Motard och trafikvett

Isildur

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Ort
östersund
Hoj
Husa 650 -08
Det kan ju rimligtvis inte undgått någon som antingen själv äger en motard eller är intresserad hojar att just supermotarder körs på ett speciellt och unikt sätt på våra vägar.
I media är det ju oftast, alltid?, den s.k "sporthojen" som hängs ut som fartdåren och galningen på vägarna. Om sporthojens dåliga rykte är förtjänat eller oförtjänt kan och har, med all rätt, disskuterats tidigare på detta forum.
Att just våran typ av MC undkommit medias och myndigheternas intresse i stort kan vi nog bara vara tacksam för.
Lika utmärkande som dess utseende, är nog förarens sätt att bruka den som gör att motarden väldigt snabbt skiljs ut i trafiken :)

För nog fan är det vi motardpiloter som verkligen är de som svinar mest i traiken!??:tuttar
Jag menar kolla bara på de motardfilmer som släpps på detta forum :banana
Det är ju bakhjul, framhjul, omkörning insida på bakhjul, rödljuskörning, körning på lekplatser, elljusspår, gångvägar mitt i stadscentrum,trappor, bakhjul förbi poliser, 20-30 m hopp, burnouts etc etc. Helt facking sinnessjukt egentligen:näsblod
Bortsett från på bana, är det så här motarder, enligt mitt tycke,ska köras för att vara roligt. Helt klart trafikvidrigt, men 95% av oss som kör motard känner nog sig träffad om man ser till sin egen körning!!
Efter en egen självransakan och iaktagelser i trafiken har jag därmed följande frågeställningar:

Är vi idioter i grunden vi som åker motard? Eller är vi i vardagslivet vanliga svenssons, men som på varma sommarkvällar får djuriska drifter att vi måste ut i trafiken och köra bakhjul?

Kan det vara motardens egenskaper som lockar till sig en viss typ av förare eller är det så att man blir "konverterade" till galning utan trafikvett när man väl köpt en gatreggad motard?

Känner du dig träffad?
i vilket fall
Keep it up Rock on!
:yoparty
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
När man är på motarden är det moppefjunen som får ta smällen. Gemene man fattar inte att det är en hoj, de tror det är en moped :D

Motardåka är väl samma som att köra på alternativt sätt? Det är en enduro som har alternativa hjul, så varför hålla sig på två hjul i sin egen fil då för? :tummenupp
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Hej, är ny på både hoj och SM och jag märker att trafikvettet man byggt upp på 5 år med B bara blir sämre och sämre.. Folk kör ju inte bil ordentligt.. Ligger o slöar som fan så man behöver köra om lite titt som tätt. =) Så, hornen växer nog ut lite pga att man sitter så upprätt och har koll på det mesta och så går den bättre med 3:an i 65 än 50..
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag vill ha en motard...
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Så fort man rullar ut på motarden så är är det som när man var 14 och åkte trimmad moped... Man bara väntar på att snuten ska stanna en och ge en böter för man åker trimmat...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det jag är lite fundersam över...är att man ser sällan racemotarderna när smc kör kurser på gokart/motardbanorna.

Det är ju där de verkligen blixtrar till? :va

Personligen tycker jag det är lite trök att se dem förpassas till moppefucko-körning, men det är jag det. ;)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
När jag funderade på hojköp så stog det mellan sporthoj, streetfighter och motard.

Sporthoj = höghastighetsmaskin
Motard = 100% Bus med stor B
Streetfighter = Blandning av båda.
Motard är och förblir en trimmad moppe som brukas överallt precis som moppen gjordes.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
...det jag är lite fundersam över...är att man ser sällan racemotarderna när smc kör kurser på gokart/motardbanorna.

Det är ju där de verkligen blixtrar till? :va

Personligen tycker jag det är lite trök att se dem förpassas till moppefucko-körning, men det är jag det. ;)
Folk som kör racemotard är väl antagligen för snabba för att ligga å puttra runt där.
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
För er som inte visste det är "hornen" standardutrustnig på samtliga Motarder tillverkade efter -86.

Att vi på Tards kör lite som moppefukkon, att vi härjar i lekparker, på parkeringar, industiområden osv sticker säkert i ögonen på vissa som ser det, men med en stor skillnad mot tex sporthoj. När vi kör åt helvete skrapar vi lite plast, gör några gropar i sanden eller dyl. När sporthojarna åker åt h-vete blir det ofta rubriker i stil med "Lastbil kluven på mitten av plastmissil"

Min poäng ang. uppmärksamhet är mao att vårt "svineri" egentligen inte påverkar mer än att det sticker lite i ögonen på vissa. Handen på hjärtat, rondellen tar inte skada av att man kör genom den, men det gör vajerräcket.

Tard är inte en hoj det är en sysselsättning.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ricken: man lever bara en gång...
Jo, jag ska skaffa mig en, det är itne du som bor i mitt hus o har tarden under täcke på natten?

Ska skaffa en, men en billigare, äldre. RC8:an ska vara kvar oxå. :)

Folk som kör racemotard är väl antagligen för snabba för att ligga å puttra runt där.
Dom som i vanliga fall kör tävling på gokartbanor med en motardslinga?
 
Last edited:

Isildur

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Ort
östersund
Hoj
Husa 650 -08
ricken: haha tror inte d, men låter mysigt, du har inte en sängplats över i villan? Står fan i mig inte ut längre med mina jökande grannar :zpy

Kul att där här med moppefukko tas upp. Många tvekar nog för att köpa en motardmoppe för att man kan ju, gud förbjude, bli tagen för moppefukko när man kommer puttrandes. De e ju så mycke coooolare att åka plastraket :)
Åkte själv aldrig trimmad moppe eller vespa när jag var ungdom så kanske därför man har ett sånt uppdämt behov av skita i allt och svina på vägarna?!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
...det jag är lite fundersam över...är att man ser sällan racemotarderna när smc kör kurser på gokart/motardbanorna.

Det är ju där de verkligen blixtrar till? :va
För att fri körning är roligare än kortegekörning i färgglad väst?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
ricken: haha tror inte d, men låter mysigt, du har inte en sängplats över i villan? Står fan i mig inte ut längre med mina jökande grannar :zpy

Kul att där här med moppefukko tas upp. Många tvekar nog för att köpa en motardmoppe för att man kan ju, gud förbjude, bli tagen för moppefukko när man kommer puttrandes. De e ju så mycke coooolare att åka plastraket :)
Åkte själv aldrig trimmad moppe eller vespa när jag var ungdom så kanske därför man har ett sånt uppdämt behov av skita i allt och svina på vägarna?!
Njae, inte villa, jag bor i landstingslägenhet på residensgränd. Där utanför brukar det stå en husa med överdrag på natten. :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
För att fri körning är roligare än kortegekörning i färgglad väst?

Det är kanske läge att köra i snabb grupp då. ;)

Folk som kör racemotard är väl antagligen för snabba för att ligga å puttra runt där.

Fel uttryckt av mig, racemotard = husa 650, KTM 525/530 etc.

Sådana ser man en del som spakas av bakhjulskungar, sällan man ser dem där de passar bäst, och på riktiga motardträningar syns de lirarna inte alls. :hihi
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är kanske läge att köra i snabb grupp då. ;)



Fel uttryckt av mig, racemotard = husa 650, KTM 525/530 etc.

Sådana ser man en del som spakas av bakhjulskungar, sällan man ser dem där de passar bäst, och på riktiga motardträningar syns de lirarna inte alls. :hihi
Nä, det har du rätt i!

Men jag har, tro det eller ej, kört en knix i snabba gruppen. Och det var lite långsamt för det skulle vara riktigt skoj. Visst, lyckades man få några fria varv är det såklart gött, men ofta hamna man bakom någon som söla väl mycket. Sen att man var tvungen att ha fötterna på pinnarna här nere (Lockarp) var ju lite småtråkigt, anledningen var tydligen att folk hade skadat sig, suck...
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Nä, det har du rätt i!

Men jag har, tro det eller ej, kört en knix i snabba gruppen. Och det var lite långsamt för det skulle vara riktigt skoj. Visst, lyckades man få några fria varv är det såklart gött, men ofta hamna man bakom någon som söla väl mycket. Sen att man var tvungen att ha fötterna på pinnarna här nere (Lockarp) var ju lite småtråkigt, anledningen var tydligen att folk hade skadat sig, suck...

Har aldrig fattat de där.. Vf fota?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top