MT 01-tråden

MadMads

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2012
Ort
Piteå
Hoj
2012 Triumph Speed Triple R
Köpte ett fairing kit från samma säljare på Ebay, kruxet var att rutan som följde med var helt fel storlek.. :huvetRåkade du ut för samma sak med ditt kit? Tips på var man kan hitta en ruta av rätt storlek skulle vara guld värt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Äntligen en snygg MT-01! Eller...?

Jag tillhör kategorin som gillar konceptet med en custom-motor i ett (nåja, nästan) sporthojschassi och även om MT-01:an är i tyngsta laget så blev jag mest besviken på utseendet när produktionsversionen visades. Jag tycker det är coolt med en jättemotor i ett litet chassi men de verkade vilja att MT-01:an skulle se så stor och tung ut som möjligt med svulstig plast överallt. Framförallt baken lyckas med konststycket att se klumpig ut trots att den sitter bredvid en v-twin på 1670cc.

Och så helt plötsligt snubblade jag över bilden nedan och tänkte att äntligen en som ser ut som den alltid borde ha sett ut! Inga onödiga grejer utan en stor motor, två hjul och ett styre. Snyggt!

image.jpg

Sedan började jag titta lite närmare på den och... det ser ut som en helt vanlig MT-01 men där någon helt sonika har skruvat bort en massa onödiga grejer och en del nödvändiga grejer också. Men stuket är helt rätt, så minimalt som möjligt så att proportionerna blir rätt och jag gillar hur luftigt det ser ut mellan ramen och motorn, det gör att hela hojen ser mycket lättare ut men ändå så brutal som den ska.

Vad tycker ni som kör sådana hojar? Har någon gett sig på något liknande?
 
Last edited:

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Sådär, då har man äntligen blivit med mt01! Så då tänkte jag att man passa på att sparka igåg tråden lite.

Det vart en 05a med akradämpare, synd bara att man inte kom längre än 10 mil hemifrån innan batteriet la av. Antar att det är trasigt eller så är likriktaren paj. Några ideer? Hann komma 30 mil innan varvmätaren började spöka och sen gick den inte igång av egen kraft. Dock så startade den och gil utan problem med startkablar från farsans bil, men så fort man röck loss dom så spökade mätarna igen och sen dog den. Fan jag hann ju inte ena höra öppna akraburkar!
 

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Sådär! Då har man äntligen fått hem dunderklumpen igen! Måste ge en stor eloge till Georg på Verona Motor i Ljungby som skötte allting riktigt schysst, jag kan verkligen rekommendera honom. Väldigt serviceinriktad och trevlig. Motorhuset i Nyköping ska också ha ett stort tack för snabb och gratis service. Visserligen var det bara batteriet som behövde bytas, tack och lov.

Insatserna åkte direkt ur akraburkarna och jävlar vilket ljud!
 

Suppe

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT-01
Hej. Ny här på forumet som man hittade efter lite googlande.
Har precis köpt mig en MT-01 och håller på och ta mitt kort just nu, kanske inte var den lättaste hojen att öva krypkörning med men efter ett år av letande efter hoj så fastnade jag relativt fort för just MT-01.

Har bara kört moppe/cross i unga år och är inte så kunnig på allt vad meckande innebär men får försöka lära mig med tiden, men har några saker jag undrar över och förhoppningsvis kan jag få lite svar av er här på forumet.

- Backspeglar, gillar inte riktigt dom som sitter på (orginal) och funderar på att byta. Skulle helst ha några svarta och gärna några som kommer ut lite längre då jag knappt ser bakåt som det är nu utan måste böjja in armarna för att kolla i speglarna.
Hittade några på Ebay som man sätter in i änden på styret och det verkar ju smidigt men dom är rätt små och gör väl MC'n ännu bredare och det verkar väl ganska opraktiskt.
Någon som har sånna och kan ge en liten recension om dom? Eller kanske tipsa om någon sida med speglar, eller så kanske Ebay är att föredra?

- Dom bakre fotpinnarna. Damen min kollar på mig som om jag vore tokig när jag visade vart hon skulle sitta i framtiden :)
Skulle gärna vilja sänka dom lite och undrar om det finns någon sida som säljer ngt kit eller annat för att få ner dom "en bit".

- Bromsvätskebehållarna. Dom plastiga orginalen som sitter på, skulle gärna byta ut dom mot något snyggare, något tips på sida som säljer sånna?

- Sadeln. Har två små hål i sadeln och skulle antingen behöva köpa ett nytt sadelöverdrag eller en helt ny sadel, ävan här skulle jag behöva tips om en sida eller en affär i Sthlm man kan åka till.
Ringde till Yamahacenter i Haninge för någon dag sedan men efter 30 min i telefonkö så la jag på och har inte haft tid att åka förbi å prata med dom.

Har säkert glömt 10 saker och det kommer säkert dyka upp 100 nya frågor framöver men det får väl räcka för den här gången.

Lägger till en sak som jag kom på,
- Skulle vilja rensa baken på höjjen, få bort allt plast å gärna få dit ett snyggare bromsljus. Men iom att jag som sagt är usel på detta så skulle jag gärna få lite tips å tricks för hur jag ska gå till väga, finns det färdiga kits att sätta dit som det även finns plats för blinkers och bromsljus på?
Tack på förhand / Jimmy.
 
Last edited:

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
- Backspeglar, gillar inte riktigt dom som sitter på (orginal) och funderar på att byta. Skulle helst ha några svarta och gärna några som kommer ut lite längre då jag knappt ser bakåt som det är nu utan måste böjja in armarna för att kolla i speglarna.
Hittade några på Ebay som man sätter in i änden på styret och det verkar ju smidigt men dom är rätt små och gör väl MC'n ännu bredare och det verkar väl ganska opraktiskt.
Någon som har sånna och kan ge en liten recension om dom? Eller kanske tipsa om någon sida med speglar, eller så kanske Ebay är att föredra?
Jag har styrändspeglar, funkar jättebra, bättre sikt än original, mindre armbåge, mindre vibrationer.
Köpte från http://www.tecc-design.de/, snygga och bra kvalitet, du behöver spegel, bar end weight och mirror blanking screw.
- Dom bakre fotpinnarna. Damen min kollar på mig som om jag vore tokig när jag visade vart hon skulle sitta i framtiden :)
Skulle gärna vilja sänka dom lite och undrar om det finns någon sida som säljer ngt kit eller annat för att få ner dom "en bit".
Det finns några varianter, köpte mina från http://www.mopedshop.de, dyrt som f-n, hittar inte dom där nu. Finns enklare variant på http://www.gsg-mototechnik.de/. Kan även vara värt att fråga Otto på MTOC (se längst ned).
- Sadeln. Har två små hål i sadeln och skulle antingen behöva köpa ett nytt sadelöverdrag eller en helt ny sadel, ävan här skulle jag behöva tips om en sida eller en affär i Sthlm man kan åka till.
Det finns företag som bygger om din sadel eller lägger på nytt överdrag, har sett detta på nätet någonstans, minns inte var.
- Skulle vilja rensa baken på höjjen, få bort allt plast å gärna få dit ett snyggare bromsljus. Men iom att jag som sagt är usel på detta så skulle jag gärna få lite tips å tricks för hur jag ska gå till väga, finns det färdiga kits att sätta dit som det även finns plats för blinkers och bromsljus på?
FAB lär ha en, googla.

Ett tips för info om MT-01 är MTOC http://www.mt-owners-club.org/forum (man måste registrera sig).
- Där finns ägare från hela världen och info om det mesta.
- En holländare med användarnamn "Baci" säljer massor av delar, han är schysst, jag råkade på honom i Österrike för ett par år sedan.
- En ungrare Otto ("Stage3" på MTOC) är också ett tips om man letar efter något speciellt. Jag skrev till honom och frågade efter insatser till Akra med lite bättre ljud, jag tycker inte att det låter bra utan insatser, och för mesigt med. Han tillverkade ett par provinsatser och skickade dem till mig, betalade bara för frakten :tummenupp Perfekt ljud nu :)
 

Suppe

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT-01
Tack pap för svaren, uppskattas.
Sitter på Gotland just nu så ska kolla upp tipsen så fort jag kan och återigen, tack.
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Har kollat på speglarna på teccdesign och det är inte riktigt sånna jag vill ha...
Teccdesigns passar rakt av på Yamahastyren, hur det är med andra vet jag inte.
Jag har modell Ferrara och dom är skitsnygga enl min mening, men det finns ju en rund modell också.
 

ThaBazZ

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
-05 Yamaha MT-01
Är på jakt efter väskor som man kan ha även när man skjutsar. Tips är välkomna. Måste kanske få lite grejer tillverkade sårbart inte sidoväskorna blir för varma om man ska kunna ha sånna.
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Hej!
Jag har lite kolfiberprylar till salu (riktig kolfiber från Yamaha, ingen tejp...)
- Framskärm (Såld)
- främre tankkåpa (Såld)
- sidokåpor, större modell (de i ramen) (Såld)

En original tank med en liten buckla. (1500 kr)

Baklyse, lite mörkare (Såld)
 
Last edited:

myrn

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
MT-01 -06, TT600R -01, ZX7R -98
Är det ett varvtalsskydd på MT-01? Jag har inte velat pina ur den till max.
 

Mt Mag

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2013
Ort
Hagfors
Hoj
2009 Yamaha MT 01
Kan bara instämma till adnil vilken maskin, köpt en 09 i slutet av maj i år efter 1,5 års suktande.:banana
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top