Mot naturens lagar- Packväskor till R1. Hjälp!!

Yamahaha

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2012
Ort
Tranås
Hoj
Yamaha yzf 600r Thundercat 1998
Halloj!

Vet att denna fråga är förbjuden att ställa men måste...
Har en R1 års 2003. Jag och damen åker mycket hoj tillsammans och har tänkt att åka lite längre i sommar. Då hon har fått svåra problem med ryggen klarar hon inte att ha den stora ryggsäck som vi tidigare har haft. Så nu finns det väl bara ett alt kvar - Packväskor:död

Finns det nån där ute som har haft Packväskor på en retta?
Biltema har en variant såg ja, kan den funka?

Tack på förhand!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sporthoj är ganska kass för touring med bagage och passagerare. Det enda som är tätt i längden är hårda väskor men tvivlar på att någon gör väskhållare till din cykel. Dessutom dyrt och fult. Då återstår mjuka väskor och det fungerar men är sällan tätt och det skaver på lacken. Bäst tycker jag är att ta en kanotsäck och spänna fast på passagerarplatsen. Vattentätt och repfritt. Fast då måste du ju skaffa en hoj och kk till cheyen...
 

Yamahaha

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2012
Ort
Tranås
Hoj
Yamaha yzf 600r Thundercat 1998
Sporthoj är ganska kass för touring med bagage och passagerare. Det enda som är tätt i längden är hårda väskor men tvivlar på att någon gör väskhållare till din cykel. Dessutom dyrt och fult. Då återstår mjuka väskor och det fungerar men är sällan tätt och det skaver på lacken. Bäst tycker jag är att ta en kanotsäck och spänna fast på passagerarplatsen. Vattentätt och repfritt. Fast då måste du ju skaffa en hoj och kk till cheyen...

Det är så pass...
Får la se hur biltemas passar då kanske. I värsta fall får man väl göra sig av med damen...
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Fundera över om inte ditt mc-liv är på väg att ändra inriktning. Sköna turer med ens älskade bakpå med gemensamma äventyr och upplevelser, oavsett det är i Värmland, Norge, Italien eller Sahara, är något alldeles extra!
Det finns bra kombos sport/touring som är väl värda att fundera på. Då kan såväl Det Stora Äfventyret som kärleken hållas vid liv - utan att ge avkall på mc-åkandets kärna.
Våga utmana och förändra!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vem får inte ont i ryggen ganska pronto av att sitta bakpå en R1 med en stor ryggsäck?

:va:va
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sporthoj är ganska kass för touring med bagage och passagerare. Det enda som är tätt i längden är hårda väskor men tvivlar på att någon gör väskhållare till din cykel. Dessutom dyrt och fult. Då återstår mjuka väskor och det fungerar men är sällan tätt och det skaver på lacken. Bäst tycker jag är att ta en kanotsäck och spänna fast på passagerarplatsen. Vattentätt och repfritt. Fast då måste du ju skaffa en hoj och kk till cheyen...

Jag hade nog blivit lite svartsjuk på hennes kk.. småsint som man är. :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Borde inte vara så svårt att hitta någon som kan svetsa ihop en ställning till ett par hårda väskor åt dig i tranåskrokarna? Finns ju lite diverse småsmeder där som bör kunna hjälpa dig att sy ihop något utan några större problem.
 

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Norrfjärden
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
jag har iofs inte nån r1a men jag har ett par Oxford mjuka sidoväskor som jag hade på norgesemestern i somras på thundern som jag tyckte funkade bra...det är lite kinkigt med fastspänningen men det funkar
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Har Biltemas väskor men har ännu inte hunnit prova.. Tänkte ha dessa till min cbr 900. Även om väskorna säkert klarar lite regn så hade jag packat grejerna i påsar först! Lycka till :tummenupp
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
247233_10150205257467963_760004_n.jpg
funkar fint ! =)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Givi har bra grejer och förvånansvärt nog så brukar Oxford också hålla ganska bra, trots att de är billiga. Biltema och Oxford är ungefär samma kvalité.
Fundera på om du vill ha en riktig "tailpack" från exempelvis Ventura eller Hepco Becker enligt ovan.
Bra, men egentligen inte gjord för att åka med passagerare. Den blir krångligt att kliva ombord med om det är fullt, för att inte tala om vikten.

De mjukare väskorna är helt okej om man inte skall ligga ute länge, för då blir storleken lite för liten. Är man orolig över vattentätheten så kan man alltid stoppa kläder i plastpåsar. En verklig hit är stora Ziplock plastpåsar som man kan pressa ur luften ur under packningsprocessen. Tänk bara på att försöka dra alla remmar UNDER sadeln. Att sitta på remmar i mer än någon timme känns kan jag lova.

Skaffa en bra tankväska, tänk på att du måste kunna flytta den vid tankning.
 

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Norrfjärden
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
IMG_20130711_222826.jpg

Min ser nå liknande ut i full touringskrud :p
(tror jag har samma sidoväskor tom!)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Från Gotlandssemestern i sommras... Mjuka väskor, tror det är Oxford,köpta på Bike. Funkade bra även i spöregn + att jag fega och packade i påsar :)
SÅ en tankväska från biltema, funka också kanon, bara jobbig när man skulle tanka, och var tvungen att ta bort hela skiten...
2 pers, 120 mil på en Yama Thundercat 600

IMG 2013-07-25 19.34.58.jpg
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Instämmer ang Oxford-väskorna. Fungerade förvånansvärt bra när jag testade dem, för ett ganska skäligt pris. Ta hänsyn till att de ligger och skaver mot lacken.

När du, eller din respektive, kommit på bättre tankar: låt henne köpa egen hoj, samt investera i en Kriega US40 kombo.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top