MotoGP 2021 #4: Gran Premio Red Bull de España

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är väl helt och hållet upp till Yamaha vem de vill förse med vilken spec?
Så kan det nog vara.
Skälet till varför jag inte var säker är reglerna som infördes 2020 ang just specen på hojen.
Jag vet inte vad man får och inte får ändra?
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Speakrarna pratade om att Yamaha-folket har sagt att Petronas har beställt, fått och betalat det som de nu har. De har inte beställt två 2021(2020?) hojar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Speakrarna pratade om att Yamaha-folket har sagt att Petronas har beställt, fått och betalat det som de nu har. De har inte beställt två 2021(2020?) hojar.

En sanning med modifikation. Lin Jarvis säger att Yamaha gärna gett Morbidelli en factory spec istället för A spec, men att man tog beslutet redan i mitten av förra året vilket material som skulle tilldelas vilken förare. Morbidelli hade så dags inte riktigt visat den starka form han har haft sedan dess.

 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men vad tusan har hänt med Rossi? Inte komma på pallen är en sak men vad har hänt över vintern?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
så här efteråt bra tänkt av
blacktriple satsade på
1. Bagnaia 20p
2. Quartararo 3 p
3. A. Espargaro 10p
Summa 33p

Apis på
1. Quart 3p
2. Mir 11p
3. Frankie 16 p
Summa 31p

P-E på
1. Fabio 3p
2. Morbidelli 16p
3. Vinales 9
Summa 28p
Bra tänkt av Ovan
och numera vet vi att kör man snabbt (som i MotoGP) bromsar man med 1 finger (Qvarten)
endast armpump ursäktar 4 fingrar !:7peta
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är väl helt och hållet upp till Yamaha vem de vill förse med vilken spec?
Det tror jag inte. Jag frågade Johan Stigefelt varför inte Quartararo fick ta över Morbidellis hoj 2020, när det gick troll i Qartararoshoj och Morbidellis gick kalas. Och svaret var att "Det fick vi inte"...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Han kanske inte har så lätt att ställa om skallen till de däck som finns nu. Några år inlärning med en annan konstruktion kanske påverkar hur man vill att det känns när man pushar.
Möjligt, men det ser inte ut som att han riktigt har viljan längre. Har något hänt privat? Ska han bli pappa?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det tror jag inte. Jag frågade Johan Stigefelt varför inte Quartararo fick ta över Morbidellis hoj 2020, när det gick troll i Qartararoshoj och Morbidellis gick kalas. Och svaret var att "Det fick vi inte"...
Men vem avgjorde det, om inte Yamaha?

Enligt Morbidelli så verkar det ändå vara Yamaha som styr, eller varför skulle han annars ha haft en ”rak diskussion” med Lik Jarvis om detta?

 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Men vem avgjorde det, om inte Yamaha?

Enligt Morbidelli så verkar det ändå vara Yamaha som styr, eller varför skulle han annars ha haft en ”rak diskussion” med Lik Jarvis om detta?


Jag läser det som att det var som du sa inför 2020, dvs Morbi ansågs inte förtjänt av en A-spec.
Sedan satte covid-reglerna stopp för hojbyte inför 2021.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag läser det som att det var som du sa inför 2020, dvs Morbi ansågs inte förtjänt av en A-spec.
Sedan satte covid-reglerna stopp för hojbyte inför 2021.

Vi kanske tycker samma egentligen, men jag tror inte covid-reglerna påverkar. De rör väl såvitt jag bara aerodynamik och motorutvecklingen men inte chassi eller elektronik? I artikeln så låter det mer som att det är de långa ledtiderna för att beställa produktion av hojarna som ställer det för Frankie (beställning i mitten av 2020 för 2021-hojarna).
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Det var väl inte direkt bara att byta mellan hojarna i Petronas då den ena kör 2019-chassi (som motorerna för 2020/2021-chassina inte passar i) och den andra kör(de) 2020/2021-chassin (som 2019-motorn inte passar i). Nu kör väl Frankie med en motortyp som har mer eller mindre samma interna konstruktion som motorn till 2021-chassit men den passar inte i de nya chassina, och jag antar att motorerna är spikade redan för Frankie.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Men sån fakta får du inte komma med när det på SportHoj är allmänt vedertaget sedan över 10 år att han är slut. :7peta :hihi
Fast nu var det 18 grader varmare förra året så att jämföra tider är kanske inte helt relevant. Tycker det ser mörkt ut för den gamla nu men det kan ju vända även fast jag knappt tror på det själv
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fast nu var det 18 grader varmare förra året så att jämföra tider är kanske inte helt relevant. Tycker det ser mörkt ut för den gamla nu men det kan ju vända även fast jag knappt tror på det själv
Jag är nog böjd att hålla med. :(
Det känns lite som om han inte riktigt tror på det själv längre.
Men som Old Badger skriver så ska man vara försiktig med att räkna bort The GOAT innan han slutar helt. :fakta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fast nu var det 18 grader varmare förra året så att jämföra tider är kanske inte helt relevant. Tycker det ser mörkt ut för den gamla nu men det kan ju vända även fast jag knappt tror på det själv
Jag räknar inte med att han tar en titel till men det är små marginaler.
Och kunskap och erfarenhet är något som ungdomar tror inte behövs. Jag vill se honom fortsätta tävla precis som jag vill se kända gamlingar på IoM...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag är nog böjd att hålla med. :(
Det känns lite som om han inte riktigt tror på det själv längre.
Men som Old Badger skriver så ska man vara försiktig med att räkna bort The GOAT innan han slutar helt. :fakta

Han kanske kan glimra till någon eller några gånger till i år (åtminstone hoppas jag det!) men jag tror inte han har drivet i sig längre. Han säger ju själv att det inte är roligt, känns ganska meningslöst att fortsätta då.

Nackdelen med ålder och erfarenhet är ju också att man inte har samma hunger längre, och kanske även doktorn har ett större riskmedvetande nu. Han såg åtminstone REJÄLT skakad ut efter att Zarcos hoj var en millisekund från att troligen ta livet av honom i Österrike förra året och har sedan dess endast tagit platser utanför topp tio, eller kraschat från liknande position (förutom en fjärdeplats på San Marino).
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top