Modifiering av kopplingskorg, ska jag?

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Hej alla glada kopplingsexperter! Har väntat på delar till min husky i 3 månader nu och slutligen fått besked på att de inte finns att få tag på :( Har då två alternativ; 1) Tillverka egna någonstans eller 2) Svetsa ihop skiten istället. Det gäller brickor som sitter ute i ändarna på de fjädrar som jag har med på bild. En svetsare kom med förslaget att plocka bort alltihopa och "ersätta" fjädrarna genom att svesa ihop del1 och del2 till en fast enhet så att ryckutjämnarfunktionen som fjädrarna fyller försvinner. Så till min fråga: hur kommer hojjen att påverkas om jag gör detta? Är det vidare smart överhuvudtaget?

(Bilden stämmer inte riktigt med verkligeheten men ger en liten aning iaf :))
 

Bifogat

  • koppling.JPG
    koppling.JPG
    35.4 KB · Visningar: 191

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du kommer att slita mer på växelådan om du kör på asfaltdet är allt...
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Boris JR skrev:
Du kommer att slita mer på växelådan om du kör på asfaltdet är allt...

Kommer det att bli stor skillnad o köra? Kör mest asfalt och pendlar ibland... Sitter ju dessutom ryckutjämnare bak.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du ryckutjämnare i bakhjulet kan du plocka bort den i lådan slitaget kommer att öka men inte särskilt markant.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Nu har jag lyckats skaffa alla nya delar till korgen men ändå återstår det ett problem, nämligen ihopsättningen av alltihopa. Det är meningen att det ska nitas ihop men då jag inte har tillgång till någon ordentlig maskin som kan göra det åt mig undrar jag om det går lika bra med vanliga skruvar och muttrar med gänglåsning i? Jag undrar även om nitar vanligtvis har lite flex i sig och om jag därför kanske inte ska spänna ihop allt för hårt? Bifogar lite bilder så ni ser bättre. Det inringade är lösningen som jag har tänkt mig plus niten som egentligen ska sitta där. Tacksam för snabba svar :tomten
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    102.2 KB · Visningar: 247
  • 2.JPG
    2.JPG
    109.2 KB · Visningar: 160

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nexor skrev:
Nu har jag lyckats skaffa alla nya delar till korgen men ändå återstår det ett problem, nämligen ihopsättningen av alltihopa. Det är meningen att det ska nitas ihop men då jag inte har tillgång till någon ordentlig maskin som kan göra det åt mig undrar jag om det går lika bra med vanliga skruvar och muttrar med gänglåsning i? Jag undrar även om nitar vanligtvis har lite flex i sig och om jag därför kanske inte ska spänna ihop allt för hårt? Bifogar lite bilder så ni ser bättre. Det inringade är lösningen som jag har tänkt mig plus niten som egentligen ska sitta där. Tacksam för snabba svar :tomten

Första och största problemet med skruv och mutter brukar vara att det bygger för mycket och tar i någonstans det inte ska ta i.

Har renoverat några kopplingskorgar, bland annat nytillverkat ryckutjämnarbussingar, nitar och det har fungerat hittils.

En rätt nitförband flexar inte, helt stumt.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Rolle Rotax skrev:
Första och största problemet med skruv och mutter brukar vara att det bygger för mycket och tar i någonstans det inte ska ta i.

Har renoverat några kopplingskorgar, bland annat nytillverkat ryckutjämnarbussingar, nitar och det har fungerat hittils.

En rätt nitförband flexar inte, helt stumt.

Tackar för svaret! Jag är mycket väl medveten om att det tar i just nu, men det är en bagatell då allt ska slipas ner till rätt längd. Så det är inga problem med skruvförband? Nån gissning på hur mkt jag ska dra, dvs använda momentnyckel?
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Jaha nu blev jag riktigt lessen... har precis skruvat ihop allt och fyllt på olja men det första som händer är att jag hör PRECIS samma ljud som fick mig att plocka isär skiten från början.... någon som har en ide innan jag lämnar in den på skroten?? Låter fortfarande från kopplingskorgen och i princip exakt samma ljud dvs som om något ligger löst och rasslar. Har renvoverat precis allt i korgen så det kan bara inte vara den... :huvet
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Nexor skrev:
Jaha nu blev jag riktigt lessen... har precis skruvat ihop allt och fyllt på olja men det första som händer är att jag hör PRECIS samma ljud som fick mig att plocka isär skiten från början.... någon som har en ide innan jag lämnar in den på skroten?? Låter fortfarande från kopplingskorgen och i princip exakt samma ljud dvs som om något ligger löst och rasslar. Har renvoverat precis allt i korgen så det kan bara inte vara den... :huvet
Använde du skruv och mutter? Jag tror inte på den lösningen.
Svetsningen är det enda som håller.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
BMW R90s skrev:
Använde du skruv och mutter? Jag tror inte på den lösningen.
Svetsningen är det enda som håller.

Japp det gjorde jag, har dock plockat ur allt igen och ska fixa ordentligtm med nitar. Lägger upp en liten ljudfil med oljudet för dem som orkar

<<LÄNK>>
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Då kommer frågan. Tystnar ljudet om du drar in kopplingen?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Nexor skrev:
Nu har jag lyckats skaffa alla nya delar till korgen men ändå återstår det ett problem, nämligen ihopsättningen av alltihopa. Det är meningen att det ska nitas ihop men då jag inte har tillgång till någon ordentlig maskin som kan göra det åt mig undrar jag om det går lika bra med vanliga skruvar och muttrar med gänglåsning i? Jag undrar även om nitar vanligtvis har lite flex i sig och om jag därför kanske inte ska spänna ihop allt för hårt? Bifogar lite bilder så ni ser bättre. Det inringade är lösningen som jag har tänkt mig plus niten som egentligen ska sitta där. Tacksam för snabba svar :tomten

Det ser ut som om du har skruv i 12:9 kvalitet, det är bra. men du skulle ta en skruv med rätt klämlängd dvs ingen gänga på den delen som går igenom godset. Hålen för skruven ska vara väldigt tighta absulut inget spel alls.

Jag tror inte på lösningen att svetsa, risk för sprickbildning pga härdning.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Fräd skrev:
Då kommer frågan. Tystnar ljudet om du drar in kopplingen?

Nepp, tystnar ALDRIG, hörs hela jävla tiden! Varierar dock med varvtal men inte med växlar och koppling.

Färnbo skrev:
Det ser ut som om du har skruv i 12:9 kvalitet, det är bra. men du skulle ta en skruv med rätt klämlängd dvs ingen gänga på den delen som går igenom godset. Hålen för skruven ska vara väldigt tighta absulut inget spel alls.

Jag tror inte på lösningen att svetsa, risk för sprickbildning pga härdning.

Har hittat nitar och ska fixa det ordentligt till helgen. Kommer att slå med körnare och sedan kulhammare med mothåll så att det sitter ordentligt.
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Nexor skrev:
Nepp, tystnar ALDRIG, hörs hela jävla tiden! Varierar dock med varvtal men inte med växlar och koppling.


Hmm, okej.. Jag funderade nämligen på om det var nå lager till kopplingskorgen som var kasst. Brukar tystna lite/helt om man drar in kopplingen, men så var icke fallet här. Synd. :3freak
 

vitas

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
Bandit 1200, gsxr 750 SRAD
Nexor skrev:
Japp det gjorde jag, har dock plockat ur allt igen och ska fixa ordentligtm med nitar. Lägger upp en liten ljudfil med oljudet för dem som orkar

<<LÄNK>>

Kolla att du inte har skador på dreven, "kugghjulen" som sitter på vevaxeln och på kopplingskorgen.
Har varit med om liknade missljud som efter mycket mekande och provande visade sig vara mycket små skador på några av kuggarnas ytor.

/Vitas
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
vitas skrev:
Kolla att du inte har skador på dreven, "kugghjulen" som sitter på vevaxeln och på kopplingskorgen.
Har varit med om liknade missljud som efter mycket mekande och provande visade sig vara mycket små skador på några av kuggarnas ytor.

/Vitas

Jo jag har faktiskt skador på det lilla drevet som sitter på kopplingskorgen. Det är dock bara till kickaxeln så vad jag vet belastas det inte annars. Så du menar att det låter när de har blivit slitna? I mitt fall har en lös ioch utsliten bricka (bla det jag bytt när jag renoverat korgen) hamnat emellan dreven och orsakat rätt stor skada men det håller ändå, inga större belastningar där ju. Nåt tips på hur jag ska gå vidare? Går ju knappas att byta då allt sitter ihop... :huvet

Det gäller det lilla drevet som syns här: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=125320
 
Last edited:

vitas

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
Bandit 1200, gsxr 750 SRAD
Nexor skrev:
Jo jag har faktiskt skador på det lilla drevet som sitter på kopplingskorgen. Det är dock bara till kickaxeln så vad jag vet belastas det inte annars. Så du menar att det låter när de har blivit slitna? I mitt fall har en lös ioch utsliten bricka (bla det jag bytt när jag renoverat korgen) hamnat emellan dreven och orsakat rätt stor skada men det håller ändå, inga större belastningar där ju. Nåt tips på hur jag ska gå vidare? Går ju knappas att byta då allt sitter ihop... :huvet

När du säger att en bricka passerat mellan dreven är det mycket troligt att det finns skador på dessa är orsaken till dina missljud, nåt liknande hade hänt i den hojen som jag refererade till.
Kolla det stora drevet på kopplingskorgen och drevet på veven noga, om du ser nåt misstänkt så försök snurra dreven mot varandra precis där skadorna är så kan du kanske höra hur ljudet uppstår.
Det räcker med att greppa med handen runt kopplingkorgen och vrida fram och tillbaka och lyssna ordentligt
/vitas
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
vitas skrev:
Nexor skrev:
Jo jag har faktiskt skador på det lilla drevet som sitter på kopplingskorgen. Det är dock bara till kickaxeln så vad jag vet belastas det inte annars. Så du menar att det låter när de har blivit slitna? I mitt fall har en lös ioch utsliten bricka (bla det jag bytt när jag renoverat korgen) hamnat emellan dreven och orsakat rätt stor skada men det håller ändå, inga större belastningar där ju. Nåt tips på hur jag ska gå vidare? Går ju knappas att byta då allt sitter ihop... :huvet

När du säger att en bricka passerat mellan dreven är det mycket troligt att det finns skador på dessa är orsaken till dina missljud, nåt liknande hade hänt i den hojen som jag refererade till.
Kolla det stora drevet på kopplingskorgen och drevet på veven noga, om du ser nåt misstänkt så försök snurra dreven mot varandra precis där skadorna är så kan du kanske höra hur ljudet uppstår.
Det räcker med att greppa med handen runt kopplingkorgen och vrida fram och tillbaka och lyssna ordentligt
/vitas

Tack för tipset! Ska testa så fort jag fått i korgen i motorn igen och lyckats pilla ur tändstiftet... sitter jätteknasigt på min hoj! Sist jag tog loss det var i samband med att jag tog av ventilkåpan. :gnissla
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top