Motstånd till miniblinkers - genomgång

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Någon som har en formel för ett motstånd till varje sida? + Hur kopplar ni in dioder för att kunna ha kvar indikator lampan?
 

enter35

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Skogen
Hoj
Kawasaki ZX6R -96
Tack för tipset om reläet som nämnts tidigare i tråden så man slapp kludda med motstånd och grejer!
Var och handlade diod blinkers på Biltema och relä så nu efter en liten stund i garaget så har jag fått allt att fungera även indikatorlampan :)
Fick koppla om lite för och få indikatorlampan och funka oxå! För med den ikopplad så blev det som varningsblinkers först!
Men nu funkar allt som det ska iallafall:banana
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Nu får ni ursäkta mig men nu behöver jag hjälp:Bugar
Jag har satt 4 st LED blinkers på en ZX9R -94 och köpt ett relä (motstånd?) som jag skulle ersätta ordinarie blinkersrelä med. Men lik förbannat så lyser blinkerserna konstant när jag blinkar höger respektive vänster?? Alltså blinkar jag höger så lyser båda högerblinkers konstant. Jag har då också prövat att koppla på ytterliggare motstånd ett ett tills jag var uppe i 7 st parallellkopplade + relät(motstånd?).
Om jag så kopplar bort allt och sätter dit originalrelät utan motstånd så är resultatet samma???

Är det nån vänlig själ som begriper vad i h-e som är fel?

OBS! kontrolllampan är inte inkopplad!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Om du köper ett lastoberoende relä på biltema så behövs inga motstånd.

Relä är det fyrkantiga svarta stor som en tändsticksask ca... med flera ingångar.

Motstånd är runda avlånga eller fyrkaniga avlånga och mindre. en trådi varje ända.

Känns som du behöver läsa igenom tråden långsamt igen...

Förslagsvis har du kopplat in relät fel om det är ett lastoberoende.

Nu får ni ursäkta mig men nu behöver jag hjälp:Bugar
Jag har satt 4 st LED blinkers på en ZX9R -94 och köpt ett relä (motstånd?) som jag skulle ersätta ordinarie blinkersrelä med. Men lik förbannat så lyser blinkerserna konstant när jag blinkar höger respektive vänster?? Alltså blinkar jag höger så lyser båda högerblinkers konstant. Jag har då också prövat att koppla på ytterliggare motstånd ett ett tills jag var uppe i 7 st parallellkopplade + relät(motstånd?).
Om jag så kopplar bort allt och sätter dit originalrelät utan motstånd så är resultatet samma???

Är det nån vänlig själ som begriper vad i h-e som är fel?

OBS! kontrolllampan är inte inkopplad!
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Om du köper ett lastoberoende relä på biltema så behövs inga motstånd.

Relä är det fyrkantiga svarta stor som en tändsticksask ca... med flera ingångar.

Motstånd är runda avlånga eller fyrkaniga avlånga och mindre. en trådi varje ända.

Känns som du behöver läsa igenom tråden långsamt igen...

Förslagsvis har du kopplat in relät fel om det är ett lastoberoende.

Nja jag har ju faktiskt redan monterat ett "lastberoende" relä (ersätter ordinarie blinkersrelä) men det hjälper inte?
Motstånden jag prövade att montera ett o ett är ifrån Duells och liknar Biltemas.
Det blinkar inte ens snabbt utan bara ett konstant sken.
Jag har läst igenom tråden (dock inte alla 185 inlägg) men de senaste och de som har haft liknande problem med konstant sken har inte fått nåt svar? Om jag nu inte har missat det i mitt frustrerande letande?

Reläet är rätt inkopplat. Det finns 4 kablar: 2 svarta som skall kopplas till jord på MC'n, 1 vit som skall kopplas till "utgången" ? till blinkers och en röd för strömförsörjning.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
och med hjälp av ohms lag kom du fram till att dina motstånd skulle vara?

Btw det skall vara lastoberoende. Inte lastberoende? har du köpt "fel" relä?


För all del släng dit originalrelät och dit med ett motstånd på varje ledblinkers ifall relät du köpte är trasigt.

Då kommer eventuell övrig elektronik uppleva dina blinkers som om de vore original.


Nja jag har ju faktiskt redan monterat ett "lastberoende" relä (ersätter ordinarie blinkersrelä) men det hjälper inte?
Motstånden jag prövade att montera ett o ett är ifrån Duells och liknar Biltemas.
Det blinkar inte ens snabbt utan bara ett konstant sken.
Jag har läst igenom tråden (dock inte alla 185 inlägg) men de senaste och de som har haft liknande problem med konstant sken har inte fått nåt svar? Om jag nu inte har missat det i mitt frustrerande letande?

Reläet är rätt inkopplat. Det finns 4 kablar: 2 svarta som skall kopplas till jord på MC'n, 1 vit som skall kopplas till "utgången" ? till blinkers och en röd för strömförsörjning.
 
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Ni kan glömma min fråga!:glömdet Jag var iväg till Biltema och köpte deras lastberoende relä och se på f-n det funkade:yoparty
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl

Sl33py

Ett hjul är bättre än två.
Gick med
2 Jan 2009
Ort
I fönstret med döda blommor
Hoj
Fireblade -06, CR250R -02
Nu har jag kanske ett lite udda problem, har ögnat igenom tråden men inte sett någon med samma problem.

Har bytt till LED-blinkers runt om och satt dit motstånd på vardera. Men nu till problemet, höger sida fungerar perfekt och blinkar bra, men på vänster sida så fungerar bara fram. den blinkar ju snabbt bara för att vänster bak inte blinkar alls.
Kollade så att det gick ström till vänster bak, men den sidan var mycket svagare än den högra.
Har prövat med 3 olika motstånd och 2 olika blinkers. Kan det vara som så att blinkersrelät sjunger på sista versen?

Hojen är en R6 -01

Tack på förhand!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Nu har jag kanske ett lite udda problem, har ögnat igenom tråden men inte sett någon med samma problem.

Har bytt till LED-blinkers runt om och satt dit motstånd på vardera. Men nu till problemet, höger sida fungerar perfekt och blinkar bra, men på vänster sida så fungerar bara fram. den blinkar ju snabbt bara för att vänster bak inte blinkar alls.
Kollade så att det gick ström till vänster bak, men den sidan var mycket svagare än den högra.
Har prövat med 3 olika motstånd och 2 olika blinkers. Kan det vara som så att blinkersrelät sjunger på sista versen?
Hojen är en R6 -01
Tack på förhand!
Den lille hemmaelektrikern har kopplat fel...
Reläet bryr sig inte om om strömmen går åt höger eller vänster (det gör bara politikerna..)
Kolla - gör om..
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Nu har jag kanske ett lite udda problem, har ögnat igenom tråden men inte sett någon med samma problem.

Har bytt till LED-blinkers runt om och satt dit motstånd på vardera. Men nu till problemet, höger sida fungerar perfekt och blinkar bra, men på vänster sida så fungerar bara fram. den blinkar ju snabbt bara för att vänster bak inte blinkar alls.
Kollade så att det gick ström till vänster bak, men den sidan var mycket svagare än den högra.
Har prövat med 3 olika motstånd och 2 olika blinkers. Kan det vara som så att blinkersrelät sjunger på sista versen?

Hojen är en R6 -01

Tack på förhand!

Du bor i ståckhålm däri problemet ligger!
 

Sl33py

Ett hjul är bättre än två.
Gick med
2 Jan 2009
Ort
I fönstret med döda blommor
Hoj
Fireblade -06, CR250R -02
Du bor i ståckhålm däri problemet ligger!

Tror visst att lilla bondlurken svalt lite mycket dynga...

Den lille hemmaelektrikern har kopplat fel...
Reläet bryr sig inte om om strömmen går åt höger eller vänster (det gör bara politikerna..)
Kolla - gör om..

Jo, får testa och göra om det.. Tycker ju inte att det kan gå så mycket fel när man bara trycker på motstånden..
 
Last edited:

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
on..? on..? on.....????

Ledsen, men jag förstår inte endå...

Problem - Varningsblinkers effekt.
Jag grejar med en falco, har bytt relä till ett från Honda center. Dock var det tre kontakter på nya relät, men bara två på det gamla.
Det blinkar finfint, men på alla fyra som sagt.

Har gått igenom denna tråden och har så kommit fram till att jag antagligen behöver fixa med indikatorlapan. Men behöver jag verkligen montera av panelen, öppna upp och klippa/ta bort indikatorlampan för att få detta att funka? känns inte helt bra.. :confused:

Tack på förhand!
 

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Ort
söder
Hoj
röd ;)
Hej! Någon som upplevt samma problem? Lösning? Har redan kollat igenom hela blinkerstråden men inte kommit fram till nåt vettigt.

Har monterat 4 st miniblinkers på r6 00.
Monterat lastoberoende relä a la biltema.

Nya blinkers 12v 1w
Gamla 12v 21w
Blinkersrelä art nr. 42-140 hos biltema 100w

Problemet som uppstått är att när man blinker åt ena hållet så lyser den andra sidan svagt i samma takt. Blinkersindikatorlampan blinkar ej.

Snacka med en kille med samma problem men han kunde inte erinra sig om hur han löst det. Dock trodde han att det kom för mycket ström till reläet så att det inte funka som det ska och att lösningen var väldigt banal...

Hjäääääääääääälp mig för jag vet inte va jag ska göra!!!!!!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top