Motorn tickar/knackar video

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Hoj
cbr 600f -93
Hej!

jag bytte motor på min R6a efter ett klantigt missöde... (finns tråd om detta)

och nu efter byt motor och allt så tickar den nya motorn och jag kan inte riktigt komma fram till vad det är som orsakar detta tickande jag kan inte riktigt lokalisera om det kommer från toppen eller botten veven eller vart det kan komma från..... har försökt att lyssna med skruvmejsel men kunde inte komma på vad det var.

det tickande ljudet försvinner när man varvar och hojen går som den ska och allt sånt så ända symptomet jag har är just lätet... vet inte var jag ska börja riktigt för att felsöka....

länk till video: https://www.youtube.com/watch?v=ocvTYNVKqbw

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Nånting med kamkedjan? Den brukar kunna skramla på lägre varv...
Hur långt har motorn gått?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tycker också att det låter som kamkedjerassel.

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Hoj
cbr 600f -93
okej jag testade igår att ta loss bulten till kamkedjespännaren och in med en skruvmejsel och skruvade lite försikigt för att se om ljudet hängde efter men tyckte mest att det uppstod nya ljud.. är detta något jag bör oroa mig för???

juste då jag fick motorn av en kille begagnad vet jag ej hur långt den har gått.

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Avgasläckage uppe vid toppen? Alltså en av grenrörspackningarna som inte är tät i så fall. Det brukar kunna ticka för att försvinna med lite varv.

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Hoj
cbr 600f -93
angående kamkedjan så är det någon som kan ge ett bra tips på hur jag kontrollerar enklast om spännaren är dålig?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har liknande ljud! FZ6a ("gamla r6ans motor?") hur som. är oxå intresserad av hur det går för dig. Jag skall kolla avgasrelaterat till att börja med. min har haft liknande ljud i 400mil, vet inte hur långt man bör kunna köra med kamkejde rassel.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har liknande ljud på min CBR600F, har nyss beställt ny kamkedjesträcka så när den kommer ska jag se om det löser problemet!

I mitt fall är den nästan helt tyst när motorn är kall, men ljudet blir väldigt starkt när motorn blir varm. Hörs mest på tomgång men även på vissa andra varvtal och även när man släpper av på gasen.

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Är det bara jag som tänker vevstakslager så fort det är oljud i motorn?
Om man tar ur stiften och vrider veven till ett läge att kolven i den cylinder man vill undersöka är på väg ner, så kan man sen ta en lämplig stång och trycka på kolvtoppen. Kan man flytta kolven aldrig så lite är det för stort spel i vevstakslagret.
Alltså läge att riva och byta saker.

Eldberg

Ny medlem
Gick med
25 May 2014
Hoj
04 Yamaha FZ6
Jag hade liknande ljud på min FZ6, en mek lyssnade på den och sa att nej, så där ska det låta.

Åke
:va

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Hoj
cbr 600f -93
jag har bytt kamkedjespännaren nu men har fortf kvar det "oljud" kompisen lyssnade och tyckte inte det va så farligt lät som arbetande ventiler tyckte han :p (jag höll inte riktigt med hehe) men jag har kört med hojen lite nu och den känns bra =) ska testa att byta grenrörspackningarna tänkte jag. återkommer så fort jag vet mer =)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag hade liknande ljud på min FZ6, en mek lyssnade på den och sa att nej, så där ska det låta.

Åke
:va

Vi har ju motsvarande hojar! först lät inte min (enl. mig) sedan började den låta, och nu låter den mer. hur var det för dig? (det har utvecklasts inom loppet av ca 4-500 mils körning för mig och jag tycker det ökar).
/ en FZ6 vän :)

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Bytte kamkedjesträckare på min CBR600 F4 här om dagen, bara att lyfta tanken och skruva bort den andra (spärrade den så den inte kunde klicka ut mer när jag skruvade bort), och sedan i med den nya och sedan släppa ut fjädern långsamt.

Nu försvann massor av oljud jag hade vid högre varvtal och även en del på låga varvtal, men det finns vissa "tickande" ljud kvar, fast de kanske ska vara där så det bjuder jag på :tummenupp

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...