Motortemp på vintern

Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Jag kör numera med motorvärmare på min sockerbaserade och luftkylda Ducati och den verkar hantera vintern ganska bra. 10W-40 isf 20W-50 samt ett tal varmare stift och den startar utan att knorra trots en hel massa minusgrader.
Har inte täckt för oljekylaren, kan ju vara en idé kanske...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu är jag ju lite sent ute att svara men i alla fall.
Jag har själv kollat upp lite efter att jag hade felaktig termostat i bilen så den bara kom upp i 70 grader vintertid.

Rent generellt så är det som händer att motorn slits lite mer då den inte kommer upp i temp. Den mår bäst vid 90-100 grader i temp. Men det är inte någon jätteskillnad så jag tror inte det har någon större betydelse om du inte kör väldigt mycket.
Den andra delen är att den drar mer bränsle. Bilen gick upp från 0,9 till 1,1 vid blandad körning när den inte kom upp i temp. Eller rättare sagt så gick förbrukningen ner 2 dl/mil när jag bytte termostaten.

Det är alltså mest ekonomisk påverkan. Med det sagt så kan det vara en bra idé att försöka skydda delar av motorn från fartvinden lite när det är så kallt. Jag skulle säga att försök skärma av nedre delen av motorn och lämna kylaren öppen. (Termostaten ska ju reglera hur mycket värme som släpps till kylaren) Då slipper du riskera onödiga problem med överhettning om du inte monterat bort skydden och det blir varmare ut eller då kör i stadstrafik.
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Nu är ju vintern slut och Suzukin överlevde väl hyfsat. Oljan mådde inte speciellt bra utan blev väldigt vattnig.
Dock ser det ut som att motorn fortfarande har svårt att komma upp i över 70°C trots att det är 10°C ute.
Kan det vara mätaren som är paj?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
termostat kanske.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en pappskiva på nedre delen på kylaren och kommer numera upp i rätt temperatur. Dessutom slipper jag massa skit i kylaren :crash
När det blir lite varmare så tar jag bort skivan.:tummenupp
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
En del hojar har ganska stor hysteres på sina termostat, börjar öppna vid typ 60grader och är helt öppna vid kanske 80-90grader. Släpper man ut aldrig så lite vätska i kylaren och det är kallt ute så är det som kommer tillbaka rejält kallt. Fungerar säkert suveränt när det är +30grader ute och man gasar hårt. På min gamla Kawa fanns det ett 80graders termostat för Svenska marknaden, och det ersätts ofta med EU termostaten som öppnar runt 60grader.

Fungerar säkert utmärkt att tejpa en del av kylaren.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top