"Moderna" automatlådor?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Någon som har koll på hur växlingen styrs på mercedes femstegslåda?
Vill ha distinktare växlingar.
Elektronik förstår jag inte.
Alls.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Styrenheten för växellådan jobbar tillsammans med flera andra styrenheter för att veta hastighet, varvtal, gasspjällets position mm.
Inne i växellådan sitter ett ventilhus med flertalet elektriska ventiler som släpper igenom oljan beroende på vad styrenheten får för information.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Hur ny är den?
Vad för modell sitter den i?
Hade en E320 cdi -02 som hela skiten (lådan) rasade på.
Anledningen....oljekylaren till lådan, som var vattenkyld.
Kylaren var gjord i alu och hade ärjat hål så det kom in vatten/glykol i oljan - inget bra alls.
Fick helrenovera både lådan och convertern, tror notan slutade på 28000kr med jobb.
Philipsson, ville ha 54000kr för en ny låda :gnissla
Och kylarfan som var roten till all skit tror jag kostade 1200kr eller om det var 2200kr.

Men i vilket fall, den lådan sitter det ett kretskort inne i som kände av diverse sensorer.
Den var adaptiv så slökörde man blev den slö och gasade man o var lite mer aktiv så vart den piggare.
Ville man "reseta" det den hade lärt in så har jag för mig man gjorde som så att: på med tändningen--> gasen i bott 20sekunder--> släpp gasen--> stäng av tändningen.
OBS motorn ska inte vara i gång :D

Men jag vet ju inte vilken bil/låda du har så det kan ju vara annat på din.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den sitter i en Ssang yong, kopplad till en 270 diesel.
Först och främst vill jag minimera sliret i momentomvandlaren.
Kunde man få den att lugna sig lite med nedväxlingarna också, så är jag nöjd.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Den sitter i en Ssang yong, kopplad till en 270 diesel.
Först och främst vill jag minimera sliret i momentomvandlaren.
Kunde man få den att lugna sig lite med nedväxlingarna också, så är jag nöjd.

Oj, dåhar jag ingen aning.
Är det ingen lockup på den?
Har för mig att mercalådan hade lockup på 3,4 och 5 växeln.
Har du testat att byta olja i den?
Bytt filter?
Annars kanske det går att programmera om styrningen av den om den är elektroniskt styrd.
Typ chippning.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Oj, dåhar jag ingen aning.
Är det ingen lockup på den?
Har för mig att mercalådan hade lockup på 3,4 och 5 växeln.
Har du testat att byta olja i den?
Bytt filter?
Annars kanske det går att programmera om styrningen av den om den är elektroniskt styrd.
Typ chippning.
Om jag fattat rätt, så bygger Ssang yong Mercedesar till den Asiska marknaden.
Deras egna bilar använder MB drivlinor.
Har inte haft bilen läng.
Får se hur det blir efter service.
 

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Tranås
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Volvo har inte riktigt fått kläm på sina automater i alla fall.
Om man ska göra en omköring trycker på så det blir kickdown sen blir man lite tveksam och släpper av lite, men ser att det är grönt och trycker på igen då blir det en dubbelkickdown med följd att varvräknan studsar på varvstoppet och bilen saktar in i stället för att accelerera.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det Yabba säger om att "reseta" lådan är intressant. Jag har liknande problem med min bil (06:a) och lösningen är att reseta den adaptiva delen som "lär sig" förarens körsätt någon gång i månaden.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Den sitter i en Ssang yong, kopplad till en 270 diesel.
Först och främst vill jag minimera sliret i momentomvandlaren.
Kunde man få den att lugna sig lite med nedväxlingarna också, så är jag nöjd.

för att undvika slir så går man till en tjockare olja. dock så är det no no att göra det p.g.a. att lådan kan vara väldigt känslig för olika oljor, men testa du :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
för att undvika slir så går man till en tjockare olja. dock så är det no no att göra det p.g.a. att lådan kan vara väldigt känslig för olika oljor, men testa du :)

Så har jag rensat turbiner på vingar tidigare.
Men det var på jänkebilar.
Är osäker på nyare konstruktioner.

Det Yabba säger om att "reseta" lådan är intressant. Jag har liknande problem med min bil (06:a) och lösningen är att reseta den adaptiva delen som "lär sig" förarens körsätt någon gång i månaden.

Åfan.
Förstod inte att det var det han menade.
Skall prova.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ska ju bara göra ett inlägg att jag nu har en Q5 med S-tronic 7-växlad låda... det växlar så snabbt och så jämt... Riktigt nice. min första automat EVER... o har inte ångrat mig hittills. Moderna automatlådor är nice.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Ska ju bara göra ett inlägg att jag nu har en Q5 med S-tronic 7-växlad låda... det växlar så snabbt och så jämt... Riktigt nice. min första automat EVER... o har inte ångrat mig hittills. Moderna automatlådor är nice.

är det en såndäringa med dubbelkoppling?:va de skall vara riktigt fina att köra
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Växellådor

S-Tronic är inte en DSG-låda om jag har läst min konkurrentanalys rätt. DÄremot är den en av de smartare på marknaden.

Ssanyong bygger inte mercedesbilar, däremot har de köpt rätten att använda gamla Mercedes C-klass motorer och växellådor. Det låter bättre att säga att man har en mercedesmotor än något okän när man skall slå sig in. ENligt asiatiska tidningar är Ssanyong förövrigt under omkonstruktion p.g.a konkurs.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Hur det går till skiljer nog mellan olika bilar. Min (BMW) är det 30 sekunder med gasen i botten som gäller. Tändningen på.

Kan ha varit längre än 20sekunder som jag skrev, är inte riktigt säker.
Men om man gjorde reseten av den adaptiva så vart den märkbart piggare i lådan i alla fall.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
S-Tronic är inte en DSG-låda om jag har läst min konkurrentanalys rätt. DÄremot är den en av de smartare på marknaden.

Ssanyong bygger inte mercedesbilar, däremot har de köpt rätten att använda gamla Mercedes C-klass motorer och växellådor. Det låter bättre att säga att man har en mercedesmotor än något okän när man skall slå sig in. ENligt asiatiska tidningar är Ssanyong förövrigt under omkonstruktion p.g.a konkurs.
Tjöppt och tjöppt.
Redan 1991 ingicks en "strategisk allians" med Mercedes för att utveckla små transportbilar.
Nästa allians 1992 för att utveckla bensinmotorer.
Gemensam kapitalinvestering 1993, samt ytterligare två allians er, en för utveckling av större transportbilar, en för utveckling av dieselmotorer.

Rätt omfattande samarbete.
Men konkursfärdiga är dom.
Som de flesta bilfabriker.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
S-Tronic är inte en DSG-låda om jag har läst min konkurrentanalys rätt. DÄremot är den en av de smartare på marknaden.

Ssanyong bygger inte mercedesbilar, däremot har de köpt rätten att använda gamla Mercedes C-klass motorer och växellådor. Det låter bättre att säga att man har en mercedesmotor än något okän när man skall slå sig in. ENligt asiatiska tidningar är Ssanyong förövrigt under omkonstruktion p.g.a konkurs.

Så tänkte jag oxå först så jag blev tvungen att kolla lite när Swedie senare skrev att det visst är en DSG...

"Facit"
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top