Montering kamaxlar.

mutter

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900RR -98
Här kommer en ordentlig nybörjarfråga:

Jag ska precis till att montera tillbaka kammarna efter ventiljustering och har förstått allt med markeringarna etc men fick en "utifall att"-fundering.

OM det skulle vara så att veven hamnar ett varv fel (veven går väl två varv under tiden som kammarna går ett varv) så kommer det inte märkas på markeringar etc. Däremot lär väl tändningen hamna helt fel? Ett varv fel närmare bestämt. Vad är riskerna här, och hur kan jag dubbelkolla att veven inte hamnat ett varv fel?

Jag gillar att dubbelkolla saker...
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Om vi talar om ett varv = 360 grader. Då är kolv nr. 1 & 4 på samma punkt igen, dvs det gör ingen skillnad. Så länge kammarna står enligt markeringarna.

(Skulle de handla om 180 graders felmontering = ventilsallad)

Har du tändsystem med 2 spolar där cyl. 1 & 4, och 2 & 3 delar på spolen så betyder de att när du har cyl. nr1 på väg opp å tända så ger även stiften på cyl. 4 en gnista när den cylinder tömmer ut avgaserna.

Detta betyder att de går att ställa kammarna så antingen cyl. 1 eller cyl. 4 är på "tändläge".

Jag brukar vid ihopmontering alltid se till att det är cylinder nr. 1 i "top dead center" (övre vändläge).

Då ska för cylinder nr. 1 avgaskammens nock peka framåt (åt de håll avgasrören sitter på motorn). Och insugskammens nock skall peka bakåt (mot förgasarbrygga/insprutsspjällbrygga).
Det visar att när motorn vrids så är det avgaskammen som e på väg att öppna efter det att cylinder nr. 1 har tänt, kolven vart ner å vänt.

På cylinder nr. 4 så skall avgas- & insugskammens nock peka mot varandra, där väntar insugskammen på att öppna för å släppa in ny luft/bränsleblandning.

Observera att kammarna skall stå enligt märkning, de ja beskriver ovan hur nockarna pekar, är att visa hur man identifierar hur man VET om det är cylinder 1 eller 4 som är på "tändning"...

Tur att de bara e 4 cylindrar å håla reda på
 

mutter

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900RR -98
Om vi talar om ett varv = 360 grader. Då är kolv nr. 1 & 4 på samma punkt igen, dvs det gör ingen skillnad. Så länge kammarna står enligt markeringarna.

(Skulle de handla om 180 graders felmontering = ventilsallad)

Har du tändsystem med 2 spolar där cyl. 1 & 4, och 2 & 3 delar på spolen så betyder de att när du har cyl. nr1 på väg opp å tända så ger även stiften på cyl. 4 en gnista när den cylinder tömmer ut avgaserna.

Detta betyder att de går att ställa kammarna så antingen cyl. 1 eller cyl. 4 är på "tändläge".

Jag brukar vid ihopmontering alltid se till att det är cylinder nr. 1 i "top dead center" (övre vändläge).

Då ska för cylinder nr. 1 avgaskammens nock peka framåt (åt de håll avgasrören sitter på motorn). Och insugskammens nock skall peka bakåt (mot förgasarbrygga/insprutsspjällbrygga).
Det visar att när motorn vrids så är det avgaskammen som e på väg att öppna efter det att cylinder nr. 1 har tänt, kolven vart ner å vänt.

På cylinder nr. 4 så skall avgas- & insugskammens nock peka mot varandra, där väntar insugskammen på att öppna för å släppa in ny luft/bränsleblandning.

Observera att kammarna skall stå enligt märkning, de ja beskriver ovan hur nockarna pekar, är att visa hur man identifierar hur man VET om det är cylinder 1 eller 4 som är på "tändning"...

Tur att de bara e 4 cylindrar å håla reda på

Bra bra. Problemet jag trodde kunde uppstå var om varje cylinder bara tänder en gång vartannat varv, men om det ändå kommer en till tändning på nästa varv så borde det inte spela någon roll, som du säger.

Tackar.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Bra bra. Problemet jag trodde kunde uppstå var om varje cylinder bara tänder en gång vartannat varv, men om det ändå kommer en till tändning på nästa varv så borde det inte spela någon roll, som du säger.

Tackar.

Jopp, på 4 cylindriga maskiner med bara 2 spolar så smäller stiftena alltid då kolvarna e på väg opp oavsett om det är på tändsekvens.

De kan vara annoliunda på modernare maskiner med separata spolar för vajre cylinder, men ja har inte sett hur systemet ser ut på dessa ännu...

Hoppas de fungera med Bladen nu iaf :tummenupp
 

mutter

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900RR -98
Jopp, på 4 cylindriga maskiner med bara 2 spolar så smäller stiftena alltid då kolvarna e på väg opp oavsett om det är på tändsekvens.

De kan vara annoliunda på modernare maskiner med separata spolar för vajre cylinder, men ja har inte sett hur systemet ser ut på dessa ännu...

Hoppas de fungera med Bladen nu iaf :tummenupp

Jo det ska det nog göra. Tack igen.

Första startförsöket dröjer nog ett tag till eftersom jag är dum i huvudet och lyckats dra gängpaj i toppen. Tändstiftsgängor. :huvet
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top