MotoGP 2024: Silly Season

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hm, vet inte vad jag ska tycka. :va
Jag var rätt förtjust i deras "gamla" färger och det här var ju ett rejält avsteg.
Ja, nä, sådär va? Blir liksom varken hackat eller malet. Som du är inne på så är deras gamla färger väldigt ikoniska och syns tydligt på banan, detta kändes inte så starkt i jämförelse.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Det ser ut som att Repsol har dragit ner på storleken på pengapåsen. Hondatexten är dominerande på både hojar och skinnställ. Därav mer Hondafärger på hojarna. Mer som Bradls hojar brukar se ut.
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Tycker det vart snyggare med lite mörkare färger på Hondan.
Se det lite som en nystart förhoppningsvis och som någon annan sa har troligtvis Repsol dragit ned på sin sponsring och därav mindre yta på hojen.

Någon gång måste man förnya sig med :)
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tycker det vart snyggare med lite mörkare färger på Hondan.
Se det lite som en nystart förhoppningsvis och som någon annan sa har troligtvis Repsol dragit ned på sin sponsring och därav mindre yta på hojen.

Någon gång måste man förnya sig med :)
Kan hålla med. Men man undrar ju lite hur många miljoner de blivit av med. Red bull helt borta och väldigt mycket mindre Repsol.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Kazakhstan's GP ställdes ju in förra säsongen, någon som vet hur det ser ut i år?

Enligt kalendern på motogp.com ska racet köras 16/6, men enligt de foton man sett av banområdet ser det lika öde och ofärdigt ut som banan i Finland där det lovades år efter år att det skulle köras MotoGP.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kazakhstan's GP ställdes ju in förra säsongen, någon som vet hur det ser ut i år?

Enligt kalendern på motogp.com ska racet köras 16/6, men enligt de foton man sett av banområdet ser det lika öde och ofärdigt ut som banan i Finland där det lovades år efter år att det skulle köras MotoGP.
Ja, verkar oklart. Ezpeleta (vd för Dorna) säger att han ”hoppas” att det blir av men att det inte ”säger allt”. Låter ju inte väldigt förtroendeingivande.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nån som vill argumentera lite? 😁

Vi är nu djupt inne i aero-kriget. Bäst aero vinner.
Lite som gummi-kriget under Stoner/Rossi eran.

Så vad är det egentligen som definierar den bästa föraren?
Är det den som kan köra runt alla problem och vinna på vilket skit som helst, eller är det föraren som förstår paketet bäst och kör inom det ramverk som ingenjörerna bygger?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nån som vill argumentera lite? 😁

Vi är nu djupt inne i aero-kriget. Bäst aero vinner.
Lite som gummi-kriget under Stoner/Rossi eran.

Så vad är det egentligen som definierar den bästa föraren?
Är det den som kan köra runt alla problem och vinna på vilket skit som helst, eller är det föraren som förstår paketet bäst och kör inom det ramverk som ingenjörerna bygger?
Antagligen den som fixar både och ;)
Dessutom, är inte dina två frågor egentligen två olika sätt att säga samma sak?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Antagligen den som fixar både och ;)
Dessutom, är inte dina två frågor egentligen två olika sätt att säga samma sak?
Jag tycker inte det. :) Men allt beror väl på hur man tolkar det.
Ducatin är byggd för att köras på ett specifikt sätt. Pecco är som klippt och skuren för det.
Jorge Martin pressar hojen och letar efter olika sätt att utnyttja aeron. Vilket gör att han är snabbare än Pecco. Men labil som en hund på nyårsafton.

Så varför är Jorge en bättre förare än Pecco?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Somliga i bekantskapskretsen säger att årets bowlingsäsong börjar på fredag. Att de uttrycker sig så ska tydligen bero på kombinationen MM-Ducati. Den som lever får se
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Ducatin är byggd för att köras på ett specifikt sätt. Pecco är som klippt och skuren för det.
Ja och nej.
6 av 8 Ducatiförare vann ett race (räknar ej sprint här) under förra säsongen. Så den borde ändå va ganska ”allround” och generellt tror jag den är lite för överlägsen tyvärr.

Miller är skön men har inte vad som krävs för att vinna mästerskapet (-22). Och förra året blev Bastianini skadad direkt så det var ju enkelt vem man skulle lägga slantarna på... Ducati har helt klart lyssnat/satsat väldigt mycket på Pecco så givetvis har han en fördel av att utvecklingen går dit han vill. Det handlar ju jättemycket om vilken feedback föraren behöver från hojen för att kunna köra fortare. Och sen inte minst all data som Ducati sammanställer för att hitta rätt inställningar varje söndag.

Kolla Aleix som enligt mig inte alls är en så duktig pilot sett till rå talang som resultaten visar, men han har ju också ”lett” utvecklingen av Aprilia i ganska många år nu och trivs otroligt bra på vad de har.

Jag gillar Pecco för jag tycker han kör väldigt rent och höll ihop det som en sann mästare förra året trots att han var jagad och under press länge. Men i mina ögon är han ingen Rossi/Lorenzo/Stoner/Pedrosa sett till ren förartalang.

Tolkar jag dig rätt att du menar att hans framgång är ett resultat av att han lyckas köra hojen så som ingenjörerna önskar? I så fall är vi på sätt och vis eniga.

Sen tycker jag det nämns ibland att nivån är så himla hög i MotoGP idag men jag vet inte… Rins lyckades förvisso vinna på en Honda i Austin när Pecco la sig. Och Aleix vann väl i blötan på Silverstone om jag minns rätt samt Catalunya som har erkänt jättejättedåligt grepp. Annars vann en Ducati alla söndagar.

Tidigare världsmästare som Marquez, Quartararo och Mir satt på skit ifjol kan man lite elakt säga.


Nä, helt rätt med Luca Marini och Zarco i Honda, de har rätt personlighetstyp för att driva utveckling. Speciellt Marini tror jag, inte så mycket talang men framstår som väldigt intelligent.

Yamaha norpade ju Rins samt har snott lite högvilt från Ducati så det lovar gott!

Talanger som Acosta och Raul Fernandez på hyfsat material i år också ser det ut som.

Hoppas på en väldigt spännande säsong. Gäller som vanligt att hålla sig hel och frisk.


Fuel to the fire. 😉
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Ja, han skrev ju i Motorsport Magazine (och andra tidningar) att det var kolfiber i KTM’s nya ram -23, och att KTM själva hävdar att det är snabbare och framtiden. Något som alla redan vet men på nåt sätt blev KTM’s PR-avdelning sura att han skrev det rakt ut på detta sätt..??

Kan för övrigt rekommendera Oxley Bom MotoGP podcast varmt!
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top