MotoGP 2014: Gran Premio Movistar de Aragón

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ibland funderar jag... Ang. Rossis vurpa...

Själva tanken med asfalterade avåkningszoner lika stora som en IKEA parkering på steroider, är väl att man ska kunna styra av och på ett säkert sätt återuppta racet igen. Och då undrar jag vad dom här remsorna med "astro turf" egentligen fyller för funktion, mer än att ställa till det för dom som i panik styr av banan för att använda sig av dom här enorma avåkningsonerna. Om man nu väljer den här linjen med svinstora avåkningszoner av asfalt, vore det då inte bättre (läs säkrare), och strunta i att dra några remsor med "astro turf" över dom? Resultatet blir ju nu att förarna kommer längre ut i avåkningszonen, i högre fart än annars, fortfarande på hjulen, och sen vurpar längre ut i avåkningszonen när dom kör på det här konstgräset... Och landar på hård asfalt istället för på gräs (eller grus), som dom skulle gjort om avåkningszonen var av gammal klassisk modell...

För mig känns det som att man liksom har två olika alternativ. Antingen kör man den här typen av avåkningszoner, och skiter i att blanda in massa konstgräs (som hör hemma på fotbollsplanen), eller så kör man gammal klassist stil på avåkningszonerna med gräs/grusfållor...

Aja, vad vet jag... Jag designar inte banor...
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag håller med. Iden med asfalterade avåkningszoner såväl som astroturf faller ju platt i just de förhållanden vi såg igår - då det har regnat så att de asfalterade avåkningszonerna och astroturfen är snorhala samtidigt som banan har ett brett torrspår så att alla väljer att åka med torrsetup. Kommer man utanför torrspåret så är det ju snarare så att de asfalterade avåkningszonerna och (den annars dammuppsamlande) astroturfen bidrar till SÄMRE säkerhet.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Astroturfen är väl bara till för att man hålla sig på banan och inte tjäna på att gå utanför vilket iof bara funkar på hojar...
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Astroturfen är väl bara till för att man hålla sig på banan och inte tjäna på att gå utanför vilket iof bara funkar på hojar...

Precis, därför är man strikt i F1 att inte alla hjulen får vara utanför banmarkeringen och samtidigt tjäna tidsmässigt på det.
Enda gången en hoj kan tjäna på att köra så långt ut är väl möjligtvis ut ur svängar?

Hur utbrett är användandet av denna "Astroturf"-beläggningen?
Vad säger förarna själv?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vet inte om någon reagerade men på det varvet Vale ramlade så var han snabbast i sektor 1 än vad någon var under hela racet.

Det såg väldigt bra ut, så synd att han ramlade.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Jag är övertygad om att Rossi hade tagit det om han inte klotat... Såg ju riktigt snabb ut.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
På tal om alla vurpor i vätan... satt och tänkte på Alpinestars air bag. Systemen måste ju löst ut men det verkar inte vara svårt att köra vidare i race pace med fullt uppblåst påse?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag är övertygad om att Rossi hade tagit det om han inte klotat... Såg ju riktigt snabb ut.
Säker? Tidigare säsonger har Rossi visat tendenser att låta sig ryckas med i leken. Hade han gått in före de två HRC-förarna? Jag är skeptisk... :)
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
På tal om alla vurpor i vätan... satt och tänkte på Alpinestars air bag. Systemen måste ju löst ut men det verkar inte vara svårt att köra vidare i race pace med fullt uppblåst påse?
Det är uppblåst bara en kort stund sedan går det tillbaka, dock vet jag inte om det fungerar ytterligare en gång eller om det måste "laddas" om?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det är uppblåst bara en kort stund sedan går det tillbaka, dock vet jag inte om det fungerar ytterligare en gång eller om det måste "laddas" om?

Kanske Alatalo vet och kan svara på:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är uppblåst bara en kort stund sedan går det tillbaka, dock vet jag inte om det fungerar ytterligare en gång eller om det måste "laddas" om?

Systemet huserar i ryggpuckeln afaik, och är återanvändbart, så själva "laddas om"-behovet borde mest hänga på hur många patroner de har i puckeln.
Här finns iaf lite information: http://www.alpinestars.com/tech-air
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kanske Alatalo vet och kan svara på:)

Se Ulvhamnes länk. Systemet har en form av "backventil" som sviker ut luften så att man kan fortsätta efter en liten stund. Har man fler patroner så kan man blåsa upp det ytterligare en gång. Detta hänger dock på att skinnstället och den accelerometer som avgör om man kraschat inte har tagit skada i den tidigare kraschen. Alpinestars- och Dainese-killarna brukar alltid se oroliga ut då någon kör vidare efter att ha blåst upp detta system, så jag antar att det är lite svårt att få till för dubbla krascher...

På just detta GP var det ju ganska många som lyckades med mer än en krasch i samma GP, bl.a. Miller och McP.

Jag vill minnas att detta självsvikande system falerade för Dani Pedrosa under en träning för något år sedan. Det blir tydligen jävulskt svårt att ta sig ur skinnstället då det är uppblåst...
 
Last edited:

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Säker? Tidigare säsonger har Rossi visat tendenser att låta sig ryckas med i leken. Hade han gått in före de två HRC-förarna? Jag är skeptisk... :)

jaja... tidigare säsonger, bla bla bla.
Det är nya förbättrade gamla Rossi vi pratar om här... han hade vunnit, ingen ide att diskutera.. jag har rätt. :fakta:D
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top