MotoGP - GRAN PREMIO bwin DE ESPAÑA

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Rossis hoj kan överföra mer kraft till marken än Pedrosas pga att Rossi väger mer och ökningen är direkt proportionell mot skillnaden i vikt.

Ingen tjänar - eller förlorar - på viktskillnader så länge kraften som ska överföras överstiger vad som kan överföras mellan däck och mark.

Denna diskussion skulle må väl av att folk repeterade gymnasiefysiken - ovederhäftigt tyckande gör att snacket nu mest liknar absurd teater.

Men du har själv bidragit med den formel som är den absolut styrande i det hela, och som även motsäger din ståndpunkt: Kraft = Massa x Acceleration

Ett konkret exempel jag kom att tänka på, ...dom som sett en & annan F1-tävling känner ju till att teamen använder startbränslemängd (läs startvikt) som strategivariabel beroende på om dom vill plocka positioner i starten på bekostnad av tidigt depåstopp, eller vice versa.

Det exemplet ryms dessutom inom ditt exempel där greppet är otillräckligt i förhållande till tillgänglig effekt (och därmed skulle göra massamängden extra ovidkommande enl dig).

Så antingen har F1-teamen lurat sig själva under alla år, eller så får du ta och bikta dig nu. :tungan


Att Rossi outbrakear Pedrosa (och alla andra) trots sin större vikt, beror på att han (fortfarande) är den överlägset bäste bromsaren (nåja, senaste racet undantaget då :gnissla ).
 
Last edited:

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
En betraktelse. Under årens lopp har alltid samma argument framförts här på sporthoj.

Pedrosas fördelar under acceleration är enbart beroende på hans vikt. Hans inbromsningar däremot är beroende av hans egna tillkortakommanden. Dvs han är ingen fighter.

Däremot så är de tyngre förarna fantom bromsare, men handikappas av av sin vikt vid acceleration.

Är det ingen mer än jag som ser det skeva i det argumentet?

Hade Rossi´s karriär varit lika framgångsrik om han hade vägt 51kg?
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
En betraktelse. Under årens lopp har alltid samma argument framförts här på sporthoj.

Pedrosas fördelar under acceleration är enbart beroende på hans vikt. Hans inbromsningar däremot är beroende av hans egna tillkortakommanden. Dvs han är ingen fighter.

Däremot så är de tyngre förarna fantom bromsare, men handikappas av av sin vikt vid acceleration.

Är det ingen mer än jag som ser det skeva i det argumentet?

Hade Rossi´s karriär varit lika framgångsrik om han hade vägt 51kg?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag köper det som sägs i intervjun men i slutänden finns det en anledning till att en majoritet av förarna i MotoGP är korta och lätta: Det är en fördel.
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Kan inte det mest bero på att det är en fördel i de mindre klasserna där det är viktigare, och att det är den vanligaste vägen dit? Visst kan det vara en fördel, men utan att ha kollat så tror jag inte att det är speciellt tydligt i kungaklassen att de lättare kommer före de tyngre. Säkert finns det någon som vill göra en multivariatanalys med vikt, längd och framgångar. Det är dock inte jag...
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top