Motegi motogp 2015

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En del stora idrottsmän verkar fungera på det sättet. De måste ha en förklaring / bortförklaring / anledning till att de inte vann och denna förklaring är aldrig att man själv underpresterat eller gjort något fel. Man måste ha något annat att skylla på, gärna något tekniskt. Utan dessa förklaringar skulle de bli helt sänkta mentalt, därför upprepas dessa förklaringar om och om igen tills de uppfattas som en sanning av idrottsmannen själv.

Jo, det har jag full förståelse för. Man måste vara väldigt övertygad om att man är bäst för att bli bäst. Samtidigt ligger det en lite i fatet att alltid se något annat som orsaken istället för att se efter saker man kan förbättra hos sig själv. Å andra sidan, Lorenzo har inte kommit dit han är idag genom att skylla på materialet enbart...
Och han verkar vara en hyvens kille rent allmänt, med tanke på att han verkar försöka använda sin stjärnstatus till att lyfta fram verkliga problem i samhället.

Men det låter bara så dumt när man säger det han gjorde på presskonferensen. :hihi
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En del stora idrottsmän verkar fungera på det sättet. De måste ha en förklaring / bortförklaring / anledning till att de inte vann och denna förklaring är aldrig att man själv underpresterat eller gjort något fel. Man måste ha något annat att skylla på, gärna något tekniskt. Utan dessa förklaringar skulle de bli helt sänkta mentalt, därför upprepas dessa förklaringar om och om igen tills de uppfattas som en sanning av idrottsmannen själv.

Dessutom har han väl rätt i sak, han hade pole och fixade en duktig ledning?
Det var väl förvaltandet av det upptorkande han missbedömde plus att gapet mellan honom och Rossi var konstant tills Pedrosas strategi betalade sig?

På den nivån de kör på verkar skillnaden mellan otur och missbedömningar ytterst liten.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Lorenzos verkliga otur är kanske att han inte har fått dina goda råd om hur man blir MotoGP-mästare tidigare.

:tummenupp

Jag vet inte men... jag har väl aldrig någonsin påstått att jag skulle besitta någon form av talang när det gäller att framföra en hoj snabbt på bana, eller att för den delen besitta nån form av kunskap om vad som krävs för att bli MotoGP mästare. Så några goda råd från mig lär han aldrig få.

Dock uttryckte jag en önskan om kanske lite mindre gnäll på omständigheterna och externa faktorer.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag vet inte men... jag har väl aldrig någonsin påstått att jag skulle besitta någon form av talang när det gäller att framföra en hoj snabbt på bana, eller att för den delen besitta nån form av kunskap om vad som krävs för att bli MotoGP mästare. Så några goda råd från mig lär han aldrig få.

Dock uttryckte jag en önskan om kanske lite mindre gnäll på omständigheterna och externa faktorer.

Jag håller med dig.

Hade det inte varit för det hade jag önskat han all lycka (som med MM) men Lorenzo tål ja inte..
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Varför ta det negativ om nån lipar eller gnäller/skyller ifrån sig. E la kul å se hur de resonerar förösker ge sin bild av det hela. Vore jäkligt tråkigt om alla va likadana. Tycker Macke ska ta sig en M1 å försöka rejsa mot Rossi å co å så får vi säga vad han har å säga efteråt :p Jag tycker iaf det e gör kul med lite drama/borförklaringar å what not. :D

Ja eftersom jag är fullständigt talanglös, och inte har några problem med att erkänna det, så skulle jag förmodligen bli varvad på andra flygande varvet eller nåt. Men jag förstår inte vad det skulle ha med saken att göra? Måste man vara snabbare än någon för att kunna kritisera deras brist på självinsikt och ödmjukhet?

Jag hade nog i alla fall inte hävdat att Rossi varvade mig på andra varvet på grund av att han hade tur... :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
En del stora idrottsmän verkar fungera på det sättet. De måste ha en förklaring / bortförklaring / anledning till att de inte vann och denna förklaring är aldrig att man själv underpresterat eller gjort något fel. Man måste ha något annat att skylla på, gärna något tekniskt. Utan dessa förklaringar skulle de bli helt sänkta mentalt, därför upprepas dessa förklaringar om och om igen tills de uppfattas som en sanning av idrottsmannen själv.

Ja, jag antar att elitidrottsmän är precis som vi vanliga dödliga i många avseenden. Och att deras psyke fungerar på olika sätt också. En del mår bra av att inse exakt vad dom kunde gjort bättre, och sedan jobba ännu hårdare på att inte upprepa dom besluten igen. Och den del mår bra av att hålla självförtroendet uppe genom att hävda att det är otur och externa faktorer som gör att dom inte vinner.

Whatever works...

Jag personligen gillar den första typen bättre bdå det ger ett mera ödmjukt intryck... Men det är ju högst personligt...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Dessutom har han väl rätt i sak, han hade pole och fixade en duktig ledning?
Det var väl förvaltandet av det upptorkande han missbedömde plus att gapet mellan honom och Rossi var konstant tills Pedrosas strategi betalade sig?

På den nivån de kör på verkar skillnaden mellan otur och missbedömningar ytterst liten.

Ja, eller... nej... eller... mja.. Det beror ju lite kanske på vad man har för utgångspunkt. Antingen så var det så att Jorge faktiskt hade otur (igen) eftersom han var snabbast i torrt, och snabbast i blött (inledningen på race), och det sedan började torka upp... Det enda förhållandet han inte var snabbast i...

Eller så var det så att Valentino och Dani hanterade situationen bättre. Konserverade regndäcken bättre i det upptorkande underlaget, och blev belönade i sluändan...

Som sagt, jag tror den förstnämnde tror på teori ett. Och dom senare två på teori två.... It's all in the eye of the beholder... :D



"Valentino Rossi took a dim view of Lorenzo's appeal to luck. "I think it is disrespectful to me to blame fate," Rossi told the Italian press. He could not resist taking a dig at his teammate when asked about tire preservation. "You could say I was more intelligent," Rossi answered. "But let's say that I am more lucky."
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lorenzo verkade inte, till skillnad från de två andra på pallen, köra utanför "idealspår". Både Vr och dp var ju ute och blötte ner däcken på rakor och i kurvor.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Han säger precis vad jag tänkte när jag hörde intervjuerna med Lorenzo. Respektlöst uttalande, som bara uppfattas som gnäll. Larvigt att försöka påstå att Rossi om och om har tur.

"Valentino Rossi took a dim view of Lorenzo's appeal to luck. "I think it is disrespectful to me to blame fate," Rossi told the Italian press. He could not resist taking a dig at his teammate when asked about tire preservation. "You could say I was more intelligent," Rossi answered. "But let's say that I am more lucky."
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Han säger precis vad jag tänkte när jag hörde intervjuerna med Lorenzo. Respektlöst uttalande, som bara uppfattas som gnäll. Larvigt att försöka påstå att Rossi om och om har tur.

Jag tror även att det är ett uttalande som är ganska medvetet från Valentinos sida. Lite "mind games" kanske...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror även att det är ett uttalande som är ganska medvetet från Valentinos sida. Lite "mind games" kanske...

Ja, Rossi är ju i full fart med mindgames nu, ser det ut som. Och det verkar som om det biter på Lorenzo. Lorenzo har gjort ett par lite konstiga misstag som det här racet där han verkar helt ha glömt av att kyla ner däcken, eller san marino där han kraschade ut när han blev stressad av att bli passerad.
De tre resterande racen bör ju avslöja om det är så eller inte.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Är det bara jag som tycker att Lorenzo oftast gör bra uttalande? Om han crashar på grund av sitt eget fel så är han oftast väldigt rak och erkänner att det var han som gjorde fel utan att skylla ifrån sig på någon annan. Rossi och MM ogillar jag snarare mer i så fall, för deras svar är alltid så politiskt korrekta eller ämnade för att psyka de andra förarna så man kan aldrig lita på vad de säger.

Lorenzo har varit den snabbaste föraren på träningar och kval i 3 av de 4 senaste racen där vädret har förändrats oberäkneligt till racedagen. Alla förare har då varit tvungna att gissa sig till vilka inställningar som fungerar bäst, ett bra exempel är Redding som crashar men ändå slutar på pallen i ett av racen. Det är ren otur i mina ögon vilket betyder att Rossi haft en väldans tur att vädret ändrat sig just i de racen där han legat sämst till.

Själv hoppas jag att VR tar titeln i år, men ska jag vara ärlig så har Lorenzo kört bättre om man bortser från alla konstiga väderförändringar.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
En del stora idrottsmän verkar fungera på det sättet. De måste ha en förklaring / bortförklaring / anledning till att de inte vann och denna förklaring är aldrig att man själv underpresterat eller gjort något fel. Man måste ha något annat att skylla på, gärna något tekniskt. Utan dessa förklaringar skulle de bli helt sänkta mentalt, därför upprepas dessa förklaringar om och om igen tills de uppfattas som en sanning av idrottsmannen själv.
Och det har tagit dem till toppen i MotoGP, så varför ändra taktik helt plötsligt och bli självkritisk? Det vore konstigt. Och kanske kontraproduktivt.

:)
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Måste vara skönt för Jorge att alltid ha otur att skylla på (för er som såg presskonferansen efteråt).

Det är ju aldrig fel på hans körning, hans däcksval, eller teamets strategi. Det är helt enkelt bara otur att det börjar regna... eller är torrt... För på presskonferansen sa han, fritt översatt och sammanfattat. Ja, det är otur som gör att jag inte leder VM. När jag är snabbast i torrt, så börjar det regna (antar att han syftar på Misano) och här är jag snabbast på torrt, och på blött i början på racet (idag), och då börjar det torka upp. Otur...
Hur ska han ha det egentligen? Han var snabbast på blött, OCH torrt... Och i racet var det blött OCH torrt... Ja, en jävla otur helt enkelt...

Jag vet inte, men jag börjar lessna på det här tjatet om otur... Visst, när hjämen faller i bitar, så kan det väl vara lite otur. Men det hänger väl även ihop lite med vilken leverantlr man väljer... Otur när visiret immar igen? Eller så kanske det beror på att man inte hade monterat på nåt pin-lock eller liknande som alla andra hade. Och otur med vädret? Jag vet inte men... alla åker väl i samma väder?

Jag tror fortfarande Jorge har bäst chans på titeln. Han har bäst fart, i bra förhållanden. Men då gäller det att sluta lipa om otur hela tiden, och ta tag i det...

Peter Linden sa en gång "otur är å bli träffad av blixten på rakan allt annat är brist på skicklighet":hihi
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Själv hoppas jag att VR tar titeln i år, men ska jag vara ärlig så har Lorenzo kört bättre om man bortser från alla konstiga väderförändringar.

Jag håller med dig, Murphys lag gäller alltid :fakta så osmidigt av JL att svara som han alltid gör när han får dessa frågor, det blir alltid en massa rubriker... Eller är det vi vill ha :va.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Peter Linden sa en gång "otur är å bli träffad av blixten på rakan allt annat är brist på skicklighet":hihi
Intressant åsikt. Undrar hur förarens skicklighet hjälper den som drabbas av motor- och fjädringshaveri. Jag tänker på stackars Ben Spies säsongen 2012.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Intressant åsikt. Undrar hur förarens skicklighet hjälper den som drabbas av motor- och fjädringshaveri. Jag tänker på stackars Ben Spies säsongen 2012.

Tja, är det inte brist på skicklighet hos den som byggde/servade det som havererade då? ;)
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Är det bara jag som tycker att Lorenzo oftast gör bra uttalande? Om han crashar på grund av sitt eget fel så är han oftast väldigt rak och erkänner att det var han som gjorde fel utan att skylla ifrån sig på någon annan. Rossi och MM ogillar jag snarare mer i så fall, för deras svar är alltid så politiskt korrekta eller ämnade för att psyka de andra förarna så man kan aldrig lita på vad de säger.

Lorenzo har varit den snabbaste föraren på träningar och kval i 3 av de 4 senaste racen där vädret har förändrats oberäkneligt till racedagen. Alla förare har då varit tvungna att gissa sig till vilka inställningar som fungerar bäst, ett bra exempel är Redding som crashar men ändå slutar på pallen i ett av racen. Det är ren otur i mina ögon vilket betyder att Rossi haft en väldans tur att vädret ändrat sig just i de racen där han legat sämst till.

Själv hoppas jag att VR tar titeln i år, men ska jag vara ärlig så har Lorenzo kört bättre om man bortser från alla konstiga väderförändringar.

Problemet med Lorre är att han kan säga vissa saker precis efter racingen och sen något helt annat senare. Men skit samma om vad de säger, de får ju fan säga vad de vill. Har vi inte alla den friheten? Ord sårar inte en annan...en knytnäve gör...

Däremot så tycker du har rätt med att Lorenzo har kört SNABBAST...men inte BÄTTRE. Om han hade kört bättre så skulle han sett till att hålla däcken vid liv hela racet på Motegi, och inte vurpat på Misano.

Att kunna anpassa sig själv efter väderförhållanden osv gör dig bättre som förare än att bara vara rent snabbast.

Och jag är förvånad att när lorenzo på motegi började tappa däck att han beslöt sig att köra slut på de.
Han är en av de få personer i världen som kan känna av minsta nanometer av grepp. Jag är ganska säker på om han hade dragit ner sitt tempo i tid skulle han har klarat en god fight med Rossi vid slutet.

En sak flera förare har över Lorenzo är att kunna anpassa sig själv och att känna sig trygg med att ibland "förlora".
Vi får inte glömma att Lorenzo kanske har "mognat" sen sina tidiga år där han krascha ofta. Det han har bara lärt sig är att veta gränserna och väldigt sällan gå förbi de. Men han är GRYM på att ligga där konstant! Men det betyder inte att han har lärt sig undgå andra problem som kan uppstå vid ett rejs.

Rossi har ju alltid kunnat anpassa sig själv efter förhållanden osv. Nu snackar vi inte bara erfarenhet av att köra i konstiga förhållanden, men samtidigt som alla galningar i gp-serien vill bara vinna. Så har Rossi fattat sen LÄNGE sedan att vinna är inte alltid det som funkar. Även i ett race har han vetat att pressa som en galning hela tiden räcker inte långt osv. Det är sånt Lorenzo saknar när det går lite emot hans väg.

Inte att Lorre saknar det så pass mycket, men att kunna gå ifrån sina sätt och kunna göra lite runt "det vanliga" för att uppnå målet...(om ni förstår vad jag menar)---Lite för mycket smör och hammare...


Utöver det så märkte man på Lorenzo efter rejset att det känns över. Men sen kom han på att han behöver inte koncentrera sig på att försöka vinna titeln...han behöver bara koncentrera sig på att vinna varje race. Så det kommer vara kul att se en sjukt taggad Lorre de sista 3 rejsen där han bryr sig om inget annat än att vinna själva racet!
Om han nu stänger av det hela med att försöka bara slå Rossi...

MEN vi har Sepang kvar...där är ju Pedrosa snabb och hondan ska ju inte ha sina särproblem på den banan.

Titta på oss män sitter här o spekulerar och gråter över varandras påståenden.:crash
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nu har verkligen Rossi möjligheten till världsmästartiteln i egna händer.

Så sent som för en dryg vecka sedan diskuterade jag titelfajten med en kollega, där jag hävdade att Lorenzo troligen skulle komma tillbaka och ta titeln eftersom han är så otroligt stark just nu, förmodligen bättre än någonsin tidigare.
Helgens race visar dock hur hårfint det är.

Jag undrar dock om inte Rossi har någon liten gremlin kvar att besegra innan säsongen är slut. Han har tvivelsutan kört fantastiskt bra i år, inte minst på blött underlag, men han har givetvis gynnats av Lorenzos och Marquez vurpor samt att Honda inte lyckats få till sitt tekniska paket lika bra som förra året.
Otur, strul eller vad man nu vill kalla det brukar jämna ut sig över en säsong. Glöm inte att Rossi vurpade bort titeln 2006.

Den som lever får se. Synd att inte Marquez kunde utmana om titeln också, det hade varit fantastiskt med en trio titelaspiranter i säsongsavslutningen.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top