Motorvägspåfart

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Fick en fråga från min körskolelärare som var lite klurig. Han ville veta hur man ser skillnaden på olika motorvägspåfarter, de som fortsätter i ett eget körfält och de som kräver att man byter körfält från påfarten. Detta är något som jag aldrig har funderat på men någon annan kanske har. :va
 

limebiten

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
farsta
Hoj
Ducati Monster 600
Rätta mig om jag har fel. Men jag har för mig att det här och göra med körfälts sträcket.
;-)
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Rätta mig om jag har fel. Men jag har för mig att det här och göra med körfälts sträcket.
;-)

Ja jo förmodligen. Men att kunna förklara det på ett bra sätt kan jag inte, antagligen är jag trött eller helt bakom flötet :gnissla..
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Du ser det på linjerna jue... Du behöver inte byta körfält ifall den inte finns sträckade linjer.
Så det kommer en lång heldragen linje som sedan tar slut och som samtidigt ansluter sig till den nya vägen som består av 2 körfält var av den ena du färdas på. (Well i think so, hehe)
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Du ser det på linjerna jue... Du behöver inte byta körfält ifall den inte finns sträckade linjer.
Så det kommer en lång heldragen linje som sedan tar slut och som samtidigt ansluter sig till den nya vägen som består av 2 körfält var av den ena du färdas på. (Well i think so, hehe)

Tack!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Man lyfter blicken så man ser vad som händer mer än 3 meter framför motorcykeln. Den tekniken fungerar bra även för att ha koll på annat som händer i trafiken :)
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Herre jösses...
Det är skrämande att se hur otroligt dumma folk är!!
Frågan är hur man lyckas ta kk överhuvudtaget...
Ser dagligen hur "svårt" det är att köra på (lr av för den delen) en motorväg och det mest otroliga i det hela är att LAGEN är glasklar vad som gäller.
När det gäller målade linjer så är det också glasklart vad som gäller.
Sunt förnuft finns inte längre heller i folks hjärna.

Folk älskar att hitta på egna regler och det är en väldigt stor orsak till tillbud och olyckor i trafiken.

Men en sak är säkert iaf, det blir bara sämre och sämre i trafiken så länge polisen koncentrerar sig på hastigheten och inte beteende i trafiken.

Jag är FÖR nolltolerans i trafiken och då menar jag nolltolerans för ALLT (trasig lampa till grov rattfylla) på alla alltid!!


.../Yoshi
 

sportbike

Guest
Herre jösses...
Det är skrämande att se hur otroligt dumma folk är!!
Frågan är hur man lyckas ta kk överhuvudtaget...
Ser dagligen hur "svårt" det är att köra på (lr av för den delen) en motorväg och det mest otroliga i det hela är att LAGEN är glasklar vad som gäller.
När det gäller målade linjer så är det också glasklart vad som gäller.
Sunt förnuft finns inte längre heller i folks hjärna.

Folk älskar att hitta på egna regler och det är en väldigt stor orsak till tillbud och olyckor i trafiken.

Men en sak är säkert iaf, det blir bara sämre och sämre i trafiken så länge polisen koncentrerar sig på hastigheten och inte beteende i trafiken.

Jag är FÖR nolltolerans i trafiken och då menar jag nolltolerans för ALLT (trasig lampa till grov rattfylla) på alla alltid!!


.../Yoshi
Det var ju ett välformulerat och informativt svar.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Då tillhör jag de dumma.

Jag hade kört bil i tjugofem år innan jag fick reda på att det inte är någon som har företräde vid en vanlig motorvägspåfart. Det är gemensamt ansvar som gäller. Naturligt kan man tycka. Men likväl visste jag inte det:brinnerup

Det fick jag reda på när jag själv tog MC kortet.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Herre jösses...
Det är skrämande att se hur otroligt dumma folk är!!
Frågan är hur man lyckas ta kk överhuvudtaget...
Ser dagligen hur "svårt" det är att köra på (lr av för den delen) en motorväg och det mest otroliga i det hela är att LAGEN är glasklar vad som gäller.
När det gäller målade linjer så är det också glasklart vad som gäller.
Sunt förnuft finns inte längre heller i folks hjärna.

Folk älskar att hitta på egna regler och det är en väldigt stor orsak till tillbud och olyckor i trafiken.

Men en sak är säkert iaf, det blir bara sämre och sämre i trafiken så länge polisen koncentrerar sig på hastigheten och inte beteende i trafiken.

Jag är FÖR nolltolerans i trafiken och då menar jag nolltolerans för ALLT (trasig lampa till grov rattfylla) på alla alltid!!


.../Yoshi

Så ja lilla ponken :såjaponken, alla kan inte precis alla trafikregler felfritt innan de fått lära sig dom samt utövat dom.Tänk om man kunde ha nolltolerans för besserwisrar istället.

"hO51n",s förklaring var nog så bra "and" så fortsätt du med att köra enligt den förklaringen. :crash
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Du har ALDRIG företräde eller förkörsrätt, däremot kan du vara skyldig att lämna företräde eller ha väjningsplikt!

Då tillhör jag de dumma.

Jag hade kört bil i tjugofem år innan jag fick reda på att det inte är någon som har företräde vid en vanlig motorvägspåfart. Det är gemensamt ansvar som gäller. Naturligt kan man tycka. Men likväl visste jag inte det:brinnerup

Det fick jag reda på när jag själv tog MC kortet.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Herre jösses...
Det är skrämande att se hur otroligt dumma folk är!!
Frågan är hur man lyckas ta kk överhuvudtaget...
Ser dagligen hur "svårt" det är att köra på (lr av för den delen) en motorväg och det mest otroliga i det hela är att LAGEN är glasklar vad som gäller.
När det gäller målade linjer så är det också glasklart vad som gäller.
Sunt förnuft finns inte längre heller i folks hjärna.

Folk älskar att hitta på egna regler och det är en väldigt stor orsak till tillbud och olyckor i trafiken.

Men en sak är säkert iaf, det blir bara sämre och sämre i trafiken så länge polisen koncentrerar sig på hastigheten och inte beteende i trafiken.

Jag är FÖR nolltolerans i trafiken och då menar jag nolltolerans för ALLT (trasig lampa till grov rattfylla) på alla alltid!!


.../Yoshi

Kan inte du dra lagen om påfart och avfart på motorväg du som kan? Gärna motortrafikled också.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Skyltning. Det brukar väl sitta en stor vit skylt med svarta pilar vi sidan av vägen som talar om när vägen ändrar antal körfält. Vid motorvägspåfart har du alltså tre paralella pilar rakt upp om motorvägen blir trefilig från att ha varit tvåfilig. Den vanligaste varianten av denna skylt hittar du på 2/1 vägar där två körfält gåt ihop till ett körfält.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Man får väl titta på GPS-displayen alternativt snabbsurfa googlemaps för en extra kontroll av hur det ser ut framför ens eget fordon :yoparty
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
När det gäller påfarter så vore det bra om folk kunde fatta att det heter accelerationsfält av en anledning.
apap, det är inte nödvändigt med accelerationsfält på en påfart, dock är det i regel så att en påfart har acc.fält.
(tror inte jag har sett en påfart utan, så det är väl mest av akademiskt intresse)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Motorvägspåfart :tummenupp det är den enda sträcka där det råder absolut fri fart. Det finns inte en chans att polisen kan ha en fartkontroll på en accelerationssträcka, såna här djuplodande kunskaper är ingenting man lär sig i körskolan :rolleyes:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
apap, det är inte nödvändigt med accelerationsfält på en påfart, dock är det i regel så att en påfart har acc.fält.
(tror inte jag har sett en påfart utan, så det är väl mest av akademiskt intresse)

Finns gott om dem längs E22 iaf. >.< En vid Kallinge, där det tom är stopplikt för påfarten upp på motortrafikleden.
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
om körfältslinjerna till vänster om dig är tjocka kommer ditt körfält antingen ta slut eller gå en annan väg en det körfältet till vänster om dig , om du kör ut på en väg och körfältslinjerna till vänster om dig är tunna så kommer ditt körfält fortsätta rakt fram , samma sak om du har tunna linjer till höger om dig och de blir tjocka så betyder det att ditt körfält kommer ta en annan väg än körfältet till vänster om dig
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top