MT 01-tråden

Duro

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
SYD
Hoj
MT 01, Ducati 900 SSie
Var köpte du dina pazzo kopior?

Finns gott om kopior,, http://shop.the2wheels.com/main.sc
startar från 250:- till 450:- inkl frakt....

CheapShades på MT owners club "Hi,
I bought the standard levers (silver with black adjusters, no fancy fold-up mechanism or personalization) from the2wheels in February. Total costs incl. shipping to Austria were USD 40,96 and they arrived about a week after the Paypal transaction (sent as a "gift" ). They fit perfectly, no need for reworking of any kind.

However what I found interesting was that for me as an Austrian it was cheaper by something like 20 USD buying them via the US-ebay than via the Austrian/German site ... probably worth considering when interested in obtaining some. "
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Såld...

Då var MT:n såld, och det är tomt i garaget... :död
På tisdag skall jag hämta min nya Tiger 800XC, men jag vet att jag kommer att sakna MT-01:an. Det är trots allt den enda hoj som jag har behållit så länge som tre år, och den kommer alltid att vara bland de bästa hojar jag ägt.
Hoppas nya ägaren kommer att gilla klumpen lika mycket som jag gjort :)
 

bazookabill

Kvidinge
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Kvidinge
Hoj
-82 Honda CB 900F Boldór
Såld på MT-01

Då var MT:n såld, och det är tomt i garaget... :död
På tisdag skall jag hämta min nya Tiger 800XC, men jag vet att jag kommer att sakna MT-01:an. Det är trots allt den enda hoj som jag har behållit så länge som tre år, och den kommer alltid att vara bland de bästa hojar jag ägt.
Hoppas nya ägaren kommer att gilla klumpen lika mycket som jag gjort :)

Skulle saknaden bli för stor, så har jag min till salu :tummenupp

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=54293
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Tjena Grabbar!

Är lite spekulant och nyfiken på att skaffa mig en MT. Kör idag en Yamaha V-Max med dj 7 kit och ufo system, sen trimkammar och lite annat. Så jag är ganska van vid ett bra vrid och hästar ;) Men börjar lessna lite på maxen nu faktiskt. Original ligger jag på 108 Nm med den. Såg att MT låg på 150, men hur många hästar har den på bakhjulet?

Vad finns där för alternativ om man vill trimma upp den lite?

Hur är den att köra? Tyngdpunkten?

Vad ligger de på i försäkring?

För- och nackdelar? Ni som verkligen kört dem mycket? Kan tänka mig att man inte får hela sanningen ifrån en säljare inne på yamahacenter, hehe.
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
trevlig hojj, Gött ljud och skönt vrid. har inte kört någon vmax, men skulle kunna tänka mig att maxen känns vassare. MT-01:an har kanske 85 hk på bakhjulet, finns dock lite olika kitt att köpa om man har gått om pengar...även turbokitt finns.
Mt:n svänger bra men man måste planera körningen då det är 270 kg att flytta runt på. tanken kan upplevas som liten, reserven går på vid 20 mil ca.

finns mer att skriva men måste käka...
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Tjena Grabbar!

Är lite spekulant och nyfiken på att skaffa mig en MT. Kör idag en Yamaha V-Max med dj 7 kit och ufo system, sen trimkammar och lite annat. Så jag är ganska van vid ett bra vrid och hästar ;) Men börjar lessna lite på maxen nu faktiskt. Original ligger jag på 108 Nm med den. Såg att MT låg på 150, men hur många hästar har den på bakhjulet?

Vad finns där för alternativ om man vill trimma upp den lite?

Hur är den att köra? Tyngdpunkten?

Vad ligger de på i försäkring?

För- och nackdelar? Ni som verkligen kört dem mycket? Kan tänka mig att man inte får hela sanningen ifrån en säljare inne på yamahacenter, hehe.

Har kört lite över 4000 mil sedan 2007.
Det är en bra solohoj, har kört bana, i alperna, långtur Italien t o r förra året (åker igen i augusti) så den funkar i de flesta miljöer.
Jag gillar när det svänger och har inga problem med MT:n, man får bara ta i lite mer än med 200 kg:s hojar.
Trimkitten är asdyra och ger inte så många hk, räcker inte effekten så är det bättre att satsa på annan hoj.
Vanliga problem är slirande koppling, läckande packboxar i framgaffeln o dåligt styrlager. Styrlagret har hållit för mig men de andra är åtgärdade, ej garanti :-(
Billig försäkring, betalar 2300 för hel inkl assistans (50+).
 

V lovers

Hojlivet är underbart
Gick med
7 Aug 2011
Ort
Ringarum
Hoj
2006 Yamaha MT01
Tja har en 06:a MT 01 m. Powercommander, slipon (öppet) samt KN luftfilter. Nån m. bra förslag på tillfällig mapp innan bänkning i september? Hitta var eller kan nån skicka mapp?:krama
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Hej på er!

Jag är ett stort fan av MT-01:ans ljud,utseende, design och motor :p
Funderar på att köpa en när man har råd och kan.
Jag undrar hur mycket soppa den drar och vad accet är från 0-100?
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Hej på er!

Jag är ett stort fan av MT-01:ans ljud,utseende, design och motor :p
Funderar på att köpa en när man har råd och kan.
Jag undrar hur mycket soppa den drar och vad accet är från 0-100?
Vet inte vad den gör 0-100, de flesta sporthojjar är definitivt snabbare. Däremot kan man utnyttja vridet vid körning på kurviga vägar. Den drar ca:0.6 l/m men det går att få den att dra mer :) (inspirerad körning...). Lycka till med inköp
 

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Tips på ett billigt och bra batteri till denna hoj mottages! Vad är det för mått på batteriplatsen?

mvh Tomas
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Kan tyvärr inte rekommendera något billigt batteri, jag köpte ett dyrt bara för att vara på säkra sidan. Jag hade problem med startmotorn, vill inte dra runt. Bytte batteri med det blev inte bättre...visade sig senare att det blivit något fel på startmotorn. Efter byte fungerar nu hojjen bra igen :)

Är du säker på att ditt batteri är problemet?

Vad gäller mått borde det bara vara att lyfta på sadeln och mäta.
 

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Japp det är batteriet då det inte är några problem o starta när jag kör med startkablar. Ja jag får väl ta o mäta o se vilka batterier som passar och så här går det när man slarvar med underhållsladdningen en vinter!
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
...visade sig senare att det blivit något fel på startmotorn. Efter byte fungerar nu hojjen bra igen :)
Låter dyrt, va de de?

Körde förresten förra helgen på Arlanda Test Track med SMC.
Hur kul som helst o kanonväder.
Banan svänger verkligen, man får jobba som f.. med MT:n.
IMG_8179.jpg
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Låter dyrt, va de de?

Körde förresten förra helgen på Arlanda Test Track med SMC.
Hur kul som helst o kanonväder.
Banan svänger verkligen, man får jobba som f.. med MT:n.
IMG_8179.jpg

Snygg bild :tummenupp
Kunde blivit riktigt dyrt, men jag hade tur. Hojjen är utplockad sommaren 2007 så det fanns motorgaranti kvar :D

Just monterat Remus, gött ljud men det krävs lite styling för att det ska bli riktigt vackert:tungan. Letar nu med ljus och lykta....efter ett par snygga runda LED lysen
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Halloj! Har just blivit glad ägare till en MT01. Har dock en fundering på ett ljud som uppkommer precis när jag startar på ettan. Det låter som ventilknackningar. Den är ju rätt högt växlad så man får slira ganska mycket på kopplingen. Hur är den drevad original? Den har gått ca1000mil.
Mvh/J
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Halloj! Har just blivit glad ägare till en MT01. Har dock en fundering på ett ljud som uppkommer precis när jag startar på ettan. Det låter som ventilknackningar. Den är ju rätt högt växlad så man får slira ganska mycket på kopplingen. Hur är den drevad original? Den har gått ca1000mil.
Mvh/J
Hittade detta på http://www.mt-owners-club.org (bästa källan till info om MT-01, rekommenderas):
"Q: What is the chain and sprockets sizes?
A: Chain: 114 links. Sprockets: 17 teeth front, 39 teeth rear."

F ö tycker jag att det knackar o låter mest hela tiden, det är ju en rätt stor motor, så det är nog inget att oroa sig över.
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Hittade detta på http://www.mt-owners-club.org (bästa källan till info om MT-01, rekommenderas):
"Q: What is the chain and sprockets sizes?
A: Chain: 114 links. Sprockets: 17 teeth front, 39 teeth rear."

F ö tycker jag att det knackar o låter mest hela tiden, det är ju en rätt stor motor, så det är nog inget att oroa sig över.

Tack för tipset! Drevningen verkar vara ok iaf.
Mvh/ johan
 

myrn

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
MT-01 -06, TT600R -01, ZX7R -98
Jaha, då var hojen på verkstad för tredje gången på grund av styrlagren...
Redan innan 1000-milaservicen tyckte jag att jag kände ett litet glapp i styrningen, men när jag bad dom titta på det tyckte de inte att det var något... 400 mil senare hade glappet blivit värre, och jag lämnade in hojen igen. Denna gång justerade dom förspänningen och hojen blev som ny igen. Lyckan varade tyvärr bara några dagar innan det började klicka från fronten igen. :mad: Nu har det även börjat rinna någon rostfärgad sörja från nedre lagerbanan :huvet
Verkstaden ville först ha det till att det inte var någon reklamation, men efter att ha varit i kontakt med Yamaha Sverige verkar det som det definitivt skall gå på garantin. Surt bara att bli av med hojen i en vecka mitt i sommaren.
Jag tycker det är helt otroligt av Yamaha, att de snålar på en så pass viktig sak som styrlager på en sådan tung hoj. Varför använda vanliga kullager istället för koniska rullager? Prisskillnaden kan väl inte vara mer än några hundra, och förhoppningsvis skulle de väl hålla lite längre än 1000 mil...

Det där får man alltså på garantin som gäller de två första åren av fem då?
 

Snailman

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 -07 | Honda X-4 -98
MT-01 + RASK = sådär passform

Tjena! Köpte min MT-01 i Maj. Vansinnig nöjd, har nu rivit ner den för att pimpa lite.
Då akro kit överstiger min budget, blev det "raka rör" från RAASK.
Fick dessa idag, och satte genast igång att mecka.

Det första jag stötte på var den yttre värmesköldens fästanordning, den var skruvad på tre ställen, sen en liten plastskruv(ish), på undersidan. Den hade jag ju givetvis sönder (den sprack på nolltid). :gnissla
Var hittar jag sådana i reserv?

Sen sjävla RAASK rören, om jag så drog åt så mycket det gick, så nöp de inte tätt runt "asbets ringen" som sitter på 1-2 "grenröret" under sadeln. Troligen måste jag fixa nya sådana ringar som förhoppningsvis är större och RAASK rören sluter tätt. :va
Nån ide var jag köper dessa?

Sen undrar jag om nån har testat att helt rensa rören från DB killers, isf vad täppte du till skruvhålen med (de som håller insatsen). Sedan undrar jag om det blir för varmt för värmesköldarna att köra utan isolerande insats?
God Jul

/S
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top