MP3 spelare.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Hej

Funderar på att köpa en ny mp3 spelare, och tänkte kolla med den samlade kompetensen/erfarenheten här på SH vad som rekommenderas i spelarväg.
Kraven som jag har är:

Bra ljud!
Bra batteritid
1gig eller över i lagringskapacitet
Eq med manuella kurvor.
Helst lösa batterier!

Färgskärm, radio, inspelning, filmvisning mm bryr jag mig inte om.
Visst finns det där så gör det, men det är punkterna över som är viktiga!

Har en Iriver IFP190 nu, 256mb minne, har haft den varje dag på jobbet i ca 2år och tycker den varit kanon, men skulle vilja ha lite mer minne!
Tycker den låter bra!

Har kollat lite på nyare Iriver, Iaudio och Ipod.

Är även öppen för förslag på inearsnäckor också!
Har "koss the plug" nu, diggar basen och att dom stänger ute allt runtomkringljud, men mellan/diskant kunde ju vara bättre!


Tacksam för tips/råd!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kapar den här tråden lite.

Jag kikar också på MP3-spelare.

Krav:

-LITE
-bra kvalitet
-bra ljud
-ingen färgskärm, video eller annat trams
-radio kvittar
-lång batteritid
-USB2 (inga drivrutiner och annan skit)
-min 1GB
-Vore najs om man kan använda "vanliga" batterier.
-Vore najs om den ÄVEN var laddbar

Har ni några tips? Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST, men jag har ingen aning om vad som är bra!? :confused:
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Yabba skrev:
Hej

Funderar på att köpa en ny mp3 spelare, och tänkte kolla med den samlade kompetensen/erfarenheten här på SH vad som rekommenderas i spelarväg.
Kraven som jag har är:

Bra ljud!
Bra batteritid
1gig eller över i lagringskapacitet
Eq med manuella kurvor.
Helst lösa batterier!

Färgskärm, radio, inspelning, filmvisning mm bryr jag mig inte om.
Visst finns det där så gör det, men det är punkterna över som är viktiga!

Har en Iriver IFP190 nu, 256mb minne, har haft den varje dag på jobbet i ca 2år och tycker den varit kanon, men skulle vilja ha lite mer minne!
Tycker den låter bra!

Har kollat lite på nyare Iriver, Iaudio och Ipod.

Är även öppen för förslag på inearsnäckor också!
Har "koss the plug" nu, diggar basen och att dom stänger ute allt runtomkringljud, men mellan/diskant kunde ju vara bättre!


Tacksam för tips/råd!


Har du iriver så har du lärt dig gilla rent ljud så glöm ipod de är ingen bas iaf inte i dom jag har testat.

Iriver h10 har 5 gb minne bra ljud, tunn men lite svårstyrd och dyr, zen micro har bra ljud och är lätt att lära sig, 5 gb billigare då den inte har färg skärm.

Men det är ju dom dyrare titta på www.pricerunner.se mkt recensioner där.

Om du vill ha basen i the plug men mer diskant rekomenderar jag spark plugg. Enligt mig har den aldels för vass diskant. (hade the plugg men kontakten paja , köpte spark plugg konstatera att det va för mkt diskant.)
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Köpte mig en Sony NW-A1000 (6Gb).
IM_NW-A1000V.jpg


+Bra ljud (med ett par KOSS-plugs, mina öron passade inte så bra med orginallurarna)
+lätta menyer
+smidig
+snygg
+inget onödigt visuellt i displayen
+ 3-4 förinställda EQ samt 2 ändringsbara EQ
-? ingen radio
- mjukvaran på PCn är seg och kan vara svårbegriplig (jag hade dock inga svårigheter)

Pris: 2100 på computercity
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
sharpedge skrev:
Köpte mig en Sony NW-A1000 (6Gb).
IM_NW-A1000V.jpg


+Bra ljud (med ett par KOSS-plugs, mina öron passade inte så bra med orginallurarna)
+lätta menyer
+smidig
+snygg
+inget onödigt visuellt i displayen
+ 3-4 förinställda EQ samt 2 ändringsbara EQ
-? ingen radio
- mjukvaran på PCn är seg och kan vara svårbegriplig (jag hade dock inga svårigheter)

Pris: 2100 på computercity


Har faktist kollat lite på den, och jag måste säga att den är riktigt snygg!!
Men, går det att spela mp3 i den eller måste dom konverteras till Atrac3 först?
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Nope, du kan köra mp3 tillden också. I programmet som hänger med kan du välja att konvertera till ATRAC eller ha kvar mp3.
Glöm ej att flasha om mjukvaruversionen på spelaren det första du gör heller... så du slipper lägga in låtarna på nytt...

Har haft min nu i ca 1 månad och är riktigt nöjd iaf
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Alla har som krav att det ska vara bra ljud i mp3-spelare, ok att det finns dom som har lite bättre ljud än dom billigaste spelarna på marknaden. Troligvis så är det så att dom som sägs ha bra ljud har lite mer bas än andra vilket för många brukar vara synonymt med bra ljud. Men mp3 och bra ljud rimma ganska illa då mp3 är en förstörande algoritm, jo visst kan mp3 med lägre komprimeringsgrad (högre bitrate) låta hyffsat. Men om man är ute efter bra ljud så borde det vara intressantare att titta efter spelare som klarar av spela upp filer av ett fomrat som inte använder en förstörande algorimt, s.k. lossless, t.ex. APE och FLAC som är de vanligaste formaten. Dessa algoritmer kan maximalt lyckas komprimera storleken på filerna till 50% men igengäld så får man ut exakt samma signal som den okomprimerade.
 

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
Lånar tråden med en en relaterad fråga.

Jag har en Ipod Nano och handlar en del musik på Itunes. Problemet är ju att dessa låtar är kodade/krypterade .m4p-filer som inte går att spela i min SE K750 (som används mer än nanon). Finns det nåt program för att konvertera dessa till vanliga mp3:eek:r så jag även kan lira dem i luren?

Det går ju så klart att koppla ljudkortets utgång direkt till ingången och "spela in" utsignalen, men det känns alldeles för omständligt.
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Neb Jones skrev:
Lånar tråden med en en relaterad fråga.

Jag har en Ipod Nano och handlar en del musik på Itunes. Problemet är ju att dessa låtar är kodade/krypterade .m4p-filer som inte går att spela i min SE K750 (som används mer än nanon). Finns det nåt program för att konvertera dessa till vanliga mp3:eek:r så jag även kan lira dem i luren?

Det går ju så klart att koppla ljudkortets utgång direkt till ingången och "spela in" utsignalen, men det känns alldeles för omständligt.

Gå in på google och sök efter mp3 converter. Hittar du inget bra gratis så går du in på www.thepiratebay.org och letar :) :tummenupp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top