle
Hoj
XT600
Efter en trevlig sommar och ca 600 mil på en äldre offroad börjar jag bli sugen på en kraftfullare maskin inför nästa säsong. Jag vill ha mycket "bang for the buck" och det faller sig naturligt att spana in KTM 690 SMC samt Yamaha MT09.

Någon som har erfarenhet av båda maskinerna? Vilken hoj är mest komplett och gör att man drar på smilbanden? Vore kanon om man också lärde sig göra kontrollerade wheelies, vilken passar bäst för det?. Fyll gärna på med för- och nackdelar!

MT09
+ 5 års garanti
+ Passar bra även på längre turer
+ Trevligt ljud och bra drag i motorn
- Lätt att man drar lite för hårt och hastigheterna blir onödigt höga
- Kan den kännas lite för precis och tråkigt?

690 SMC
+ Busigare
+ Högre markfrigång bjuder till mera bus, såsom köra i trappor, lättare hinder osv
+ Wheeliemaskin
- Galet hög självrisk (10 000)
- Är något tveksam till KTM´s kvalitet
- Större risk för stöld


Kom med era 5-cent:yoparty
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du oroar dig för onödigt höga hastigheter med MT-09an men tycker det är en bra ide att köra i trappor med smcn?

Nu är det ju två väldigt olika hojar du jämför men jag provade en MT-09 i somras och blev faktiskt positivt överraskad.
Kändes som en bra hoj helt enkelt, ganska lättkörd med en härlig motor och hyfsat bra med effekt.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Provade båda i somras.

690'n var skitkul och stabil upp till dryga 100 knyck, sedan började man känna att motorn inte riktigt orkade med längre på det vis man önskade, men en motard är väl knappast byggd för så höga hastigheter egentligen.

MT-09 gillade jag inte. Suverän motor, men inte mycket mer som tilltalade mig. Jag upplevde fjädringen som gungig och oväntat tungstyrd med tanke på sin lätta matchvikt.

En MT-09 motor i ett 690-chassie däremot vore grymt!
 

Svedi

14 Krascher och fler ska det bli!
Gick med
18 Oct 2015
Ort
Utomlands
Hoj
KTM 660 SMC 06'
Du oroar dig för onödigt höga hastigheter med MT-09an men tycker det är en bra ide att köra i trappor med smcn?

Nu är det ju två väldigt olika hojar du jämför men jag provade en MT-09 i somras och blev faktiskt positivt överraskad.
Kändes som en bra hoj helt enkelt, ganska lättkörd med en härlig motor och hyfsat bra med effekt.

Ser ingenting konstigt med det. Äger själv en 660 som jag minst sagt kör med inlevelse. Ibland är framhjulet i luften, ibland är det bakhjulet som är i luften, ibland sladdas det i korsningen och ibland körs det i trappor:yoparty. Saken är den att allt detta kan göras i låga hastigheter utan att man fölorar i kulhetsfaktor.

Polaren däremot äger en FZ1 som är så jjjjjjjääääääävla kul, med betoning på jääääääääävla. Problemet här är dock att den inte alls är rolig i under 130 knyck vilket flertalet gånger har lett till att jag kört aldelles för snabbt för rådande förhållanden vilket i sin tur resulterat i att jag tvingats byta kalsonger:gnissla.

Till Hasern säger jag: PROVKÖR! Har kört 690smcr och kan utan tvekan säga att det är en av de roligaste hojarna jag kört! Tycker att din lista med plus och minus verkar stömma rätt så bra, och det är just kvaliten hos ktm som fått mig att bestämma mig för att skaffa japanare nu istället! Jag har inte kört mt09, men till att döma av alla reviews av mt09 så kommer du nog bli nöjd vad du än väljer:tummenupp.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
690an avnjutes bäst med högst en timme om dagen pga vibrationerna.
En kollega som gjorde misstaget använda den på en semstervecka sålde den efter semestern.
En dag i början av semesterveckan med 30 mil bort och en dag i slutet av semesterveckan med 30 mil hem
var trots täta pauser helt enkelt för mycket av det goda.
Men ska den bara användas "hemma". Inga problem.
Och tycker du 10000kr är mycket i självrisk för vagnskada (för det var väl helförsäkring?)
välj halv eller trafikförsäkring. (Trafik, inlåst i eget garage hemma med tjuvlarm).

PS Fick höra på en MC-verkstad att det kommit dit folk med MC med helförsäkring. För reparation efter vurpa. Men när verkstaden kollat om kunden haft pengar till självrisken så har svaret varit nej. Totalt meningslöst, först betala för helförsäkring, sedan inte ha råd utnyttja helförsäkringen för man saknar pengar till självrisken ! Varför då helförsäkra ? Lika bra reparera själv. Och ha halv eller trafikförsäkring. Delar på MC-demontering/MC-skrot eller med webbköp kan kosta hälvten av originaldelar. DS
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Provkör.

Håller nog med Allramified här ovan. Provkörde en MT09 i somras, hört mycket gott om dem och motorn var rätt mysig, och med sliponet som satt monterat brölade den som om den gick riktigt bra. När jag skulle bromsa inför första böjen så pissade jag nästan på mig av hur mycket hojen dök, kändes fan som om framhjulet ramlat av eller nåt. Så, trevlig motor, men lite väl mjuk i övrigt.

Den enda 690 jag testat var en 690 Enduro R, så vet inte riktigt hur SMCn är, men enduron var iaf skitskoj. :hihi
Även om jag liksom slog i varvstoppet hela tiden. :3freak
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Ang Mt09, har aldrig kört en hoj med så mkt mekaniska oljud, nu kanske det var det specifika exet som väsnades. Skitkul hoj i övrigt men kom inte ifrån känslan att det var en trimmad moppe jag satt på.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag kikade på MT-09 när jag köpte nytt i somras. Varför det inte blev den var dels för att den har fått mycket skit för gungig fjädring (som ovan) och för att utan Akra-avgaset låter den förjävligt. Akra kostar 13000 spänn! :gnissla

690 SMC vill jag inte ha p.g.a. att småtjuvarna älskar dem och den skulle bli stulen på 5 röda där jag bor. När var det de fick elektronisk startspärr? 2014? Har de ens det nu?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
KTM:en har nog bättre fjädring men MT09:an har nog mycket bättre motor. Gillar du att åka längre så är väl MT09:an att föredra. Visst stämmer det att fjädrarna som kommer original har alldeles för låg fjäderkonstant för en normalvuxen skandinavier, och även dämpningen är otillräcklig vilket i sin tur leder till att man får en del eftergung.

Detta kan åtgärdas. Finns otroligt mycket att göra med fjädringen men allt beror på vad du vill lägga.

Själv kommer jag att satsa på andra fjädrar och tjockare olja fram, och möjligtvis en begagnad ZX10R stötis bak, alternativt en Öhlinare (billigaste Öhlinaren ligger på cirka 5 papp och ska vara mycket bättre än original.

Har ett sc projekt helsystem som jag fick för 3000 kr (20 mil begagnat).

Man kan komma undan billigt och få den hyffsat bra. Sen finns det cartridge kit för 10 papp och bakdämpare för lika mycket, men är det värt att lägga ner så mycket pengar på fjädringen är upp till var och en att bedöma :)

12074487_10206583211711695_8010126663168367837_n.jpg


MT09:an är en riktig jävla wheeliemaskin också. Tror fan den är lika lätt att wheela med som SMC:en.
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ang Mt09, har aldrig kört en hoj med så mkt mekaniska oljud, nu kanske det var det specifika exet som väsnades. Skitkul hoj i övrigt men kom inte ifrån känslan att det var en trimmad moppe jag satt på.

En stånka från KTM har oxå en del mekaniska ljud för sig.

Trappor vet jag inte, och bakhjulsåkande begriper jag mig inte på men småvägar och svenska banor är riktigt kul.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Triumph street triple R har vad mt 09 saknar. Bra bromsar och supersport fjädring.

Mv Agusta Brutale 800 har det som St3 saknar , effekt :fakta (den saknar dock fula framlysen :hihi )


back to topic .... har bara provat 690in , ruskigt lekfull , men inget jag skulle värma rumpan på längre än 1 timme i taget ... dvs inga långrepor utan täta stopp , men är lite på vippen att hitta en billig beg som andrahoj och leka med på knix och i trappor :)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Triumph street triple R har vad mt 09 saknar. Bra bromsar och supersport fjädring.


Håller med dig här, definitivt!

Jag har kört alla tre (äger en 690 Enduro och sambon har en Triumph Street Triple) och en kompis har en MT-09. Yamahan är en grymt fin hoj, går väldigt bra, skön motor men väldigt mjuk fjädring. Det som jag störde mig mest på är att det är så förbaskat ryckigt i gasen. Från stängd gas när man vrider på mitt i en sväng så kan bakhjulet flytta sig flera centimetrar. En MT-09 med mappad PowerCommander och moddad fjädring vore nice men då är den inte så billig längre...

690:n är en fantastisk bushoj, SMC för asfalt och Enduro R för grus/offroad. Den går visserligen 170-180 blås men det är inget nöje att köra fort med den. Från 2014 så vibrerar den inte så mycket och funkar bättre på längre resor, helst grus så man kör aktivt :) Vi har en grusslinga på 30 mil som vi kör ofta men då är det ju 30 mil gasande och sladdande och då har ju komfort mindre betydelse :)

Bästa och roligaste hojen i min bok är Triumph Street Triple 675 R. Grym hoj, lätt och busig, MYCKET bra fjädring i R-versionen och en oerhört underhållande motor som bara drar och drar. Kanon på gatan, kanon på bana och med lite grövre däck så är det en kompetent grusräser... :):tummenupp:tummenupp

Just my 2c...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Medhåll, har kört Street R och den är superfin!
MT-09 är riktigt vek i chassi.
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Av dessa två 690 utan tvekan!

Men vänta till våren och köp Husaberg 701 istället.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det enda som talar för Husqvarna 701 är serviceintervallet, den ska enligt Husqvarna själva vara "jättepålitig" och ha 1000-mils service intervaller, vikt/effektförhållande är nästan identiskt som KTM 690.
I min värld så är KTM:en 10ggr snyggare och mer etablerad på motardmarknaden.

PS. Köp en Street Triple R :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det enda som talar för Husqvarna 701 är serviceintervallet, den ska enligt Husqvarna själva vara "jättepålitig" och ha 1000-mils service intervaller, vikt/effektförhållande är nästan identiskt som KTM 690.
I min värld så är KTM:en 10ggr snyggare och mer etablerad på motardmarknaden.

PS. Köp en Street Triple R :tummenupp

Husqvarna 701 ÄR en KTM 690 med vit plast. Det enda mig veterligen som skiljer rent tekniskt är att det sitter en WP 4CS gaffel med lite längre fjädringsväg på den...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top