Motorvägspåfart

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
När det gäller påfarter så vore det bra om folk kunde fatta att det heter accelerationsfält av en anledning.

Kan man GILLA mer än en gång eller!? :tummenupp

FAN, vad jag hatar folk som segar sig på påfarten och glider ut i 110km/h's trafik i 60-70. VANSINNE! :huvet

Och man kan ge sig FAN på att dom snackar i mobil! :kulspruta
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Då tillhör jag de dumma.

Jag hade kört bil i tjugofem år innan jag fick reda på att det inte är någon som har företräde vid en vanlig motorvägspåfart. Det är gemensamt ansvar som gäller. Naturligt kan man tycka. Men likväl visste jag inte det:brinnerup

Det fick jag reda på när jag själv tog MC kortet.

Dessvärre måste jag meddela dig om att du fortfarande inte har lärt dig det! Det är den som ska ut på motorvägen som har ansvaret :)
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Kan man GILLA mer än en gång eller!? :tummenupp

FAN, vad jag hatar folk som segar sig på påfarten och glider ut i 110km/h's trafik i 60-70. VANSINNE! :huvet

Och man kan ge sig FAN på att dom snackar i mobil! :kulspruta

eller nån som sitter nästan på ratten och stirrar ut i fjärran :mad:





3115746894_463c5f6959.jpg
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Dessvärre måste jag meddela dig om att du fortfarande inte har lärt dig det! Det är den som ska ut på motorvägen som har ansvaret :)

http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/

Påfart till motorväg

Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller.
Finns inget accelerationsfält har de anslutande fordonen väjningsplikt mot trafiken på motorvägen.
Lämna påfarten så snart du kan. Kom ihåg att kolla döda vinkeln.
 

Smagatusk

Guest
http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/

Påfart till motorväg

Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller.
Finns inget accelerationsfält har de anslutande fordonen väjningsplikt mot trafiken på motorvägen.
Lämna påfarten så snart du kan. Kom ihåg att kolla döda vinkeln.

Och hur ser man skillnad på accelerationsfält och påfart?

Påfart endast vid tvåfilig motorväg, eller? Annars accelerationsfält? Fyrfilig motorväg. 2+1? Nä... :död
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det var nära man blev riktigt korkad där!!:rodnar (tack pjohan)

Men jag skulle gissa att om det inte finns ett accelerationsfält ut till motorväg så måste det väl vara skyltat med stopp-plikt eller annat lämna företräde märke/markering.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Du har ALDRIG företräde eller förkörsrätt, däremot kan du vara skyldig att lämna företräde eller ha väjningsplikt!

Jo man har företräde mot anslutande vägar om man kör på huvudled. Sen finns de korsningar med skyltar som talar om att ena vägen har företräde mot den andra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo man har företräde mot anslutande vägar om man kör på huvudled. Sen finns de korsningar med skyltar som talar om att ena vägen har företräde mot den andra.

Om jag inte minns fel så är det så att man har plikt att lämna företräde, men man har aldrig rätt till företräde. Allt för att försöka stämma fan i bäcken vad gäller alla paragrafryttaridioter som propsar stenhårt på sin rätt, om det så skulle innebära trejde världskriget.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Och hur ser man skillnad på accelerationsfält och påfart?

Påfart endast vid tvåfilig motorväg, eller? Annars accelerationsfält? Fyrfilig motorväg. 2+1? Nä... :död

En normal motorvägspåfart är ett accelerationsfält. Exempelvis:

1315055909.jpg


Edit: Bilden blev lite klippt i högerkant, normal påfart med viss sträcka att accelerera. Tror att påfart med väjningsplikt i praktiken bara förkommer i samband med vägbyggen och då kombinerat med skyltar som påbjuder väjningsplikt.
 
Last edited:

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Fnular fortfarande på vad and:s körskolegubbe var ute efter. När jag läser frågan bör man kunna tyda skyltningen, som Road-Ragge skriver ovan, om påfarten försvinner eller fortsätter i en egen fil. Inte fan ska man behöva åka ut på motorvägen för att konstatera det, i så fall är såväl frågan som körskoleläraren dum i huvudet. :smasha
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Om jag inte minns fel så är det så att man har plikt att lämna företräde, men man har aldrig rätt till företräde. Allt för att försöka stämma fan i bäcken vad gäller alla paragrafryttaridioter som propsar stenhårt på sin rätt, om det så skulle innebära trejde världskriget.

I min körskolebok står att de andra vägarna ska lämna företräde vilket borde betyda att man har företräde om man kör på huvudled. :)
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Försök hitta någon skrivning om att du på något sätt har företräde i trafiken :fakta

http://korkortonline.se/teori/vajningsregler/
Väjningsregler – körkortsteori

Grunden för alla väjningsregler är att ingen har rättigheter i trafiken, utan det enda som finns är gemensamma skyldigheter. Olika perspektiv på samma situation:
•”Jag har företräde, eftersom jag kör på en huvudled.”
Tankar på att du har rätt till att ta för dig av något i trafiken är farliga.
•”De andra bilarna har väjningsplikt mot mig, eftersom jag kör på en huvudled.”
Bra och trafiksäkert tankesätt
Jo man har företräde mot anslutande vägar om man kör på huvudled. Sen finns de korsningar med skyltar som talar om att ena vägen har företräde mot den andra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I min körskolebok står att de andra vägarna ska lämna företräde vilket borde betyda att man har företräde om man kör på huvudled. :)

Mjaaeeeh, där har de hittat på en lite skum logisk krumbukt. Du på huvudled har inte företrädesrätt, det är bara de andra som har väjningsplikt. :)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
När det gäller påfarter så vore det bra om folk kunde fatta att det heter accelerationsfält av en anledning.

Klicka på knappen multi-citat och gör flera citat eller kommentarer i ett inlägg. Sen finns ju knappen "ändra" om du vill förlänga ditt föregående citat, men jag antog att du var en besserwisser så du vet ju redan detta.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Vafan? Jag förklarar enkelt hur man gör detta om man är medlem på Sporthoj.com

sporthoj.jpg

Funkar 9/10 gånger.
Ha gärna en hoodie och tonade visir så folk tror att du är farlig. Att ha en högljud ljuddämpare (> 120 db) givetvis ett krav.

Lycka till!
 

mikkeboz

Medlem
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Busa -06
Och så har man skyldighet att underlätta för filbyte,m.a.o. så får man inte stänga eventuell "lucka" om någon ska ansluta till vägen du färdas på
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
En påfart som blir eget fält markeras med en skylt som är vit med pilar på, tex två pilar framåt och en från höger som sen fortsätter.
F20-vaganslutning-med-separat-korfalt.png
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Motorvägspåfart :tummenupp det är den enda sträcka där det råder absolut fri fart. Det finns inte en chans att polisen kan ha en fartkontroll på en accelerationssträcka, såna här djuplodande kunskaper är ingenting man lär sig i körskolan :rolleyes:

Finns gott om dem längs E22 iaf. >.< En vid Kallinge, där det tom är stopplikt för påfarten upp på motortrafikleden.

1. Läs
2. Tänk (slå upp om så behövs, t.ex. för att huvudet har lite otur)
3. Svara (om fortfarande nödvändigt efter punkt 2)

Och alltid i den ordningen ;)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vafan? Jag förklarar enkelt hur man gör detta om man är medlem på Sporthoj.com

View attachment 364311

Funkar 9/10 gånger.
Ha gärna en hoodie och tonade visir så folk tror att du är farlig. Att ha en högljud ljuddämpare (> 120 db) givetvis ett krav.

Lycka till!

Du har ju ingen koll alls. Här kan man utan vidare ta innern (Höger) hela vägen tills man passerat den bil som befinner sig längst bort till höger i bild. Det gäller att planera sin körning och på mitt sätt tar du hela fältet i ett svep. Inte anar de att du är på väg och kan alltså inte ställa till det för dig.

Jag borde jobba på körskola!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top