MotoGP Le Mans 2007

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Klockrent sagt.


Men på tal om Tornadon, varför gick det så dåligt för honom?

Först fegkörde han som fan i regnstänk-föret, sen gick han inte tidigt och bytte till intermediate, körde lika långsamt med de däcken, gick sen in och bytte ytterligare en gång till regndäck, och låg sen bara och körde för att kunna ta en poäng.
Mycket illa kört för att ha pole och i yamaha-fabriksteamet tycker jag.
 

sandstream

Guest
Redan innan Guintoli kört racet pratades det om att det fanns team som var intresserade av honom nästa år. Han lär knappast ha försvagat sina chanser efter racet.

Mycket illa kört för att ha pole och i yamaha-fabriksteamet tycker jag.
Som jag skrev i en annan tråd: Frågan är om någon från pole slutat 3 varv efter vinnaren någonsin?
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Vaddå...!!! Läs själv om den värdige omkörningen...!!

Ja?
Vardå?
Finns nån som "vet bättre" nu som säger nåt omét?

Tycker PacMans klipp var precis det jag sagt, fast lite mer hm..."diplomatiskt" (se tidigare inlägg om hur Rossifans kommer ursäkta detta)

KLippet iaf från motogpnews.com tyckte jag var huvudet på spiken:

"After swapping for rain tyres Rossi found himself woefully off the pace - obviously it was mechanical or tyre problems. When Rossi does bad it's always tyre or mechanical problem that are uniquely associated with the Yamaha. When, however, his team-mate Edwards does bad it's because he's shit. The rules of being Rossi...or his team-mate."


Straaaansje...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Så man kan göra "ovärdiga" omkörningar också?:rolleyes:

Jag antar att det är sådana omkörningar som Elias blivit anklagad för under de senaste racen av bl.a Rossi och Stoner om jag inte minns fel. Pedrosas omkörning av tidigare nämnda världsmästare förra året (ni vet vilken jag menar) får väl också tituleras som ovärdig om än väldigt effektfull.

Föraren får ju lita på att teamet tar fram rätt däck, och det utan någon som helst kommunikation innan han går in och byter hoj.
Vid ett stop för wet race får ju föraren avgöra vilka däck han vill ha på, som iofs bara det ofta är en chansning. Men då har han också det större ansvaret.
Dessutom är det oftast föraren som vet hur blött det är på olika avsnitt av banan.
Tycker fortfarande det suger.

Håller med. Förmodligen gör de väl upp någon form av plan innan racet men det hela styrs ju till syvene och sist av hur pass framgångsrik Suzuki-teamet är i sitt regndansande. Har Denning en dålig dag så blir det torrace, lyckas han så kan det ju lika gärna bli medley på långa rakan av alltihop.

Som sagt, under de ca. fyra-fem sekunder som föraren spenderar i närheten av depåboxen när han kastar sig från den ena hojen till den andra i samband med hojbytet lär de inte hinna utbyta så många olika åsikter om hur vädret kommer att utveckla sig under återstoden av racet, vilka däck som förare respektive team tror är de bästa under de nya omständigheterna och vilka inställningar för vått underlag man ska köra med på hojen. Sedan återstår ju det lilla problemet att efter övervägande av alla framförda åsikter besluta sig för vilken väg som är det rätta, eventuellt byta däck och inställningar till de man kommit överens om under den återstående sekunden innan föraren gasar iväg på den nya hojen.

Det kan också vara så att teamet monterar de däck och justerar de inställningar som de tror är rätt och att föraren bara kastar sig från den ena hojen till den andra och sedan hoppas på det bästa.

Tycker PacMans klipp var precis det jag sagt, fast lite mer hm..."diplomatiskt" (se tidigare inlägg om hur Rossifans kommer ursäkta detta)

Rossi hade för hårda regndäck (enligt egen utsago) och kunde därför inte hålla tempot. Tough luck.

Om något så visar väl förra säsongen att summan av Förare - Team - Hoj är det avgörande för att vinna, inte styrkan hos en eller två av dessa faktorer.
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Vermeulen:

"I'm absolutely over the moon! I am really happy for myself, my crew and everyone involved in the team. We'd had a difficult weekend coming into the race as not everything quite went to plan - but we were getting quicker and quicker and I'm sure if it had been dry today we would have improved more. The conditions were slippery to start with and it was difficult to know how hard to push. Some guys came past me and then a lap or so later they crashed! It started to rain quite heavy and I decided to come in and change my bike. I came back out and just stuck my head down and tried to get the tyres up to heat up as quick as possible. The bike felt really good in the rain, but as it got heavier it made it hard to hold the bike in top gear down the straight - there was so much water it was just spinning the rear! Tom O'Kane - my Crew Chief - and the rest of the guys gave me a really good wet bike today as we hadn't done much wet testing with the new 800. The tyre choice was spot-on and the bike was certainly good enough to win on!"



Valentino Rossi

"Of course I'm very upset about this result because I had a very good feeling in the dry at the start. We made some good modifications to the bike, it was working very well and I thought I was going to be able to fight for the victory. Unfortunately the weather ruined it for us today! We made the pit stop and started the second part of race with hard rain tyres, because we thought it was only going to be light rain. Sadly we were wrong and when the rain got heavier my tyre was too hard for the conditions and I couldn't push.
I was very slow from then on and didn't have any grip from the rear. In the last five laps it was quite dangerous as it was very hard to stay upright and I think I lost five or six seconds per lap at the end. We had hoped that this would be a track at which we could gain some ground on Stoner and it's going to be a very hard battle from here because he is very fast, not just on the straights but everywhere! I want to congratulate Chris Vermeulen today because he rode a great race, I think he's a bit of a magician in the rain!"



Nicky Hayden:

The fallen, but comparatively unhurt, Nicky said, "That's a shame for sure. We had a pretty solid fourth place there with just a couple of laps to go and the bike was feeling pretty good in the wet. But then as soon as I touched the brake at the end of the back straight it folded on me. I hadn't even started back-shifting yet and before I knew it I was just picking up speed as I hit the ground - it was a rough ride. It sucks, but it seems like no bones are broken and that's a good thing, though I've damaged some cartilage in my ribcage."
 

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Brisbane
Hoj
2007-FIREBLADE
Way to go Aussie mates!!!!!!!!!!! Looks like world champ material!:yoparty
Let the spagetti eaters complain!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Mycket illa kört för att ha pole och i yamaha-fabriksteamet tycker jag.

Snudd på oförlåtligt om du frågar mig. Vad hände första varvet egentligen? Hur lyckats man gå från #1 till #18?!

Jag tror inte Ed kör i Moto GP nästa säsong. Har han tur så plockar något stall från Superbike in honom. Kanske.

Trist, jag skulle gärna se honom vinna lite och få bra flyt i hans körning från träning och kval och sen upp på pallen, men han har _aldrig_ klarat att leverera hela vägen.
 

sandstream

Guest
Trist, jag skulle gärna se honom vinna lite och få bra flyt i hans körning från träning och kval och sen upp på pallen, men han har _aldrig_ klarat att leverera hela vägen.
Inte i MotoGP men WSBK har han vunnit två gånger.
 

sandstream

Guest
SVT visade några sekunder från racet i Sportnytts Motormåndag och han som vann hette tydligen Erik Värmölen :rolleyes:
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Förvisso sant... men att komma undan från ett sånt kast som Rossi hade i chikanen är iaf inte skicklighet!

Vad har du emot Rossi egentligen? Läkarskräck? :)

Du behöver uppenbarligen tala ut om de traumatiska upplevelser du förknippar med Rossi. Blev du kuggad flera gånger av en elak man iförd neongul väst när du försökte ta körkort? Gjorde din tonårskärlek slut med dig medans du lyssnade på Tool's låt 46 & 2? Har du blivit biten av en bulldog?
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top