MotoGP 2014: bwin Grand Prix České republiky

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inte för att vara sån men jag tyckte inte det var särskilt upplyftande sist Kallio var där, vad talar för att det skulle gå bättre nu?

Dels upplever jag det som att Kallio har höjt nivån minst ett snäpp under denna säsongen. Dessutom var materialet han hade 2009-2010 inte fantastiskt. Pramac Ducati har ju inte varit särskilt konkurenskraftiga på något sätt förrän i år, oavsett förare, så en bästa sjundeplats är väl ändå att betrakta som ok. Kanske kan det gå bättre i MotoGP nu, förutsatt att han hittar ett team som har plats för honom?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men det var väl ännu ett kul rejs, eller hur? Ett stenhårt Moto3, synd att inte Kallio orkade utmana Rabat på allvar i Moto2 och ett MotoGP precis så tätt som man kunde hoppas på.

Ja, årets säsong har ju innehållit väldigt många spännande race. Det är, åtminstone i delar av loppen, nästan Moto2-känsla på hur tätt och aggressivt det trängs och byts positioner, och med fighter både i övre och nedre delarna av fältet. Hoppas det fortsätter så!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Inte för att vara sån men jag tyckte inte det var särskilt upplyftande sist Kallio var där, vad talar för att det skulle gå bättre nu?
Njae, Kallio gjorde en del homogena resultat under premiärsäsongen och belönades om jag minns rätt med något inhopp i fabriksteamet på grund av skada? Tyvärr sket det sig duktigt därefter, möjligen kan personliga problem i kombination med stukad självkänsla ha haft något att göra med det hela om mitt minne inte spelar mig ett spratt.

Det har tagit några år att komma tillbaka. Men hans nuvarande prestationer är nästan metronomiska, inte olikt Lorenzo, och han presterar i mitt tycke homogent goda resultat utan dippar eller djupa svackor.

Mika är inte längre ung och lovande, men han har duktigt med erfarenhet, presterar på topp och vet numera vad som gäller vilket kanske skänker honom stabilitet. Hur han fungerar som testförare har jag ingen aning om men att tro på en fabriks- eller satellitkörning är inte realistiskt. Möjligen kunde Mika komma på tal för något stall i öppna klassen, eventuellt som kompletterande förare till en yngre förmåga?

Drömma kan man ju i alla fall få göra? :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Iannone - härlig hårding!

..och trots att han är en sur... så är det rätt skönt med Pedrosa högst upp på pallen, han har samlat ihop till den där nu.

Forza VALE. :fakta Han är sopslutigast.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
En av teorierna från kommentatorerna på "BTsport" om varför Marc tappade så mycket, var att han körde med ganska mycket drift både in och ut ur kurvorna, mer än de andra topp-3 förarna, vilket på just denna banan där kurvorna kommer tätt inpå varandra gör att däcket inte har tid att återhämta sin yt-temperaturen innan det är dags för nedlägg igen.

De visade även klipp från racet där Marc tydligt fick småsläpp på bakhjulet precis efter han gjort en lång trail-braking och också efter en drift ut ur tidigare kurva.

Som någon tidigare nämnde, Marc sa själv direkt efter racet när BTsport intervjuade han i sin pit-box att både han och hojen inte var på topp just idag. Han försökte så mycket han kunde men det var inte möjligt att följa Rossis fart.
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Bra race, glad för Pedrosas skull, kul att någon äntligen slog Marc.

Samtidigt är det synd för rekord är till för att slås, frågan är om någon någonsin kommer kunna vinna mer än 10 race på rad. Hade nästan hellre sett att Marc vann nu och sen inte ett enda under resten av säsongen för spänningens skull.

Rossi gjorde ett OK race, vet inte hur mycket hans finger påverkar, inte mycket tror jag. Men han hade överlag en dålig helg förutom FP4.

Dock var det kul när han sa att det var kul att för en gångs skull hamna före Marc.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Återigen fascineras jag över hur tight det är i MotoGP!
Top 3-4 ligger allt som oftast inom 10 sek från varandra.
Den här gången var det Marc som var 10 efter.
Och allt(?) för att de inte hittade rätta setup'en och han inte kände sig säker.
Säger en del om vilket fantastiskt jobb som hans team gör/har gjort. :)
Kan man väga team mot varandra?
Vem har det bästa? :va
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Svårt att säga, känns som att Marquez inte bryr sig om setup är perfekt eller inte. Svårt att tro att de har haft perfekt setup varje tävling, han kör skiten ur de andra ändå.

Lite som Stoner som kör snabbt med det han får. Dock kraschade Stoner väldigt ofta till skillnad från Marquez.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så är det nog att Marc är mindre känslig än andra vad gäller setup.
Han tar igen det sista på talang. :)
Men inte ens han vinner om hans setup är lite off och de andra prickar rätt.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nej, så är det, och som du säger är det så pass jämt att om någon har en "dålig" dag så är det svårt att vinna.

Sen kanske pressen var väldigt stor och gjorde att han inte klarade det igår. Inget litet rekord att slå..
 

Smagatusk

Guest
Håller på och packar väskan, drar ner imorgon.

1: Marquez
2: Lorenzo
3: Dovizioso

Inte helt seriös gissning men hade vart sköj :)

Vad tyckte du om banan, som del av publiken? Jag tyckte det var ren skit. Kommer aldrig åka dit igen i GP-sammanhang. Skulle välja Assen alla dar i veckan framför Brno.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nu hade ju sviten brutits även om Rossi skulle ha slutat sist men ändå. Grattis till 3'e plats.
 

Semlan84

Sådär ja...
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
cb1000ra -11
Ni som inte var där missade en grym helg och avslutningen som fick hjärtat att både stanna å slå i 300 var helt jävla magisk!
Se VR dra om MM å hela banan kokar, när han sedan kommer och man ser att en klar lucka har bildats de går inte att beskriva vad som händer där inne då. Lyckan är total!

MM utanför pallen å VRs uppvisningen, ja vad säger man?!? Bara buga å bocka Rossi för att du gav mig en av de bästa helgerna i mitt liv! Väntat 15 år på att få se dig live å du gjorde mig inte besviken utan snarare till ett ännu större fan!:Bugar
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vad tyckte du om banan, som del av publiken? Jag tyckte det var ren skit. Kommer aldrig åka dit igen i GP-sammanhang. Skulle välja Assen alla dar i veckan framför Brno.

Jag tycker det är mkt bra, allt utom maten. Har varit där 2 ggr. Man skall dock inte sitta på ngn läktare emm utan ha en biljett o ströva fritt. Sitter i G sektionen på rakan efter kurva 12 vanligtvis.
Shuttlebuss funkar bra till centrum & vi tog bilen ut på söndagen funkade också bra eftersom vi drog när de 10 första gått i mål.
Har varit på Valencia och Jerez också.

Vad var det du inte gillade?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ja vore kul för Marquez att få vinna för en gångs skull

Fick ju rätt på 2an ivarjefall. MM som vinnare (vilket var seriöst gissat också) blev ju fel.
Hade varit roligt med en Ducce på pallen men så bidde det ju inte. Fighten mellan Dovi och Iannone var kul att se i varjefall.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top