MT 01-tråden

Sir Junior

Gubbräser
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Skåneland
Hoj
-19 Yamaha MT-10
Så var ljudtest och körning avklarad :D Supernöjd, gött ljud, lite tuffare inte mycket högre men hojjen verkar gå bättre på lågvarv. Nu ska bara pipa nummer två få gå igenom samma mod.

Ljudprovet låter lovande! Nu hoppas man bara på att det blir ännu bättre med pipa två :)
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Metzeler Z8?

Kanske lite tidigt att fråga, med tanke på att de är helt nya, men är det någon som hunnit prova Metzeler Z8 på sin MT?
Har den senaste säsongen kört på Michelin Pilot Road 2, som jag har varit väldigt nöjd med förutom en sak: Framdäcket slits ner för j--la fort... På under 500 mil har mitt framdäck blivit synligt trekantigt och riktigt obehagligt att köra på. Bakdäcket däremot är fortfarande fräscht. De förra Metzeler Z4 var precis tvärtom: Bakdäcket slut på 400 mil medan framdäcket höll.
Metzeler Z4 var ingen höjdare, medan jag på andra hojar verkligen har gillat efterträdaren Z6. Nya Z8 borde ju rimligtvis vara ännu bättre, men frågan är hur det funkar på en så pass udda hoj som MT-01?
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Kanske lite tidigt att fråga, med tanke på att de är helt nya, men är det någon som hunnit prova Metzeler Z8 på sin MT?
Har den senaste säsongen kört på Michelin Pilot Road 2, som jag har varit väldigt nöjd med förutom en sak: Framdäcket slits ner för j--la fort... På under 500 mil har mitt framdäck blivit synligt trekantigt och riktigt obehagligt att köra på. Bakdäcket däremot är fortfarande fräscht. De förra Metzeler Z4 var precis tvärtom: Bakdäcket slut på 400 mil medan framdäcket höll.
Metzeler Z4 var ingen höjdare, medan jag på andra hojar verkligen har gillat efterträdaren Z6. Nya Z8 borde ju rimligtvis vara ännu bättre, men frågan är hur det funkar på en så pass udda hoj som MT-01?
Inte provat: men mitt Bridgstone måste bytas nu i höst eller tidig vår. Vore intressant att hör något kring Z8.
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Nu är modifiering av dämpare två påbörjad :D
Ursäkta den dåliga bilden...
 

Bifogat

  • DSC00545.jpg
    DSC00545.jpg
    196 KB · Visningar: 111

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Kul att se hur orginal-burkarna ser ut inuti. Blir kul att höra vad du tycker om ljudet när båda är på plats. :)
Inte utan att man är lite sugen på att höra ljudet :)
Nu har jag kommit lite längre...hoppas tvåan hamnar på MT'n innan helgen är slut.
 

Bifogat

  • DSC00549.jpg
    DSC00549.jpg
    189.1 KB · Visningar: 89

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Det nya ljudet, låter riktigt bra :D
Klicka på bild för att lyssna, inspelat med kamera:
 

Bifogat

  • MT_rear.JPG
    MT_rear.JPG
    157.7 KB · Visningar: 98
Last edited:

rastaman_lundel

motorskoj.tk
Gick med
4 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
2005, Yamaha MT-01
Det nya ljudet, låter riktigt bra :D
Klicka på bild för att lyssna, inspelat med kamera:

Även om filmen inte gör ljudet rättvisa i dom lägre frekvenserna, så hörs det att det låter bra mycket ballare en orginal.:D

Bra jobbat! :tummenupp

Har du bara tagit bort delar i dämparna eller har du även tillverkat andra nya detaljer?
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Även om filmen inte gör ljudet rättvisa i dom lägre frekvenserna, så hörs det att det låter bra mycket ballare en orginal.:D

Bra jobbat! :tummenupp

Har du bara tagit bort delar i dämparna eller har du även tillverkat andra nya detaljer?
Tackar!
Om du kollar i post 670 så ser du den nedkapade dämparen samt alu delen som jag tillverkat för att få ihop dämparen igen. Det finns lite kvar att göra för att få ljudet mörkare/dovare. Sedan finns det en ny bakdel på fräsning som kommer att vara lite åt Akra hållet. Håller tummarna för att den ska bli riktigt bra
Sneak peek:
 

Bifogat

  • DSC00538.JPG
    DSC00538.JPG
    144.6 KB · Visningar: 68
Last edited:

Sir Junior

Gubbräser
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Skåneland
Hoj
-19 Yamaha MT-10
Är helt övertygad om att bakdelen kommer att bli redigt bra!
Ska bli så j-kla skönt att få till ett ljud som motsvarar kubiken och utseendet på MT:n.
Dovt, fläskigt, runt och lagom högt ljud :yoparty
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top