MotoGP Silly Season 2013.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Tror du verkligen att du vet hur ”det funkar” när två parter i MotoGP ska ingå avtal med varandra och den ene är Valentino Rossi? Vad som är avtalsbart och vad som inte är det?
De kan nog ingen här trots att vi e experter allihopa:tummenupp
MEN :tungan - Dock borde vi väl kunna enas om att det skulle vara svårt att skriva ett avtal med garantier om en konkurrenskraftig hoj?
Hur ska det definieras, samt hur ska Ducati kunna garantera något de försökt, men inte åstadkommit på 1,5 år ?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag hoppas att jag har fel, men det känns som att det ska mycket till för att Dovi ska vända på den trend som varken Stoner eller Rossi lyckades vända på... Det lilla hoppet får nu stå till att Ducati till slut inser att dom är inne på fel väg när förare efter förare misslyckas på deras hoj och att alla klagar på sättet som hojen utvecklas på, och nu börjar med ett blankt papper. Men vad jag förstår så är hojen man kommer att köra med 2013 i princip redan klar, så vi kan nog inte vänta oss några stordåd från Ducati och Dovi... Min gissning är att han kommer att harva runt kring 5:e-10:e plats(som bäst), och ha Hayden före sig. Jag ser en repris på Melandris äventyr på den röda tjuren från Italien... Skickad till psykologen i halvtid, och sedan sorti från MotoGP...

För mig känns det som ett ordentligt kliv nedåt att hoppa från en Tech3 M1 till en fabriksducati, och ändå har ju både Cal och Dovi uttryckt sin starka vilja att hamna där. Det bästa som kan hända Cal nu är att han blir kvar i Tech3 tillsammans med Bradley. Det är hans bästa chans att fightas om pallplatser nästa år...
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Jag menar koncernen Audi ingår i är ju överlag motorkåta freaks. Jag menar dom bygger Veyron som dom går back på varje bil, men den snabbaste bilen skull dom ha. Så att flåsa in pengar på ducati borde väl inte vara några problem.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag menar koncernen Audi ingår i är ju överlag motorkåta freaks. Jag menar dom bygger Veyron som dom går back på varje bil, men den snabbaste bilen skull dom ha. Så att flåsa in pengar på ducati borde väl inte vara några problem.
Skillnaden är stor. Det är en sak att gödsla med pengar, skapa produkter som Lamborghini och Bugatti - stora motorer, avancerad teknik, påkostade detaljer m.m. som säljs till de som har mycket pengar. Dock så passar de inte in i något reglemente och tävlas inte med.
Audi verkar ha riktigt in sig på prototyp-racing på Le Mans där de saknar konkurrens och styrt reglementet. Kanske lite som Honda gjort i MotoGP?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tror du verkligen att du vet hur ”det funkar” när två parter i MotoGP ska ingå avtal med varandra och den ene är Valentino Rossi? Vad som är avtalsbart och vad som inte är det?
Nej, men jag är 100% säker på att en förare och hans crew chief INTE kan skriva avtal om att de har rätt bestämma motortyp.

Nu vet vi inte vilka garantier Dovi velat ha men att det skulle röra sig om något annat än att Ducati ska göra sitt yttersta ihop med Audi för att ta fram en bättre hoj är inte så troligt.

Läste en väldigt intressant artikel om hur Honda jobbar i sin "fabrik" och relationen till förarna. Förarna säger inte att de vill ha en radfyra, V5:a etc. De säger att de vill ha mer toppeffekt, snällare gasrespons etc och sen är det upp till teknikerna att lösa problemet. Förarna skiter nog fullständigt i vilken typ av motor det är.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu får du chansen igen :banana

Vad händer med #35 kan man undra?

Dörren stängd till tech3 av
Bradley Smith rejält akterseglad i Moto2 ska åka Motogp Tech3, fel Engelsman på fel plats?
Den ojämne Rdp? 31 år gammal harvisettförut som efter 117 race lyckats med 2 pallplatser senast 2009.

Vore tråkigt om Cal blir utan konkurrenskraftig styrning 2013 tycker jag, han har definitivt visat att han har potentialen och rätt inställning.
Jag kan ha missat nåt men det har väl inte skrivits något avtal för Bautista eller Barbera? Bautistas Gresini Honda kan ju vara ett alternativ för RdP. Barbera åker nog ut helt nu när Pramac försvinner eller blir Ducati Junior Team och var Bautista skulle ta vägen har jag ingen spåkula som kan förutse. ART CRT kanske, ett byte rakt av mot RdP?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
What's interesting here is that Tech 3 and Yamaha reportedly made Dovi a late offer to become a semi-works rider, with a factory-supported bike at Tech 3 (as Simoncelli had at Gresini last year). This despite Jarvis saying it couldn't happen.

Obviously the fact that Dovi turned it down means he'll settle only for a ride with a full factory team, both slots in the Yamaha works team being locked out for the next two years.

It does raise the possibility though of a factory supported bike now being run from Tech 3. That would be an unprecedented move, and maybe suggests that it's a reaction from Yamaha to the 4 factory Ducatis that will be on the grid next year.

Krasch-sidan är källa
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Poncharal told MCN that the offer he made to Dovizioso and Crutchlow included a deadline for them to respond that expires during this weekend’s Indianapolis MotoGP race in America.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...ugust/aug1312-tech-3-waiting-on-dovi-and-cal/

Då är det läge för Cal att svara nu då. För de enda alternativen han har i övrigt ser ju inte så bra ut - Gresini (inte troligt, de vill ju ha en italienare), Ducati "juniorteam" (stor risk för karriärsjälvmord) och CRT.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Nej, men jag är 100% säker på att en förare och hans crew chief INTE kan skriva avtal om att de har rätt bestämma motortyp.

Nu vet vi inte vilka garantier Dovi velat ha men att det skulle röra sig om något annat än att Ducati ska göra sitt yttersta ihop med Audi för att ta fram en bättre hoj är inte så troligt.

Läste en väldigt intressant artikel om hur Honda jobbar i sin "fabrik" och relationen till förarna. Förarna säger inte att de vill ha en radfyra, V5:a etc. De säger att de vill ha mer toppeffekt, snällare gasrespons etc och sen är det upp till teknikerna att lösa problemet. Förarna skiter nog fullständigt i vilken typ av motor det är.
Vilket inlägg som hävdar att föraren ska kunna bestämma motortyp är det du svarar på?

:confused:
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vilket inlägg som hävdar att föraren ska kunna bestämma motortyp är det du svarar på?

:confused:
Nummer 631.

Du påstod tidigare att Rossi och JB borde ha krävt garantier av Ducati och på frågan vilka garantier du menade slutade det enligt min tolknng av dina något svävande svar med att de tex skulle ha inflytande över motortypen.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Att Valentino skulle vara slut tror inte ens Jorge. Och om någon VET så är det han.

In an interview with the BBC at fellow MotoGP™ rider Colin Edwards’ Boot Camp ahead of the Red Bull Indianapolis Grand Prix, Lorenzo dismissed concerns about the two riders’ previously frosty relationship, and feels that the move could benefit both riders and the team.

He said: "We are both winning riders and neither wants to lose. I think our relationship has got better, though maybe it's got better because we were in different teams. It's good news for Yamaha because we achieved a lot of good results together. It's a big motivation to have him back because I always like to have the best riders in my garage. Valentino is one of them. I assume trying to beat me will be a big motivation for him. For Yamaha, it will be a good thing, that's the most important thing."

Lorenzo also stated he does not believe Rossi’s abilities have dwindled, and expects a strong challenge from his once biggest rival. "Someone who has talent normally keeps it and doesn't lose it like this in two years. He is still young enough. He is 33; he has won a lot of races. With the Yamaha a better bike this year, it will be easier for him. It's true that us younger riders are getting stronger, more experienced and more consistent, but we have to remember that Valentino has won a lot of races. We have to respect that and keep it in mind."
 

MC Doktorn

Guest
Jag kan ha missat nåt men det har väl inte skrivits något avtal för Bautista eller Barbera? Bautistas Gresini Honda kan ju vara ett alternativ för RdP. Barbera åker nog ut helt nu när Pramac försvinner eller blir Ducati Junior Team och var Bautista skulle ta vägen har jag ingen spåkula som kan förutse. ART CRT kanske, ett byte rakt av mot RdP?

Ja om ryktena stämmer så finns bara Gresini Honda och Ducati Jr kvar att spekulera om

Riktigt dåligt att det inte finns fler prototyper.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Du påstod tidigare att Rossi och JB borde ha krävt garantier av Ducati och på frågan vilka garantier du menade slutade det enligt min tolknng av dina något svävande svar med att de tex skulle ha inflytande över motortypen.
Var i inlägget nedan skriver jag något ”svävande” om inflytande över motortypen?

Det beror på vad man lägger i betydelsen av ”allt som står i deras makt”. Det är ett subjektivt mått på en insats. Ducati har ju av andra skäl än tekniska velat undvika att ändra på motorn. Man har tagit hänsyn till faktorer som ”image” och ”tradition”. Med facit i hand hade Rossi och Burgess sett till att de hade haft garantier för att sådant inte skulle påverka takten eller kvaliteten på utvecklingen. Det är först sedan Audi har lagt sig i som Ducati har (tvingats) ändrat inställning.
Jag skriver om takten och kvaliteten på utvecklingen. Det var tidigt uppenbart att Ducati behövde bygga en ny motor som tog mindre plats i ramen, troligen med mindre vinkel mellan cylinderparen. Detta har man ändå inte gjort och jag skriver att jag tror det har med faktorer som ”image” och ”tradition” att göra. L-konfiguraitonen för att tala klartext. Vem tror att Ducati skulle bygga en radfyra, som du skriver?!

Du sabbar tråd efter tråd genom att sabotera saklig argumentation och försök till seriös diskussion med trams som tar fokus ifrån ämnet.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag skriver om takten och kvaliteten på utvecklingen. Det var tidigt uppenbart att Ducati behövde bygga en ny motor som tog mindre plats i ramen, troligen med mindre vinkel mellan cylinderparen. Detta har man ändå inte gjort och jag skriver att jag tror det har med faktorer som ”image” och ”tradition” att göra. L-konfiguraitonen för att tala klartext. Vem tror att Ducati skulle bygga en radfyra, som du skriver?!
För vem var det "tidigt klart" att den springande punkten var motorn? OM det nu var så klart varför koncentrerade sig Ducati, Rossi och JB på att få en hoj med en ram de kände sig trygga med?
Vad vet du om vilka löften Rossi fick och vilka som inte infriats eller vad Dovi har fått för garantier om han nu skriver på?

Sanningen är att du och jag vet exakt lika mycket i den frågan - inte ett smack mer än rykten, funderingar och mer eller mindre väl formulerade teorier om varför. Hoppa ner från hästen nu.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Du sabbar tråd efter tråd genom att sabotera saklig argumentation och försök till seriös diskussion med trams som tar fokus ifrån ämnet.

Förlåt att ja lägger mig i frågan, men ja upplever att han lägger sig i och ifrågasätter precis lika mycket som herrn själv.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

--------------------------------------------------------------------------------
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.

:tummenupp

/KentW
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Du sabbar tråd efter tråd genom att sabotera saklig argumentation och försök till seriös diskussion med trams som tar fokus ifrån ämnet.
Tyvärr så går det inte att föra en seriös diskussion med dig eftersom så fort någon ifrågasätter det du påstår så är personen tramsig, okunnig osv. Det är bevisat i tråd efter tråd efter tråd och brukar efter några månader leda till att du bannas.

I det här fallet påstår du att Rossi och JB borde ha krävt garantier angående utvecklingen som jag finner på gränsen till omöjliga. Radfyra var bara ett exempel men som vanligt hakar du upp dig på petitesser när ditt resonemang och förmåga att uttrycka det tillräckligt tydligt inte räcker till.
 

xgame

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
-
Hoj
Honda
rossi och lorenzo i samma team:yoparty Ska bli så satans kul och se dom köra mot varandra med samma material. igen :tummenupp

hayden och crutclow i samma team skulle också vara intressant. Dovi borde stanna i tech3
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top