Morsan ägare, jag förare

Archan

Evolving...
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
-
Dark_Messenger skrev:
2504948 Tycker inte det låter som samma sak som att skena på försäkringen.. :va

Varför har i så fall vissa bolag sådana regler :confused:

Alltså det bolagen menar är ju att föräldern är den huvudsakliga brukaren av fordonet och att andra i samma hushåll har tillåtelse att köra fordonet. Det är
alltså helt OK om det nu är så att föräldern är den som i huvudsak kör fordonet.

Huvudsaklig brukare är när man är den som brukar fordonet >50%, så låt mamma köra 1h0.00001min när du kört 1h så e det ju helt ok. Men nu vet jag inte hurtillvida trådskaparen tänkt låta sin kära mor köra hans MC överhuvudtaget och är det så att han inte tänkt att hon ska köra MCn huvudsakligen så har vi ju en skenförsäkring.

Hoppas det blev lite klarare nu!
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Nu förstår jag vad en skenförsäkring är =) förstår nu också varför det inte är så polulärt... men en liten detalj bara...

Jag får inte försäkra den om jag itne har mc-kort.... jag ska ju övningsköra på hojen åxå!!!!
 

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Corpze skrev:
2505408 Nu förstår jag vad en skenförsäkring är =) förstår nu också varför det inte är så polulärt... men en liten detalj bara...

Jag får inte försäkra den om jag itne har mc-kort.... jag ska ju övningsköra på hojen åxå!!!!

Klart du får! Iaf med Bilsport-mc! :va
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Corpze skrev:
2505408 Nu förstår jag vad en skenförsäkring är =) förstår nu också varför det inte är så polulärt... men en liten detalj bara...

Jag får inte försäkra den om jag itne har mc-kort.... jag ska ju övningsköra på hojen åxå!!!!
Självklart får du försäkra en hoj även fast du inte har körkort.
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Tro mig, har ringt runt som en tätting... trygg-hansa är de enda som tillåter försäkring utan kort, men priset... usch... får nog bli en hel på mig hos t-h ändå =/
 

Nicotin

Guest
Har man inte råd att åka hojen man vill ha så trist....

Skenförsäkringar är för kärringar och fattiglappar...:arsele
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Har själv inte råd just nu att köpa någon hojj bara för att försäkringen ska vara så sjukt jevla dyr. Man måste han en shysst månadslön för att få ihop det med allt annat. Känns lite jobbigt att behöva leva på "bröd och vatten" för att ha råd med en MC som man kanske drömt om sen man var några år, men som man istället får vänta med tills att man fyller 62 och då har råd med försäkringen.

Äckelsystem.


Kör försiktigt people, börjar bli kallt!
 

eddan

måste lära mig wheela o börna....
Gick med
27 Aug 2006
Ort
lite varstans här o där
Hoj
RGV 250 från 92 o ktm 450 EXC
ringde o hörde me bilsport&mc, inga problem med att ha morsan som fösäkringstagare och jag (21år) som förare.... visst, självrisken skulle va 10.000 vid vagnskada, men det är nog inga astronomiska summor om olyckan är framme...

... och för att vara försäkringstagare hos dem(bilsport&mc) behöver man ingen mc-kort för den delen...
 
Last edited:

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
eddan skrev:
2505559 ringde o hörde me bilsport&mc, inga problem med att ha morsan som fösäkringstagare och jag (21år) som förare.... visst, självrisken skulle va 10.000 vid vagnskada, men det är nog inga astronomiska summor om olyckan är framme...

... och för att vara försäkringstagare hos dem(bilsport&mc) behöver man ingen mc-kort för den delen...

Ofan, har aldrig hört talas om det försäkringsbolaget, har du något nummer, är det många som har de?
 

crw

långsam men vinglig
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Old Honda CBX
Underbart måste jag säga vilka sköna paragrafryttare det finns här på SH!!:tummenupp

Men måste bara tillägga att det KAN ju vara som följer....:

Din kära mor sitter inne på ett schvårt stort MC-intresse och äger därför en riktig goding som står hemma i hennes Garage... tyvärr så kan hon inte köra MC längre för att hon tycker att det är för farligt samt att hon har blivit för gamal för att kunna hantera godingen som hon vägrar sälja för att den har ett affriktions värde som ingen kan betala, dessutom behöver hon inte pengarna. Plus att hon njuter så när hon då och då får gå ner i garaget och lyssna på den sjönsjungade motorn och titta på den glänsande lacken! Så; där står hojen i garaget, skinande fin. Hon tänker;:va jag har ju en son/dotter som har MC-kort men ingen MC, och efter som jag tycker om honom/henne så mycket så får han/hon låna den hur mycket och hur offta han/hon vill, bara han/hon är rädd om hojen och ser till att den blir servad som den skall så att den bibehåller det xlenta skicket den är i.

:confused: Hur skulle du/ni gå till väga då? Skulle någon här säga till sin mor; nej tack kära mor jag vill inte låna din motorcykel för det tycker inte Försäkringsbolaget om och inte folk på SH för den delen, men tack så mycket för erbjudandet ändå....???:va

Ja ja bara en tanke på hur det skulle kunna vara, dock kanske inte det vanligaste fallet... men ändå ett tänkbart senario.

Men i normalfallet så är det ju alltid bättre att man äger det fordon man brukar med allt vad det innebär:yoparty

//CRW
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Ozzian skrev:
2504674 Kul när folk uttrycker sej så kategoriskt om andra människors handlanden och tror att det är sant(?)

Jag säger inte att jag kommer gå skadefri ur mitt MC-ägande men jag kan, till skillnad mot dej, säga att jag hittills inte har krachat vare sej med hoj eller bil och då har jag haft A & B i över 20år, jag kan ju tillägga att det blev inte en R1 som förstahoj.

Förövrigt: Jag vet det är hårt men exakt Var står det att det är en mänsklig rättighet att äga/köra sporthoj när man är runt 20bast?
Antingen har man råd eller så har man inte, thats life.

Ja tror det är sant, att de flesta försäkrar sin första bil på sin förälder!

Till o med du gjorde det kan ja tänka mig :) Och tyvärr för dig så fanns inte R1, när du tog körkort :)

Har haft hojkort sen 99 och vartit hojägare sen 95 (dock inte åkt så mkt), har inte varit omkull en enda gång ja heller...Ja hade inte en R1:a som första hoj, för det hade ja inte råd med :yoparty !!! Sen tycker ja inte det spelar någon roll om man har en R1:a som första hoj eller en Gsxr av äldre modell! Alla motorcyklar kan man köra omkull med, så vitt ja vet!

Förstår inte, vad du menar. "har råd eller så har man inte" även om ja hade råd att försäkra bilen på mig själv, så gjorde ja inte det. Då det kostade det dubbla än om den stod på far! Enda som vi råkat ut för, är en 1000 lapp i förhöjdsjälvrisk för att föraren varit under 24!

Sen skulle ja vilja veta om det är någon här som har hört nått om någon som har kvadddat sina föräldrars bil / mc o inte fått ut nått på färsäkringen!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Henren skrev:
2505731 Ja tror det är sant, att de flesta försäkrar sin första bil på sin förälder!

Till o med du gjorde det kan ja tänka mig :) Och tyvärr för dig så fanns inte R1, när du tog körkort :)

Har haft hojkort sen 99 och vartit hojägare sen 95 (dock inte åkt så mkt), har inte varit omkull en enda gång ja heller...Ja hade inte en R1:a som första hoj, för det hade ja inte råd med :yoparty !!! Sen tycker ja inte det spelar någon roll om man har en R1:a som första hoj eller en Gsxr av äldre modell! Alla motorcyklar kan man köra omkull med, så vitt ja vet!

Förstår inte, vad du menar. "har råd eller så har man inte" även om ja hade råd att försäkra bilen på mig själv, så gjorde ja inte det. Då det kostade det dubbla än om den stod på far! Enda som vi råkat ut för, är en 1000 lapp i förhöjdsjälvrisk för att föraren varit under 24!

Sen skulle ja vilja veta om det är någon här som har hört nått om någon som har kvadddat sina föräldrars bil / mc o inte fått ut nått på färsäkringen!
Kan låta präktigt men givetvis har jag aldrig försäkrat något fordon på någon annan, vore ju ganska korkat att ens öppna foderluckan då ;-)

Och så klart det inte byggdes någon R1 -86, det fick allt bli en lite mindre Yamaha.. typ en RD350. Låååångt där borta, i horisonten fanns GSX-R 1100, men du vet den var så långt bort att det inte fanns en rimlig chans för mej att lägga vantarna på en sån, oavsett om jag hade skenförsäkrat eller ej.

Skillnaden mellan att "ha råd eller inte", hmm.
Den kanske naiva anledningen till att jag tycker som jag gör beror på att jag trots allt tror att det finns ett system bakom premierna, skulle alla ta den enklaste vägen så.... Ja då skiter sej det systemet.

Så man kan väl säga att "jag min dumme jävel" har sponsrat din/dina smällar där (Hur var det nu du sa?.. -"även om ja hade råd att försäkra bilen på mig själv, så gjorde ja inte det"), undrar du fortfarande varför premierna ser ut som de gör?

Jag är dock medveten om att det "kan" finnas bolag (har inte kollat själv) som på något vis tillåter utlåning av MC och följer man bara deras grundtanke så har åtminstone inte jag några invändningar.

Att Bilsport & mcförsäkringar skulle vara liberala på den punkten, när vi pratar sporthoj, låter galet, de brukar ju skrika NEJ! i luren åt alla som gör en förfrågan på en hoj som innehåller bokstäverna: R, TL osv innan de ens fått reda på ägarens ålder(?)

Sen så kan jag ju med "ålderns rätt" dryga mej lite då jag betalar 8kkr/år hel/hel för förra årets R1a, man kan väl säga att jag "jobbat hop" till det, självklart tycker jag ändå det är på tok för hög premie.

Men som någon annan redan skrivit: Tänk på vilka råd som ges, bara för att du råkar fått ut ersättning för en skada (på en bil?) så är det inte säkert att alla kommer lyckas med det, särskillt inte för en sporthoj.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Ja bara skenförsäkra alt skit i att försäkra den det är ju billigaste alternativet:tummenupp
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Vurpan 40 skrev:
2504645 Folksam har en försäkring som gäller oavsett vem som kör hojen, villkoret är att man bor/är skriven på samma adress, och har körkort förstås.
Det är deras året runt försäkring.

Det är detta jag inte förstår. Folk gnäller på SH om skenförsäkringar men ändå ser vi här ett exempel på ett FB som tillåter denna typ av försäkring. Då är det ju ingen skenförsäkring som "höjer" alla våra andras premier, det är ett legitimt sätt för en yngre person att betala mindre premie.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Santo skrev:
2506841 Det är detta jag inte förstår. Folk gnäller på SH om skenförsäkringar men ändå ser vi här ett exempel på ett FB som tillåter denna typ av försäkring. Då är det ju ingen skenförsäkring som "höjer" alla våra andras premier, det är ett legitimt sätt för en yngre person att betala mindre premie.
Vad säger samma bolag som tillåter utlåning till familjemedlemmar om att en familjemedlem köper in knarren för sina pengar och sedan låter den familjemedlemmen med förmånligast premie stå skriven på pappret?
Gäller det inte även i det fallet att den som har ekonomiskt intresse i knarren ska stå som ägare och försäkringstagare? Det är väl på den punkten som det knakar i avtalet eller? :va Eller ser bolaget då hojen som familjens ekonomiska intresse?
Skenförsäkring i ordets rätta betydelse är ju knappast ngt att rekommendera, inte så kul att ligga på sjukan med bruten kropp och som plåster på såren få höra att bolaget inte tänker betala ut en spänn för att man är misstänkt för skenförsäkring.
//Tobbe
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top