Motorolja i gaffeln?

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
om man inte har gaffelolja kan man slå i motorolja i gaffeln tills man kommer till verkstan?

gör motoroljan nån skada i gaffeln?:confused:
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Den är inte så bra för det ändamålet. Lär nog trycka ut packboxarna. Skaffa riktig olja istället.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
De funkar fint, kör på :)
Skillnaden är väl främst att gaffeln kan bli styvare beroende på vilken olja du häller i
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Googlar man finns en hel del åsikter. Som vanligt när det gäller oljor :)

http://www.google.com/webhp?client=...&source=android-home#q=motorolja+i+framgaffel
https://www.google.se/search?redir_...owser-type&qsubts=1407275603931&action=devloc

Generellt har holjor en hel del tillsatser för att ge önskade egenskaper, t ex saknar mc-olja vissa friktionsdämpande egenskaper för att undvika kopplingsslir i f t biloljor. Gaffelolja har väl ett relativt smalt arbetstemperaturområde inom vilket egenskaperna ska vara så likartade som möjligt. Dessutom kommer antagligen en del olja att bli kvar när Du väl kommer till verkstan och ska byta olja.

Men någon katastrof lär väl lite motorolja inte orsaka...

En nyfiken men berättigad fråga är väl varför Du vill använda motorolja? En flaska gaffelolja från t ex Biltema kostar ju ingen förmögenhet och borde inte ställa till med någon skada? Är problemet akut?
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hur är viskositeten jämfört mellan gaffelolja och motorolja?

"W-beteckningen" är väl inte på samma skala så att säga.

Oljan skall ju genom dämparens ventiler, det är ju det som ger själva dämpningen. Är motoroljan mycket mer trögflytande alternativt mycket mer lättflytande så kan ju stötdämparen få väldigt otrevliga egenskaper.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur är viskositeten jämfört mellan gaffelolja och motorolja?...
I första träffen på den engelska sökningen i mitt tidigare inlägg var det en lirare som både utrett och provat. 10W -40 motorolja har ca 3 ggr högre viskositet i det aktuella arbetstempområdet än 10W gaffelolja. Det ger helt riktigt gaffeln andra egenskaper som han i vissa fall lyckades kompensera mer eller mindre bra. Hojen var en Viffer 750 och inläggets upphovsman enligt egen utsago knappast någon konnässör

Men hojen förintades ju inte i atomer...
 
Last edited:

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Varför slå i olja över huvud taget om du bara ska till verkstan för att fixa p-box?
I lugnt transportmode gör det ingen skillnad, om du nu inte har 200 mil tvättbräde till verkstan :tummenupp
Gaffeln är sannolikt inte kliniskt torr från den utläckta oljan så innanmätet skadas inte.
Vägegenskaperna är säkert rätt kassa men troligen inte sämre än med motorolja i (som förresten läcker ut den också) och du ska ju ta det lugnt dit, LR?
Men kolla så att din utläckta olja inte smort in bromsskiva och belägg, det är en mycket större risk.

// Racerpelle
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förutom det som nämns ovan om att motoroljan är betydligt tjockare och därför ger MYCKET mer dämpning och att motoroljan saknar vissa friktionssänkande tillsatser så är molekylstrukturen jämfört med en generell hydraulolja lite annorlunda. Detta innebär att absolut uppblandning med gaffeloljan inte kan garanteras. Det finns risk att de två oljorna skiktar sig och det finns risk att den ena oljan löser ut komponenter ur den andra oljan vilket kan lägga sig som beläggningar på de mest konstiga ställen. Det brukar sällan vara roligt att rengöra något sådant i efterhand. Jag skulle därför välja att göra jobbet en gång med en därför avsedd olja. Duglig gaffelolja kan inte vara så svårt att få tag på, det finns ju på varje välsorterad bensinmack och bl.a. Biltema.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju bra att få i nåt för smörjningens skull om man nu bara ska transportera sig till verkstaden. Jag föreslår ATF i så fall. Finns på varenda bensinmack.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
har inget belägg för edtta.men senast jag servade min mtb gaffel, rekomenderade han i viden att använda motorolja i ena gaffelbenet."där jag inte har någon (vad man nu kallar det/mackapär) som styr rebound o compression" då det enligt honom, smörjer bättre. MEN det skummar, det gör inte gaffel olja.
"OBS" ta inte mina ord för sanning. jag är bara lekman på det här.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top