Motorsåg?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mitt största bekymmer nu är att släpa hem Aspen 2T i små 4L dunkar.. Måste hitta stordunk eller på pump någonstans. Kan inte begripa att jag gör av med så mycket... Hur gör ni andra? Beställer en pall till företaget?
Personligen så ser jag till att grejorna är i ordning och arbetar effektivt...

Allvarligt, så är det helt OK med smådunkar.
En smidig förpackning att ha med sig.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Själv kör jag en CS2250 som är köpt utav Anders. Den har gått sina timmar den med... Mitt största bekymmer nu är att släpa hem Aspen 2T i små 4L dunkar.. Måste hitta stordunk eller på pump någonstans. Kan inte begripa att jag gör av med så mycket... Hur gör ni andra? Beställer en pall till företaget?
Finns både i 25l, 200l fat, och på tankomat lite varstans, iaf ute på vischan.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du nämner ju sågar en annan som är en enkel villa ägare aldrig behöver fundera på.
Men dom grövre sågar jag hållit i har alla varit Stihl.
Själv kör jag en CS2250 som är köpt utav Anders. Den har gått sina timmar den med... Mitt största bekymmer nu är att släpa hem Aspen 2T i små 4L dunkar.. Måste hitta stordunk eller på pump någonstans. Kan inte begripa att jag gör av med så mycket... Hur gör ni andra? Beställer en pall till företaget?

Hur som, kikar man på dessa sågar du nämner så är det nog snarare tycke smak som avgör. Alla är vettiga och gör sitt jobb. Qvarnorna ser man ofta i större sågar. Polaren som jobbar på hyresföretag där kör dom bara qvarna.

Just ja, nöjd med den sågen? Jag kommer inte ihåg hur många sådana jag sålde men för det priset så är det sjukt mycket såg för pengarna. Jag har en sådan som "Byggsåg" som kommer fram när man ska såga upp för dörrar och fönster i timmerkåkar, jäkligt smidig såg.
Angående dunkar så blir det inte mycket billigare med större men visst blir det några kronor.
Vill du ha större så kan jag se till att du får hem ett fat med Aspen, då blir det billigare :D
Annars har de större handlarna ofta en Aspendepå där man kan tanka från pump.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
200L fat känns lite överdrivet... Men praktiskt!
20L dunk skulle jag vilja hitta. Så tar man med sig en ny påfylld när man åker iväg.
Har en back med soppa, kedjeolja, fil och timmersaxar. Ett färdigt kitt att lyfta in i bilen.

Skulle vilja hitta en pump i närheten med Aspen. Tror det ska finnas i Uppsala.

Skitnöjd med sågen. Pang för pengen som du nämner är svårslaget. Ibland när man kör lite grovt ute i skogen så skulle man önska sig 15"svärd. Men hobbysågare som jag är så duger lilla svärdet och effekten. Är ju bevisat många ggr om att större svärd ger fler olyckor. Man måste ju tänka säkerhet också.
Går lite väl ojämnt på tomgång, sen kan jag tycka att den är lite tjurig att starta när den är varm.
Rengöringsmässigt och användande så är den riktigt smidig. Gör ju alltid rent sågen och ser till att den är redo efter att jag sågat klart, så är det bara att ta sin "back" och dra iväg.
Trodde tomgången skulle ge sig efter ett antal timmars körande, men den vart bara lite bättre. men va fn den går bra nog, har fin ork ser ut som ny fortfarande(nåja lite repor är det). Har ju möjlighet att jämföra mot farsans 2249 och brorsans 2250 och svågerns lilla qvarna 122?. Snål på soppa är den om man jämför med andra sågar. Är ibland två som jobbar och jag tankar absolut minst. Vi pratar säkert 30%. Jämfört mot farsan, brorsan, min gamla och svågerns qvarna.

Slår man ut totalen så är det ett utav mina bästa köp under 2000 talet. Sågen kommer ju gå i minst 20år med mitt "lilla" användande.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du skulle nog behöva åka in och få den justerad av ett proffs, då får du bort det där med att den är svårstartad samt risig tomgång. Man kan givetvis göra det själv men en som är duktig fixar det på några minuter och man får en "ny" såg. Just Jonseredarna tycker jag inte går lika bra som stihlarna direkt från bandet utan de kräver lite mer inkörning samt justering. Din såg provstartade jag och körde men ingen justering om jag minns rätt.
Min var likadan när den var ny men efter lite skruvande så är den alltid lika lättstartad och tomgången är så när som perfekt men man kan inte alltid få perfekt på båda sidorna så att säga :)
Väderlek borde också påverka så klart.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
§waq
200L fat känns lite överdrivet... Men praktiskt!
20L dunk skulle jag vilja hitta. Så tar man med sig en ny påfylld när man åker iväg.
Har en back med soppa, kedjeolja, fil och timmersaxar. Ett färdigt kitt att lyfta in i bilen.

Skulle vilja hitta en pump i närheten med Aspen. Tror det ska finnas i Uppsala.

Skitnöjd med sågen. Pang för pengen som du nämner är svårslaget. Ibland när man kör lite grovt ute i skogen så skulle man önska sig 15"svärd. Men hobbysågare som jag är så duger lilla svärdet och effekten. Är ju bevisat många ggr om att större svärd ger fler olyckor. Man måste ju tänka säkerhet också.
Går lite väl ojämnt på tomgång, sen kan jag tycka att den är lite tjurig att starta när den är varm.
Rengöringsmässigt och användande så är den riktigt smidig. Gör ju alltid rent sågen och ser till att den är redo efter att jag sågat klart, så är det bara att ta sin "back" och dra iväg.
Trodde tomgången skulle ge sig efter ett antal timmars körande, men den vart bara lite bättre. men va fn den går bra nog, har fin ork ser ut som ny fortfarande(nåja lite repor är det). Har ju möjlighet att jämföra mot farsans 2249 och brorsans 2250 och svågerns lilla qvarna 122?. Snål på soppa är den om man jämför med andra sågar. Är ibland två som jobbar och jag tankar absolut minst. Vi pratar säkert 30%. Jämfört mot farsan, brorsan, min gamla och svågerns qvarna.

Slår man ut totalen så är det ett utav mina bästa köp under 2000 talet. Sågen kommer ju gå i minst 20år med mitt "lilla" användande.

Husorna justerar sig själva...

- - - Updated - - -

§waq
200L fat känns lite överdrivet... Men praktiskt!
20L dunk skulle jag vilja hitta. Så tar man med sig en ny påfylld när man åker iväg.
Har en back med soppa, kedjeolja, fil och timmersaxar. Ett färdigt kitt att lyfta in i bilen.

Skulle vilja hitta en pump i närheten med Aspen. Tror det ska finnas i Uppsala.

Skitnöjd med sågen. Pang för pengen som du nämner är svårslaget. Ibland när man kör lite grovt ute i skogen så skulle man önska sig 15"svärd. Men hobbysågare som jag är så duger lilla svärdet och effekten. Är ju bevisat många ggr om att större svärd ger fler olyckor. Man måste ju tänka säkerhet också.
Går lite väl ojämnt på tomgång, sen kan jag tycka att den är lite tjurig att starta när den är varm.
Rengöringsmässigt och användande så är den riktigt smidig. Gör ju alltid rent sågen och ser till att den är redo efter att jag sågat klart, så är det bara att ta sin "back" och dra iväg.
Trodde tomgången skulle ge sig efter ett antal timmars körande, men den vart bara lite bättre. men va fn den går bra nog, har fin ork ser ut som ny fortfarande(nåja lite repor är det). Har ju möjlighet att jämföra mot farsans 2249 och brorsans 2250 och svågerns lilla qvarna 122?. Snål på soppa är den om man jämför med andra sågar. Är ibland två som jobbar och jag tankar absolut minst. Vi pratar säkert 30%. Jämfört mot farsan, brorsan, min gamla och svågerns qvarna.

Slår man ut totalen så är det ett utav mina bästa köp under 2000 talet. Sågen kommer ju gå i minst 20år med mitt "lilla" användande.

Husorna justerar sig själva...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Du skulle nog behöva åka in och få den justerad av ett proffs, då får du bort det där med att den är svårstartad samt risig tomgång. Man kan givetvis göra det själv men en som är duktig fixar det på några minuter och man får en "ny" såg. Just Jonseredarna tycker jag inte går lika bra som stihlarna direkt från bandet utan de kräver lite mer inkörning samt justering. Din såg provstartade jag och körde men ingen justering om jag minns rätt.
Min var likadan när den var ny men efter lite skruvande så är den alltid lika lättstartad och tomgången är så när som perfekt men man kan inte alltid få perfekt på båda sidorna så att säga :)
Väderlek borde också påverka så klart.


Nä min såg hade du inte igång. Skickades ju med posten. Vi kom överens om att så gör vi.

Går det att justera förgasaren? Trodde min modell hade självjusterande.
Problemet har inte varit något jag lagt större tanke på.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nä min såg hade du inte igång. Skickades ju med posten. Vi kom överens om att så gör vi.

Går det att justera förgasaren? Trodde min modell hade självjusterande.
Problemet har inte varit något jag lagt större tanke på.

Just ja, så var det ju :) Det var någon på SH som hämtade sin såg också, måste ha blandat ihop det.
Nej då, med en specialnyckel så kan man justera rätt friskt på den. Vi gör det gratis på alla sålda sågar när det behövs men du har ju lite långt att åka så en en vanlig handlare fixar det på någon/några minuter åt dig för nån hundring kan jag tro.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top