Nu är jag ju lite sent ute att svara men i alla fall.
Jag har själv kollat upp lite efter att jag hade felaktig termostat i bilen så den bara kom upp i 70 grader vintertid.
Rent generellt så är det som händer att motorn slits lite mer då den inte kommer upp i temp. Den mår bäst vid 90-100 grader i temp. Men det är inte någon jätteskillnad så jag tror inte det har någon större betydelse om du inte kör väldigt mycket.
Den andra delen är att den drar mer bränsle. Bilen gick upp från 0,9 till 1,1 vid blandad körning när den inte kom upp i temp. Eller rättare sagt så gick förbrukningen ner 2 dl/mil när jag bytte termostaten.
Det är alltså mest ekonomisk påverkan. Med det sagt så kan det vara en bra idé att försöka skydda delar av motorn från fartvinden lite när det är så kallt. Jag skulle säga att försök skärma av nedre delen av motorn och lämna kylaren öppen. (Termostaten ska ju reglera hur mycket värme som släpps till kylaren) Då slipper du riskera onödiga problem med överhettning om du inte monterat bort skydden och det blir varmare ut eller då kör i stadstrafik.