Momentnyckel

Status
Ej öppen för fler svar.

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
[/QUOTE] Den lilla momentnyckeln har jag köpt på http://www.bikeshop.se/
Momentnyckel mellan 4-24Nm. (+/-4%) 300 kr.
10003085.jpg
[/QUOTE]

Louis.de har liten rea på den momentnyckeln, 15,95 åjros tar de nu. Med några bladmått i korgen stannade summan på 41 euro inklusive frakt. Nästan gratis, men det är ju tydligen bara skit då :tungan

Ädit: skit-delen inte riktat mot den jag quotade alltså, utan vissas synsätt att den inte gör det den ska göra. Personligen tror jag den räcker till utmärkt, i kombination med rätt handhavande, i mitt skruvande.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
alltså nu orka jag inte läsa alla inlägg pga av tidsbrist,men alla säger att den momentnyckeln funkar jätte bra för mig.?? men nbetyder det att man drar med rätt moment för det ? jag såg nåt test där dom köpte nån billig nyckel från micro eller nåt - som dom testade ,vad säger man, mot nån kalibrerings maskin?? inte vet jag :)
men dom kom fram till att den klickade helt fel,alltså momentet blev för tok för högt. mot vad den skulle klicka på.
alltså folk som använder biltemas o dylikt det ahade vart bra med nån typ av test än att man gåtr på känsla? eller

gott nytt år på ryska
http://www.youtube.com/watch?v=a_rmLmrCv6E
 

wrebba

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2008
Ort
vendelsö
Hoj
Kawasaki ZX10 -88, yz426f -00
att tänka på !

när du är färdig med nyckeln och skall lägga undan den kom i håg att skruva ner momentet till 0 så flädern inte ligger i spänn,
på så sätt behöver du inte kalibrera om den lika ofta.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Är ingen proffsmek, men använder momentnyckel när jag skruvar. Känns som att även en halvdan momentnyckel är bättre än att "dra på känn" om man inte är erfaren. Vill bara bekräfta det som stod i testet som någon länkade till om ampros skaft från micro/swedol. Har sedan tidigare biltemas stora skaft, har funkat mycket bra, och med det har jag dragit t.ex. axelmuttrar, toppbultar, framdrevsmuttrar osv. mycket hårdare än jag någonsin skulle vågat dra "på känsla" och dessutom utan att paja gängor osv, så jag förutsätter att det stämmer bra mot angivet moment. Köpte sedan Ampros lilla momentnyckel, och drog av/rensade gängen på 3 bultar innan jag fattade att nyckeln var defekt och lämnade tillbaks den. Köpte då istället en dyrare nyckel (tengtools) från mekonomen, och den har funkat klanderfritt sen dag 1. Så vad ni gör, passa er för Ampros momentnyckel, eller var noga med att få den korrekt kalibrerad innan ni använder den.

MVH Robban
 

Nannor

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Klippan
Hoj
GSX 1100F
Men för helvete. Ska allt vara så jävla kompliserat!!!!:mad:
Nu har jag ingen lust att skaffa momentnycklar längre. Känns ju säkrare att gå på känsla efter allt man läst som alla "kunniga" skrivit i tråden.



Varför tror du jag starta tråden??? För att få svar och kanske lära mig något. Men som vanligt nu för tiden får man mest dryga kommentarer till svar. Märkligt, Vill folk bara dumförklara en för att visa att dom kan/vet så mycket bättre???

Men trots att du säger att du vill lära dig något så kunde du själv vara dryg mot en del andra inlägg och det verkade även som du efter ett tag hade kunskap att veta vad du pratade om...

Så även du borde kanske tagga ner :arsele

Men du är ursäktad...
 
Last edited:

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
alltså nu orka jag inte läsa alla inlägg pga av tidsbrist,men alla säger att den momentnyckeln funkar jätte bra för mig.?? men nbetyder det att man drar med rätt moment för det ? jag såg nåt test där dom köpte nån billig nyckel från micro eller nåt - som dom testade ,vad säger man, mot nån kalibrerings maskin?? inte vet jag :)
men dom kom fram till att den klickade helt fel,alltså momentet blev för tok för högt. mot vad den skulle klicka på.
alltså folk som använder biltemas o dylikt det ahade vart bra med nån typ av test än att man gåtr på känsla? eller

gott nytt år på ryska
http://www.youtube.com/watch?v=a_rmLmrCv6E

Om du läst hela tråden hade du också förstått att momentskaftets kvalitet egentligen är av underordnad betydelse. Det är handhavandet som är det viktigaste. Men det är också så att det är bra att veta ungefär vilket moment man drar med, speciellt i kritiska förband, t ex ett topplock. Där handlar det ju inte bara om att inte dra av en bult eller sönder en gänga, även om det naturligtvis är väsentligt. Men det gäller också att dra alla bultar lika hårt för att få det riktigt tätt och "platt". Alltså, bara jävligt utbildade skruvare kan tillgodogöra sig en supernyckel, men alla ha nytta även av en billig. Eller flera, eftersom det, har jag förstått av vissa svar här, är viktigt att man inte fumlar runt i nyckelns ytterområden. Men med de jag har medföljer ett testprotokoll där den är kalibrerad mot flera olika moment, så att man ser hur stor avvikelsen är. Om det nu har så stor betydelse om det är så att mitt handhavande står för en felprocent på uppemot 25 procent;)
Till trådskaparen vill jag bara säga att det är lätt att bli frustrerad över alla råd och åsikter, men det är dom som drygar sig som dumförklarar sig själva. Nu var det inte så många i den här tråden, men ändå. Och jag gillar att du tog dig samman och tog till dig alla de, oftast, kloka råd du fått.:tummenupp
 
Last edited:

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Kalibrera hit o kalibrera dit.......om det överhuvudtaget GÅR att kalibrera en momentnyckel i prisklassen 800-1200:- så tror jag INGEN i detta forum skulle lägga ut den slanten som ett certifierat kontrollföretag tar ut för att göra det jobbet med arbete o div. intyg...................eller?.........hur många har gjort det?:rolleyes:
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Kalibrera hit o kalibrera dit.......om det överhuvudtaget GÅR att kalibrera en momentnyckel i prisklassen 800-1200:- så tror jag INGEN i detta forum skulle lägga ut den slanten som ett certifierat kontrollföretag tar ut för att göra det jobbet med arbete o div. intyg...................eller?.........hur många har gjort det?:rolleyes:

Jag kanske är dum... Men jag utgår i alla fall att det intyg som följer med nyckeln stämmer med verkligheten. Sedan håller jag väl med dig att den kanske inte bli kalibrerad så ofta:D under sin livslängd. Men hellre det än att lita på armbågen när man ska dra flera olika skruvar där det ska vara tätt. Eller är risk för att dra av skruv eller sönder gängor. Skurvade förr mycket med bilar, där M 8 var minsta standard, kändes det som, och jag har numera bitter fått erfara att M 6 är betydligt klenare:mad: . Så med tanke på vad som sagts i tråden om handhavandefel, så tror jag ändå på momentnyckel, kalibrerad eller ej, dyr eller ej. Men jag är kanske blåögd. Vet bara att enda gångerna (2) det gått åt h-vete så var det på känn. Sedan tycker jag kanske att det är onödigt att skrämma upp trådskaparen mer när han nu äntligen lyckats ta till sig det som sagts i tråden. Billigt momentskaft är bättre än inget och människan är inte fullkomlig:)
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag antar att nyckeln var kalibrerad när jag köpte den.
Nästa kalibrering lämnar jag till de efterlevande.
Planerar dock att spöka för den som lämnar arvegodset till kalibrering.
Materialiseras i hans sängkammare och viska "Fegis" i örat.
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Jag antar att nyckeln var kalibrerad när jag köpte den.
Nästa kalibrering lämnar jag till de efterlevande.
Planerar dock att spöka för den som lämnar arvegodset till kalibrering.
Materialiseras i hans sängkammare och viska "Fegis" i örat.

:D :tummenupp
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Jag kanske är dum... Men jag utgår i alla fall att det intyg som följer med nyckeln stämmer med verkligheten. Sedan håller jag väl med dig att den kanske inte bli kalibrerad så ofta:D under sin livslängd. Men hellre det än att lita på armbågen när man ska dra flera olika skruvar där det ska vara tätt. Eller är risk för att dra av skruv eller sönder gängor. Skurvade förr mycket med bilar, där M 8 var minsta standard, kändes det som, och jag har numera bitter fått erfara att M 6 är betydligt klenare:mad: . Så med tanke på vad som sagts i tråden om handhavandefel, så tror jag ändå på momentnyckel, kalibrerad eller ej, dyr eller ej. Men jag är kanske blåögd. Vet bara att enda gångerna (2) det gått åt h-vete så var det på känn.

Jag har inga som helst invändningar mot att använda en momentnyckel, tvärt om så är det helt rätt att göra det, men jag tycker att det har gått för långt när en hobbypulare börjar snacka kalibrering, sen kan man ju göra så att man sätter en skruv i ett skruvstycke och testar hur mycket tex. en M10 ska dras med då får man en ganska bra känsla för hur mycket.....eller rättare sagt lite den ska dras med.:D
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Jag har inga som helst invändningar mot att använda en momentnyckel, tvärt om så är det helt rätt att göra det, men jag tycker att det har gått för långt när en hobbypulare börjar snacka kalibrering, sen kan man ju göra så att man sätter en skruv i ett skruvstycke och testar hur mycket tex. en M10 ska dras med då får man en ganska bra känsla för hur mycket.....eller rättare sagt lite den ska dras med.:D

Håller med!:tummenupp Det är väl just det den här tråden går ut på egentligen.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Repetion:

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

--------------------------------------------------------------------------------
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet


KentW
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Den lilla momentnyckeln har jag köpt på http://www.bikeshop.se/
Momentnyckel mellan 4-24Nm. (+/-4%) 300 kr.
10003085.jpg

Louis.de har liten rea på den momentnyckeln, 15,95 åjros tar de nu. Med några bladmått i korgen stannade summan på 41 euro inklusive frakt. Nästan gratis, men det är ju tydligen bara skit då :tungan

Ädit: skit-delen inte riktat mot den jag quotade alltså, utan vissas synsätt att den inte gör det den ska göra. Personligen tror jag den räcker till utmärkt, i kombination med rätt handhavande, i mitt skruvande.

Vart hittar du den på louis.de? Går det att se den siten på engelska istället för tyska(det är inte babelfish jag undrar över nu)?
 
Last edited:

Nannor

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Klippan
Hoj
GSX 1100F
Så vad ni gör, passa er för Ampros momentnyckel, eller var noga med att få den korrekt kalibrerad innan ni använder den.

Jag kan berätta att det inte är gratis att få den kalibrerad...
Det borde följa med någon form av certifikat som du kan hänvisa till vid reklamationer.
 

Dr.Bike

Guest

Utan att kolla säger jag ja!
Bra jobbat (googlat) det var länge sedan jag såg den på nätet.
JAg rukar erbjuda de som är snälla den i mjuk form.
I pappersform bläddrar jag den då och då faktiskt.

Ni som har chansen nu: Ladda ner den!
Ingen vet när länken bryts.

Läs.
Njut.
Förstå!
:hihi

Sen: Tjacka en Karlebo handbok... det är så nära populärvetenskap och porr man kan komma samtidigt inom mekaniken ;)


@ Jörgen: Ja du ska vara snäll du! JAg ser nog jag...
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top